Οι μικρότερες κινεζικές γραμμές εξυπηρετούν λιμάνια όπως το Doraleh στο Τζιμπουτί
Αυτές οι μικρότερες κινεζικές γραμμές εξυπηρετούν λιμάνια όπως το Doraleh στο Τζιμπουτί, η Hodeidah στην Υεμένη και η Jeddah στη Σαουδική Αραβία, τα οποία αντιμετώπισαν μεγάλες μειώσεις στην κίνηση καθώς οι διεθνείς ναυτιλιακές γραμμές μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων άλλαξαν δρομολόγια για να αποφύγουν πιθανές επιθέσεις από τους αντάρτες Houthi της Υεμένης.
Μεταξύ των ναυτιλιακών εταιρειών που αναδιατάσσουν τον στόλο τους είναι η Transfar Shipping με έδρα το Qingdao, η οποία στην ιστοσελίδα της περιγράφει τον εαυτό της ως «αναδυόμενο παίκτη στην αγορά του Ειρηνικού», προσφέροντας υπηρεσίες μεταξύ της Κίνας και των ΗΠΑ.
Δύο από τα τρία πλοία της Transfar Shipping, το Zhong Gu Ji Lin και το Zhong Gu Shan Dong, δραστηριοποιούνται επί του παρόντος στη Μέση Ανατολή.
Οι ιστότοποι παρακολούθησης πλοίων δείχνουν ότι το Zhong Gu Shan Dong ήρθε από τη Μεσόγειο μέσω της διώρυγας του Σουέζ στα τέλη Δεκεμβρίου, αφού πολλές άλλες γραμμές είχαν εγκαταλείψει την περιοχή.
Οι Houthi, οι οποίοι έχουν την υποστήριξη του Ιράν, άρχισαν στα τέλη Νοεμβρίου να επιτίθενται σε εμπορικά πλοία που, όπως είπαν, είχαν διασυνδέσεις με το Ισραήλ, δηλώνοντας ότι ενεργούσαν για να υποστηρίξουν τους Παλαιστίνιους της Γάζας κατά τη διάρκεια του πολέμου Ισραήλ-Χαμάς.
Η ομάδα έχει επίσης επιτεθεί και σε άλλα πλοία, ιδίως σε εκείνα που συνδέονται με τις ΗΠΑ.
Οι ηγέτες της ομάδας δήλωσαν ότι δεν θα επιτεθούν σε πλοία που συνδέονται με την Κίνα ή τη Ρωσία (και οι δύο σύμμαχοι του Ιράν), εφόσον δεν έχουν συνδέσεις με το Ισραήλ.
Οι ΗΠΑ έχουν ζητήσει από την Κίνα να παροτρύνει το Ιράν να περιορίσει τους Houthi, χωρίς επιτυχία.
Τι επιδιώκει η Κίνα
Ο Cichen Shen, εμπειρογνώμονας για την Κίνα στην Lloyd’s List Intelligence, την επιχείρηση ναυτιλιακών δεδομένων, δήλωσε ότι η «ευκολότερη εξήγηση» για τη συρροή των κινεζικών ναυτιλιακών επιχειρήσεων στην περιοχή είναι ότι επιδιώκουν να εκμεταλλευτούν το σχετικά απρόσβλητο στις επιθέσεις, προκειμένου να κερδίσουν επιχειρήσεις.
«Έχεις εμπορικό ενδιαφέρον και βλέπεις αυτό το κενό χωρητικότητας και τη ζήτηση», δήλωσε ο Shen για το κίνητρο των γραμμών να μεταφέρουν πλοία στην περιοχή, προσθέτοντας ότι «Νομίζω ότι το εμπορικό ενδιαφέρον είναι πιθανώς ο μεγαλύτερος λόγος».
Έδειξε ως παράδειγμα της προσέγγισης των κινεζικών γραμμών την China United Lines (CU Lines), που εδρεύει στο Γιανγκπού, στο νησί Χαϊνάν.
Η εταιρεία επεκτάθηκε σημαντικά κατά τη διάρκεια της διακοπής του εμπορίου από την πανδημία του Covid-19 και επικεντρώθηκε στις διαδρομές Κίνα-Ευρώπη και Κίνα-ΗΠΑ.
Η CU Lines ανακοίνωσε την περασμένη εβδομάδα ότι ξεκινά μια υπηρεσία Red Sea Express που συνδέει την Τζέντα στη Σαουδική Αραβία με μια σειρά κινεζικών λιμανιών. Ο Shen δήλωσε ότι ήταν «φυσικό» για την CU Lines να εφαρμόσει την ίδια καιροσκοπική προσέγγιση κατά τη διαταραχή της Ερυθράς Θάλασσας όπως και την εποχή του Covid.
«Είναι ένα παρόμοιο είδος διαταραχής, το οποίο δημιουργεί αυτή την έλλειψη χωρητικότητας», δήλωσε ο Shen.
Η κίνηση των κινεζικών γραμμών προς την Ερυθρά Θάλασσα έρχεται αφού οι περισσότερες μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων -συμπεριλαμβανομένης της κινεζικής Cosco, διαχειρίστριας του τέταρτου μεγαλύτερου στόλου του κλάδου- εγκατέλειψαν τη νότια Ερυθρά Θάλασσα λόγω των κινδύνων ασφαλείας.
Τα στοιχεία της Clarksons, της εταιρείας ναυτιλιακών υπηρεσιών, δείχνουν ότι οι αφίξεις πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στα μέσα Ιανουαρίου κοντά στις εκβολές της Ερυθράς Θάλασσας ήταν κατά 90% μειωμένες σε σχέση με τον μέσο όρο του πρώτου εξαμήνου του Δεκεμβρίου.
Τα στοιχεία της MarineTraffic, μιας υπηρεσίας παρακολούθησης και ανάλυσης της κίνησης πλοίων, έδειξαν ότι επτά από τα πλοία που αναπτύχθηκαν από τους νεοεισερχόμενους δραστηριοποιούνταν σε άλλες αγορές τον Οκτώβριο του 2022, πριν από την τρέχουσα διαταραχή.
Οι ναυτιλιακές εταιρείες επιδιώκουν να καταστήσουν σαφείς τους κινεζικούς δεσμούς τους με πιθανούς επιτιθέμενους Houthi.
Ο ιστότοπος της Sea Legend με έδρα το Qingdao, τονίζει ότι τα πλοία της φέρουν εμφανώς την κινεζική σημαία και πλέουν στην επικίνδυνη περιοχή της Ερυθράς Θάλασσας με τη συνοδεία του κινεζικού πολεμικού ναυτικού.
Η Sea Legend ήταν μια άγνωστη μέχρι πρότινος εταιρεία, αλλά αυτό το μήνα ξεκίνησε μια δρομολόγηση με επτά πλοία για να συνδέσει τουρκικά λιμάνια, συμπεριλαμβανομένης της Κωνσταντινούπολης, με την Κίνα μέσω της Ερυθράς Θάλασσας.
Η εταιρεία εξυπηρετεί τα λιμάνια του Άντεν στην Υεμένη, του Ντοράλεχ στο Τζιμπουτί, της Τζέντα στη Σαουδική Αραβία, της Άκαμπα στην Ιορδανία και της Σόχνα στην Αίγυπτο. Όλα βρίσκονται στην περιοχή που δεν εξυπηρετείται σήμερα από τις περισσότερες μεγάλες γραμμές μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.
Η Sea Legend δήλωσε στους Financial Times ότι πρόσθεσε τις συνδέσεις με την Ερυθρά Θάλασσα στις υπηρεσίες της για να προσφέρει μια λύση για τους ναυλωτές στην Άπω Ανατολή με την κατάλληλη ασφάλεια. Κανένας από τους άλλους νεοεισερχόμενους στην αγορά δεν απάντησε σε αιτήματα σχολιασμού.
Ένας άλλος τέτοιος νεοεισερχόμενος, η Fujian Huahui Shipping, εκμεταλλεύεται δύο πλοία, το Hui Fa και το Hui Da 9, τα οποία διέσχισαν πρόσφατα τη διώρυγα του Σουέζ. Ορισμένα πλοία τονίζουν στα δορυφορικά στοιχεία αναγνώρισής τους ότι έχουν Κινέζους πλοιοκτήτες.
Ο Heaney δήλωσε ότι οι νεοεισερχόμενοι «θα εξαφανιστούν πιθανότατα πολύ γρήγορα» όταν λήξει η αναστάτωση.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών