Η αναταραχή στον τομέα των αυτοκινήτων στην Ευρώπη θα μπορούσε να πλήξει την οικονομία της κεντρικής Ευρώπης και να πλήξει την ποιότητα του ενεργητικού των τραπεζών, δήλωσε την Τρίτη η S&P Global, αν και πρόσθεσε ότι οι τράπεζες είναι αρκετά ισχυρές για να αντέξουν την πίεση στα χαρτοφυλάκια τους.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες σε όλη την Ευρώπη έχουν ανακοινώσει κλείσιμο εργοστασίων και μεγάλες απολύσεις, καθώς παλεύουν με την αδύναμη ζήτηση, το υψηλό κόστος, τον ανταγωνισμό από την Κίνα και την πιο αργή από την αναμενόμενη μετάβαση στα ηλεκτρικά οχήματα. Ο τομέας αποτελεί βασικό πυλώνα της οικονομικής ανάπτυξης της κεντρικής Ευρώπης, καθώς αντιπροσωπεύει το 5% έως 10% του ακαθάριστου εγχώριου προϊόντος της περιοχής και το 5% της απασχόλησης, σύμφωνα με την S&P.
«Αν και η άμεση πιστωτική έκθεση των τραπεζών της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης στον κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας είναι σχετικά χαμηλή, περίπου στο 3%-5% των συνολικών επιχειρηματικών δανείων, μια σημαντική ύφεση θα μπορούσε να επηρεάσει την οικονομία της περιοχής και την ποιότητα του ενεργητικού των τραπεζών», αναφέρει ο οίκος.
Αν και οι μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν διαφοροποιήσει τη χρηματοδότησή τους από τα τραπεζικά δάνεια στις κεφαλαιαγορές, η S&P δήλωσε ότι οι κλυδωνισμοί στον κλάδο θα μπορούσαν ακόμη να οδηγήσουν σε σημαντικές επιπτώσεις.
Επιπλέον προκλήσεις
Σύμφωνα με την S&P, η απειλή των δασμών των ΗΠΑ στις εισαγωγές ευρωπαϊκών αυτοκινήτων, οι αυστηρότεροι κανονισμοί για τις εκπομπές ρύπων στην Ευρωπαϊκή Ένωση από το 2025 και ο έντονος ανταγωνισμός από τις κινεζικές εταιρείες κατασκευής ηλεκτρικών αυτοκινήτων θα μπορούσαν να δημιουργήσουν πρόσθετες προκλήσεις.
«Ενώ η περαιτέρω πίεση στην αυτοκινητοβιομηχανία θα μπορούσε να οδηγήσει σε πρόσθετες πιστωτικές απώλειες -κυρίως λόγω των πιθανών δευτερογενών επιπτώσεων στους προμηθευτές- πιστεύουμε ότι τα κέρδη και τα επίπεδα κεφαλαίου των τραπεζών της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης είναι επαρκώς ισχυρά για να απορροφήσουν το οικονομικό πλήγμα», ανέφερε.
Πρόσθεσε ότι οι διαταραχές στο παγκόσμιο εμπόριο και η στροφή προς τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα μπορούσαν να δημιουργήσουν ευκαιρίες για ορισμένες χώρες, όπως η Ουγγαρία ή η Σερβία, με μεγάλες κινεζικές τράπεζες να παρακολουθούν ενεργά τις επενδύσεις και τις ευκαιρίες στην περιοχή.
Η περίπτωση της Ουγγαρίας
Υπό τον πρωθυπουργό, Viktor Orban, η Ουγγαρία έχει καταστεί σημαντικός εμπορικός και επενδυτικός εταίρος για την Κίνα, σε αντίθεση με ορισμένα άλλα κράτη της ΕΕ που εξετάζουν το ενδεχόμενο να γίνουν λιγότερο εξαρτημένα από τη δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία του κόσμου.
«Η ICBC δημιούργησε μια τράπεζα στην Αυστρία το 2019 και από εκεί δραστηριοποιείται σε όλη την Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη, όπως και άλλες κινεζικές τράπεζες με θυγατρικές στην περιοχή», δήλωσε ο αναλυτής της S&P Cihan Duran, αναφέροντας επίσης ως παραδείγματα την Bank of China και την China Construction Bank.
«Υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον για την Ουγγαρία ως μία από τις μεγαλύτερες αγορές, όπου προσπαθούν να συνεργαστούν με κινεζικές εταιρείες στην Ουγγαρία, αλλά και με ουγγρικές εταιρείες που έχουν συνεργασίες με κινεζικές επενδύσεις και κεφάλαια».
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών