Πάνω από 50 δισ. τα διαφυγόντα έσοδα από το λαθρεμπόριο πετρελαίου
Ψεύτικο στίγμα δίνουν πλέον τα πλοία που μεταφέρουν πετρέλαιο, προκειμένου να συμμετάσχουν σε παράνομες δραστηριότητες και εμπόριο αγαθών που είναι πιθανό να αξίζουν δισεκατομμύρια δολάρια.
Τα λεγόμενα «σκοτεινά πλοία» που στέλνουν ρωσικό πετρέλαιο για την αποφυγή του ανώτατου ορίου τιμής των 60 δολαρίων το βαρέλι της G7, δεξαμενόπλοια που περνούν κάτω από το ραντάρ στα ύδατα της Βενεζουέλας και φορτηγά πλοία που φέρεται να μεταφέρουν λαθραία σιτηρά από την Ουκρανία αποκαλύπτονται από δορυφορική τεχνολογία που μπορεί να εντοπίσει πότε τα πλοία αναφέρουν ψευδή τοποθεσία.
Τα μεγάλα πλοία πρέπει να είναι εξοπλισμένα με συστήματα αυτόματης αναγνώρισης (AIS) και πρέπει να μεταδίδουν τις τοποθεσίες τους για την αποφυγή συγκρούσεων, σύμφωνα με τις απαιτήσεις του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού.
Αλλά ορισμένοι απενεργοποιούν τους αναμεταδότες θέσης τους ή εμπλέκονται σε «αλλοίωση» του AIS, όπου ένα σκάφος αναφέρει ότι βρίσκεται σε μια τοποθεσία αλλά στην πραγματικότητα βρίσκεται σε μια άλλη — πιθανώς εκατοντάδες μίλια μακριά.
Τι δείχνουν τα στοιχεία
Στοιχεία από την εταιρεία ναυτιλιακής τεχνολογίας Windward παρουσίασε αύξηση 12% στη χειραγώγηση τοποθεσίας μεταξύ πετρελαιοφόρων και πλοίων που μεταφέρουν ξηρό φορτίο όπως σιτηρά για το πρώτο εξάμηνο του 2023 σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πέρυσι και αύξηση 82% σε σχέση με το πρώτο εξάμηνο του 2021.
Οι εξελίξεις στην τεχνολογία διευκολύνουν την παρακολούθηση αυτού του είδους των παραβιάσεων, ενώ νέες προσπάθειες για τη δημοσιοποίηση των τοποθεσιών των πλοίων ρίχνουν φως σε τέτοιες δραστηριότητες, σύμφωνα με τον John Lusk, Διευθύνοντα Σύμβουλο της Spire Maritime, μια εταιρεία ανάλυσης που παρέχει δεδομένα σε κυβερνήσεις και ιδιωτικές εταιρείες.
«Αρχίζουμε να έχουμε ακόμη μεγαλύτερη εστίαση και ορατότητα στη ναυτιλιακή βιομηχανία λόγω των κυρώσεων», είπε ο Lusk στο CNBC, αναφερόμενος στις κυρώσεις της G7 κατά της Ρωσίας, με τα τελευταία μέτρα της ΕΕ να απαγορεύουν στα πλοία που απενεργοποίησαν ή παραπλάνησαν το AIS την είσοδο στις θύρες.
«Λόγω των σκοτεινών πλοίων, μεγάλο μέρος της παράνομης ναυσιπλοΐας αρχίζει να αυξάνεται», είπε.
Μυστικότητα στα μέτρα
Όταν επικοινώνησε το CNBC για να ρωτήσει πόσα τέτοια πλοία έχουν απομακρυνθεί από τα ευρωπαϊκά λιμάνια μετά τις τελευταίες κυρώσεις, ένας εκπρόσωπος της ΕΕ είπε ότι αυτές οι πληροφορίες «δεν προορίζονται για δημόσια αποκάλυψη».
«Τα κράτη μέλη ενημερώνονται μεταξύ τους και την Επιτροπή για άρνηση πρόσβασης στο λιμάνι», είπε ο εκπρόσωπος μέσω email.
«Όταν έχετε μαύρες αγορές όπου παραβιάζουν κατάφωρα το νόμο, είτε αυτό παραβιάζει περιορισμούς, είτε κάνει πράγματα που εισέρχονται σε ΑΟΖ [αποκλειστικές οικονομικές ζώνες] στην αλιεία, είτε είναι αποστολή προϊόντων εκτός ραντάρ, υπάρχουν απλώς πολλά πράγματα τώρα που είναι πιο ορατά και πολύ μεγαλύτερη αναγνώριση όσον αφορά τον τρόπο με τον οποίο αυτό επηρεάζει την παγκόσμια οικονομία», είπε ο Lusk.
Κάλυψη φορτίου
Η G7 όρισε τις πωλήσεις ρωσικού πετρελαίου έως τα 60 δολάρια το βαρέλι για να περιορίσει τα έσοδα που μπορεί να κάνει το Κρεμλίνο από το εμπόρευμα, αλλά σύμφωνα με την Ami Daniel, συνιδρυτή και διευθύνοντα σύμβουλο της Windward, η παράνομη διακίνηση ρωσικού πετρελαίου θα μπορούσε να αξίζει δεκάδες δισεκατομμύρια δολάρια.
Κατά τη διάρκεια του περασμένου έτους, η τεχνολογία της Windward εντόπισε περισσότερα από 1.100 δεξαμενόπλοια συνδεδεμένα με τη Ρωσία που σκοτώθηκαν απενεργοποιώντας ή χειραγωγώντας το AIS τους, είπε εκπρόσωπος της Windward στο CNBC.
«Είναι εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου», είπε ο Daniel στο CNBC.
Για παράδειγμα, «500 πλοία θα μπορούσαν να [μεταφέρουν] 800 εκατομμύρια βαρέλια.
Στη συνέχεια πολλαπλασιάστε το με την τιμή του πετρελαίου - ας πούμε 60 δολάρια.
Και αυτό ανέρχεται στα 48 δισεκατομμύρια δολάρια», είπε.
Σε ένα διαδικτυακό άρθρο, η Windward ανέφερε ότι τα δεδομένα της έδειξαν ότι ο αριθμός των σκοτεινών μεταφορών πετρελαιοφόρων από πλοίο σε πλοίο είχε αυξηθεί στη Θάλασσα Αλμποράν βόρεια του Μαρόκου μετά την πλήρη εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, η οποία υποδηλώνει επιχείρηση λαθρεμπορίου.
Τέτοιες μεταφορές επιτρέπουν σε ένα πλοίο να παίρνει πετρέλαιο από ένα άλλο χωρίς να διερευνήσει την τιμή αγοράς του πετρελαίου και μπορούν επίσης να συγκαλύψουν την προέλευση του εμπορεύματος.
Η Windward εντόπισε επίσης μια «ρωσική αποχέτευση σιτηρών» που φαινόταν να δείχνει ένα φορτηγό πλοίο που μετέφερε σιτηρά «να εμπλέκεται σε μια σκοτεινή δραστηριότητα» στο στενό του Κερτς - το υδάτινο μέρος που συνδέει την Αζοφική Θάλασσα που έχει ρωσικά και ουκρανικά σύνορα - με τη Μαύρη Θάλασσα.
Δύο φορτηγά πλοία αναχώρησαν από το Κερτς για να παραδώσουν σιτηρά στο Μαρόκο και τον Αραβικό Κόλπο, είπε η Windward.
Η Spire, εν τω μεταξύ, εντόπισε 50 πολύ μεγάλα τάνκερ αργού που, όπως είπε, κάλυψαν τα ίχνη τους για να μεταφέρουν πετρέλαιο από τη Βενεζουέλα.
Χειρισμός AIS
Καθώς η τεχνολογία έχει αναπτυχθεί, έχει γίνει σχετικά εύκολο να πει κανείς εάν ένα πλοίο έχει απενεργοποιήσει το AIS του, σύμφωνα με τον Iain Goodridge, ανώτερο διευθυντή προϊόντων γεωεντοπισμού ραδιοσυχνοτήτων της Spire.
«Ας υποθέσουμε ότι είστε ένα δεξαμενόπλοιο καλού μεγέθους και απενεργοποιείτε το AIS σας.
Θα χτυπήσει συναγερμός όχι μόνο από πιθανώς τους πλοιοκτήτες σας, τους ναυλομεσίτες σας, αλλά και από την ασφαλιστική εταιρεία… θα μάθουν ότι ήταν εκτός λειτουργίας.
Αυτό μπορεί να γίνει με διάφορους τρόπους, είπε ο εκπρόσωπος της Spire στο CNBC
Η τεχνολογία πλαστογράφησης είναι «σχεδόν plug and play», είπε ο Goodridge.
«Είναι παρόμοια με ότι μπορείτε να συνδεθείτε στο διαδίκτυο και να αγοράσετε παρεμβολές GPS για το αυτοκίνητό σας… είναι τόσο προσβάσιμο», πρόσθεσε.
Ασφαλιστικές επιπτώσεις
Η OFAC, το όργανο του Υπουργείου Οικονομικών των ΗΠΑ που διαχειρίζεται και επιβάλλει κυρώσεις, εξέδωσε προειδοποίηση τον Απρίλιο σχετικά με «πιθανή αποφυγή του ανώτατου ορίου τιμής του ρωσικού πετρελαίου», προειδοποιώντας τις αμερικανικές εταιρείες όπως οι ασφαλιστικές εταιρείες ναυτιλίας ότι τα πλοία που καλύπτουν ενδέχεται να χρησιμοποιούν «παραπλανητικές πρακτικές».
Η OFAC συνέστησε στις εταιρείες να χρησιμοποιούν παρόχους θαλάσσιων πληροφοριών «για να βελτιώσουν τον εντοπισμό χειραγώγησης AIS».
www.bankingnews.gr
Τα λεγόμενα «σκοτεινά πλοία» που στέλνουν ρωσικό πετρέλαιο για την αποφυγή του ανώτατου ορίου τιμής των 60 δολαρίων το βαρέλι της G7, δεξαμενόπλοια που περνούν κάτω από το ραντάρ στα ύδατα της Βενεζουέλας και φορτηγά πλοία που φέρεται να μεταφέρουν λαθραία σιτηρά από την Ουκρανία αποκαλύπτονται από δορυφορική τεχνολογία που μπορεί να εντοπίσει πότε τα πλοία αναφέρουν ψευδή τοποθεσία.
Τα μεγάλα πλοία πρέπει να είναι εξοπλισμένα με συστήματα αυτόματης αναγνώρισης (AIS) και πρέπει να μεταδίδουν τις τοποθεσίες τους για την αποφυγή συγκρούσεων, σύμφωνα με τις απαιτήσεις του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού.
Αλλά ορισμένοι απενεργοποιούν τους αναμεταδότες θέσης τους ή εμπλέκονται σε «αλλοίωση» του AIS, όπου ένα σκάφος αναφέρει ότι βρίσκεται σε μια τοποθεσία αλλά στην πραγματικότητα βρίσκεται σε μια άλλη — πιθανώς εκατοντάδες μίλια μακριά.
Τι δείχνουν τα στοιχεία
Στοιχεία από την εταιρεία ναυτιλιακής τεχνολογίας Windward παρουσίασε αύξηση 12% στη χειραγώγηση τοποθεσίας μεταξύ πετρελαιοφόρων και πλοίων που μεταφέρουν ξηρό φορτίο όπως σιτηρά για το πρώτο εξάμηνο του 2023 σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πέρυσι και αύξηση 82% σε σχέση με το πρώτο εξάμηνο του 2021.
Οι εξελίξεις στην τεχνολογία διευκολύνουν την παρακολούθηση αυτού του είδους των παραβιάσεων, ενώ νέες προσπάθειες για τη δημοσιοποίηση των τοποθεσιών των πλοίων ρίχνουν φως σε τέτοιες δραστηριότητες, σύμφωνα με τον John Lusk, Διευθύνοντα Σύμβουλο της Spire Maritime, μια εταιρεία ανάλυσης που παρέχει δεδομένα σε κυβερνήσεις και ιδιωτικές εταιρείες.
«Αρχίζουμε να έχουμε ακόμη μεγαλύτερη εστίαση και ορατότητα στη ναυτιλιακή βιομηχανία λόγω των κυρώσεων», είπε ο Lusk στο CNBC, αναφερόμενος στις κυρώσεις της G7 κατά της Ρωσίας, με τα τελευταία μέτρα της ΕΕ να απαγορεύουν στα πλοία που απενεργοποίησαν ή παραπλάνησαν το AIS την είσοδο στις θύρες.
«Λόγω των σκοτεινών πλοίων, μεγάλο μέρος της παράνομης ναυσιπλοΐας αρχίζει να αυξάνεται», είπε.
Μυστικότητα στα μέτρα
Όταν επικοινώνησε το CNBC για να ρωτήσει πόσα τέτοια πλοία έχουν απομακρυνθεί από τα ευρωπαϊκά λιμάνια μετά τις τελευταίες κυρώσεις, ένας εκπρόσωπος της ΕΕ είπε ότι αυτές οι πληροφορίες «δεν προορίζονται για δημόσια αποκάλυψη».
«Τα κράτη μέλη ενημερώνονται μεταξύ τους και την Επιτροπή για άρνηση πρόσβασης στο λιμάνι», είπε ο εκπρόσωπος μέσω email.
«Όταν έχετε μαύρες αγορές όπου παραβιάζουν κατάφωρα το νόμο, είτε αυτό παραβιάζει περιορισμούς, είτε κάνει πράγματα που εισέρχονται σε ΑΟΖ [αποκλειστικές οικονομικές ζώνες] στην αλιεία, είτε είναι αποστολή προϊόντων εκτός ραντάρ, υπάρχουν απλώς πολλά πράγματα τώρα που είναι πιο ορατά και πολύ μεγαλύτερη αναγνώριση όσον αφορά τον τρόπο με τον οποίο αυτό επηρεάζει την παγκόσμια οικονομία», είπε ο Lusk.
Κάλυψη φορτίου
Η G7 όρισε τις πωλήσεις ρωσικού πετρελαίου έως τα 60 δολάρια το βαρέλι για να περιορίσει τα έσοδα που μπορεί να κάνει το Κρεμλίνο από το εμπόρευμα, αλλά σύμφωνα με την Ami Daniel, συνιδρυτή και διευθύνοντα σύμβουλο της Windward, η παράνομη διακίνηση ρωσικού πετρελαίου θα μπορούσε να αξίζει δεκάδες δισεκατομμύρια δολάρια.
Κατά τη διάρκεια του περασμένου έτους, η τεχνολογία της Windward εντόπισε περισσότερα από 1.100 δεξαμενόπλοια συνδεδεμένα με τη Ρωσία που σκοτώθηκαν απενεργοποιώντας ή χειραγωγώντας το AIS τους, είπε εκπρόσωπος της Windward στο CNBC.
«Είναι εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου», είπε ο Daniel στο CNBC.
Για παράδειγμα, «500 πλοία θα μπορούσαν να [μεταφέρουν] 800 εκατομμύρια βαρέλια.
Στη συνέχεια πολλαπλασιάστε το με την τιμή του πετρελαίου - ας πούμε 60 δολάρια.
Και αυτό ανέρχεται στα 48 δισεκατομμύρια δολάρια», είπε.
Σε ένα διαδικτυακό άρθρο, η Windward ανέφερε ότι τα δεδομένα της έδειξαν ότι ο αριθμός των σκοτεινών μεταφορών πετρελαιοφόρων από πλοίο σε πλοίο είχε αυξηθεί στη Θάλασσα Αλμποράν βόρεια του Μαρόκου μετά την πλήρη εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, η οποία υποδηλώνει επιχείρηση λαθρεμπορίου.
Τέτοιες μεταφορές επιτρέπουν σε ένα πλοίο να παίρνει πετρέλαιο από ένα άλλο χωρίς να διερευνήσει την τιμή αγοράς του πετρελαίου και μπορούν επίσης να συγκαλύψουν την προέλευση του εμπορεύματος.
Η Windward εντόπισε επίσης μια «ρωσική αποχέτευση σιτηρών» που φαινόταν να δείχνει ένα φορτηγό πλοίο που μετέφερε σιτηρά «να εμπλέκεται σε μια σκοτεινή δραστηριότητα» στο στενό του Κερτς - το υδάτινο μέρος που συνδέει την Αζοφική Θάλασσα που έχει ρωσικά και ουκρανικά σύνορα - με τη Μαύρη Θάλασσα.
Δύο φορτηγά πλοία αναχώρησαν από το Κερτς για να παραδώσουν σιτηρά στο Μαρόκο και τον Αραβικό Κόλπο, είπε η Windward.
Η Spire, εν τω μεταξύ, εντόπισε 50 πολύ μεγάλα τάνκερ αργού που, όπως είπε, κάλυψαν τα ίχνη τους για να μεταφέρουν πετρέλαιο από τη Βενεζουέλα.
Χειρισμός AIS
Καθώς η τεχνολογία έχει αναπτυχθεί, έχει γίνει σχετικά εύκολο να πει κανείς εάν ένα πλοίο έχει απενεργοποιήσει το AIS του, σύμφωνα με τον Iain Goodridge, ανώτερο διευθυντή προϊόντων γεωεντοπισμού ραδιοσυχνοτήτων της Spire.
«Ας υποθέσουμε ότι είστε ένα δεξαμενόπλοιο καλού μεγέθους και απενεργοποιείτε το AIS σας.
Θα χτυπήσει συναγερμός όχι μόνο από πιθανώς τους πλοιοκτήτες σας, τους ναυλομεσίτες σας, αλλά και από την ασφαλιστική εταιρεία… θα μάθουν ότι ήταν εκτός λειτουργίας.
Αυτό μπορεί να γίνει με διάφορους τρόπους, είπε ο εκπρόσωπος της Spire στο CNBC
Η τεχνολογία πλαστογράφησης είναι «σχεδόν plug and play», είπε ο Goodridge.
«Είναι παρόμοια με ότι μπορείτε να συνδεθείτε στο διαδίκτυο και να αγοράσετε παρεμβολές GPS για το αυτοκίνητό σας… είναι τόσο προσβάσιμο», πρόσθεσε.
Ασφαλιστικές επιπτώσεις
Η OFAC, το όργανο του Υπουργείου Οικονομικών των ΗΠΑ που διαχειρίζεται και επιβάλλει κυρώσεις, εξέδωσε προειδοποίηση τον Απρίλιο σχετικά με «πιθανή αποφυγή του ανώτατου ορίου τιμής του ρωσικού πετρελαίου», προειδοποιώντας τις αμερικανικές εταιρείες όπως οι ασφαλιστικές εταιρείες ναυτιλίας ότι τα πλοία που καλύπτουν ενδέχεται να χρησιμοποιούν «παραπλανητικές πρακτικές».
Η OFAC συνέστησε στις εταιρείες να χρησιμοποιούν παρόχους θαλάσσιων πληροφοριών «για να βελτιώσουν τον εντοπισμό χειραγώγησης AIS».
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών