Πώς θα κατανείμουν οι ευρωπαϊκές πρωτεύουσες τις εγγυήσεις για το ουκρανικό δάνειο στο πλαίσιο του σχεδίου για τα δεσμευμένα ρωσικά περιουσιακά στοιχεία ύψους €210 δισ. αποκαλύπτει το Politico
Επικίνδυνες διαστάσεις λαμβάνει πλέον για την Ελλάδα, την οικονομία της και τους ταλαιπωρημένους πολίτες της η συζήτηση γύρω από τη χρηματοδότηση της Ουκρανίας, καθώς οι Βρυξέλλες φαίνεται να πιέζουν ασφυκτικά τις χώρες–μέλη να αναλάβουν δυσανάλογα υψηλά βάρη έναντι πιθανών συνεπειών για την υπεξαίρεση των παγωμένων ρωσικών assets.
Με τον λογαριασμό των 2,8 δισ. ευρώ που αντιστοιχεί στη χώρα μας για την εγγυοδοσία των ρωσικών περιουσιακών στοιχείων, πολλοί μιλούν ανοιχτά για έναν ιδιότυπο «εκβιασμό» που ενδέχεται να οδηγήσει ακόμη και σε δημοσιονομικό αδιέξοδο.
Έτσι, την ώρα που η ΕΕ επιχειρεί να κλείσει το κενό χρηματοδότησης της Ουκρανίας, η Ελλάδα βρίσκεται αντιμέτωπη με νέες απειλές, κινδύνους και αποφάσεις που θα καθορίσουν την οικονομική της σταθερότητα τα επόμενα χρόνια.
Ειδικότερα, οι χώρες της ΕΕ θα χρειαστεί να δεσμεύσουν μεμονωμένα η κάθε μία δισεκατομμύρια ευρώ για να εγγυηθούν δάνεια προς την Ουκρανία ύψους έως και €210 δισ., με την Ελλάδα να καλείται να εγγυηθεί έως και €2,8 δισ. (ο λογαριασμός για τη Γερμανία φτάνει τα 52 δισ.), σύμφωνα με έγγραφα που περιήλθαν στην κατοχή του POLITICO.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή παρουσίασε το απαράδεκτο αυτό ποσό σε διπλωμάτες την περασμένη εβδομάδα, με στόχο να μπορέσει να υπερκεράσει τις αντιδράσεις της Euroclear και του Βελγίου για την υπεξαίρεση παγωμένων ρωσικών assets ύψους €165 δισ., τα οποία θα δοθούν στην Ουκρανία.
Ο Βέλγος ηγέτης έχει αντιταχθεί στη χρήση κρατικών ρωσικών περιουσιακών στοιχείων, εκφράζοντας ανησυχίες ότι η χώρα του ενδέχεται τελικά να επωμιστεί μόνη της το βάρος της αποπληρωμής προς τη Μόσχα, αν αυτή κινηθεί νομικά.
Υπενθυμίζεται πως περίπου €185 δισ. δεσμευμένων ρωσικών περιουσιακών στοιχείων τελούν υπό τη διαχείριση της Euroclear, με έδρα τις Βρυξέλλες, ενώ επιπλέον €25 δισ. βρίσκονται διάσπαρτα σε ιδιωτικούς τραπεζικούς λογαριασμούς σε ολόκληρη την ΕΕ.
Ωστόσο, τα ποσά ανά χώρα ενδέχεται να αυξηθούν αν κράτη φιλικά προς το Κρεμλίνο, όπως η Ουγγαρία, αρνηθούν να συμμετάσχουν στην πρωτοβουλία - αν και μη ευρωπαϊκές χώρες θα μπορούσαν, εφόσον το επιλέξουν, να συμβάλουν καλύπτοντας μέρος της συνολικής εγγύησης.
Η Νορβηγία είχε θεωρηθεί πιθανή υποψήφια, προτού ο υπουργός Οικονομικών της, Jens Stoltenberg, αποστασιοποιηθεί από την ιδέα.
Χρεοκοπημένο κράτος
Σύμφωνα με το POLITICO, η Ουκρανία αντιμετωπίζει έλλειμμα €71,7 δισ. για το επόμενο έτος και θα αρχίσει περικοπές στις δημόσιες δαπάνες από τον Απρίλιο, εάν δεν φτάσει νέα χρηματοδότηση.
Την Παρασκευή, η Ουγγαρία άσκησε βέτο στην έκδοση νέου κοινού χρέους της ΕΕ για την κάλυψη του ουκρανικού ελλείμματος, μεταφέροντας έτσι την ευθύνη στους Ευρωπαίους ηγέτες να πείσουν τον De Wever να στηρίξει τη χρήση ρωσικών περιουσιακών στοιχείων στη σύνοδο της 18ης Δεκεμβρίου, αντί να χρησιμοποιήσουν τα εθνικά τους ταμεία.
Ο καγκελάριος της Γερμανίας, Friedrich Merz, βρέθηκε στις Βρυξέλλες το βράδυ της Παρασκευής για να διαβεβαιώσει τον De Wever ότι η Γερμανία θα παράσχει το 25% της εγγύησης – το μεγαλύτερο μερίδιο από οποιαδήποτε χώρα.
«Είχαμε μια ιδιαίτερα εποικοδομητική συζήτηση για το θέμα», δήλωσε ο Merz μετά το δείπνο με τον Βέλγο ηγέτη.
«Η ανησυχία του Βελγίου σχετικά με τη χρήση των δεσμευμένων ρωσικών περιουσιακών στοιχείων είναι εύλογη και πρέπει να αντιμετωπιστεί σε οποιαδήποτε πιθανή λύση με τρόπο που να διασφαλίζει ότι όλα τα ευρωπαϊκά κράτη μοιράζονται τον ίδιο κίνδυνο».
Έλεγχοι και ισορροπίες
Το προτεινόμενο δάνειο αποζημιώσεων προβλέπει €115 δισ. για τη χρηματοδότηση της ουκρανικής αμυντικής βιομηχανίας σε ορίζοντα πενταετίας, ενώ €50 δισ. θα καλύψουν τις δημοσιονομικές ανάγκες του Κιέβου.
Τα υπόλοιπα €45 δισ. θα χρησιμοποιηθούν για την αποπληρωμή δανείου των G7 προς την Ουκρανία, που εκδόθηκε πέρυσι.
Σύμφωνα με τις παρουσιάσεις της Επιτροπής, τα κονδύλια θα εκταμιευτούν σε έξι δόσεις μέσα στο έτος.
Ορισμένοι μηχανισμοί ελέγχου θα τεθούν σε εφαρμογή ώστε να αποτραπεί η κατάχρηση των κονδυλίων.
Για παράδειγμα, όσον αφορά τις αμυντικές δαπάνες, θα απαιτείται η Επιτροπή να αξιολογεί και να εγκρίνει τα συμβόλαια και τα σχέδια δαπανών.
Παράλληλα, η Επιτροπή θα παρουσιάζει λεπτομερώς τις χρηματοδοτικές ανάγκες της Ουκρανίας και θα καταγράφει από ποιες πηγές λαμβάνει στρατιωτική και οικονομική βοήθεια, δίνοντας τη δυνατότητα στις ευρωπαϊκές πρωτεύουσες να παρακολουθούν τη ροή των κεφαλαίων προς το Κίεβο.

Chevalier Noir
www.bankingnews.gr
Με τον λογαριασμό των 2,8 δισ. ευρώ που αντιστοιχεί στη χώρα μας για την εγγυοδοσία των ρωσικών περιουσιακών στοιχείων, πολλοί μιλούν ανοιχτά για έναν ιδιότυπο «εκβιασμό» που ενδέχεται να οδηγήσει ακόμη και σε δημοσιονομικό αδιέξοδο.
Έτσι, την ώρα που η ΕΕ επιχειρεί να κλείσει το κενό χρηματοδότησης της Ουκρανίας, η Ελλάδα βρίσκεται αντιμέτωπη με νέες απειλές, κινδύνους και αποφάσεις που θα καθορίσουν την οικονομική της σταθερότητα τα επόμενα χρόνια.
Ειδικότερα, οι χώρες της ΕΕ θα χρειαστεί να δεσμεύσουν μεμονωμένα η κάθε μία δισεκατομμύρια ευρώ για να εγγυηθούν δάνεια προς την Ουκρανία ύψους έως και €210 δισ., με την Ελλάδα να καλείται να εγγυηθεί έως και €2,8 δισ. (ο λογαριασμός για τη Γερμανία φτάνει τα 52 δισ.), σύμφωνα με έγγραφα που περιήλθαν στην κατοχή του POLITICO.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή παρουσίασε το απαράδεκτο αυτό ποσό σε διπλωμάτες την περασμένη εβδομάδα, με στόχο να μπορέσει να υπερκεράσει τις αντιδράσεις της Euroclear και του Βελγίου για την υπεξαίρεση παγωμένων ρωσικών assets ύψους €165 δισ., τα οποία θα δοθούν στην Ουκρανία.
Ο Βέλγος ηγέτης έχει αντιταχθεί στη χρήση κρατικών ρωσικών περιουσιακών στοιχείων, εκφράζοντας ανησυχίες ότι η χώρα του ενδέχεται τελικά να επωμιστεί μόνη της το βάρος της αποπληρωμής προς τη Μόσχα, αν αυτή κινηθεί νομικά.
Υπενθυμίζεται πως περίπου €185 δισ. δεσμευμένων ρωσικών περιουσιακών στοιχείων τελούν υπό τη διαχείριση της Euroclear, με έδρα τις Βρυξέλλες, ενώ επιπλέον €25 δισ. βρίσκονται διάσπαρτα σε ιδιωτικούς τραπεζικούς λογαριασμούς σε ολόκληρη την ΕΕ.
Ωστόσο, τα ποσά ανά χώρα ενδέχεται να αυξηθούν αν κράτη φιλικά προς το Κρεμλίνο, όπως η Ουγγαρία, αρνηθούν να συμμετάσχουν στην πρωτοβουλία - αν και μη ευρωπαϊκές χώρες θα μπορούσαν, εφόσον το επιλέξουν, να συμβάλουν καλύπτοντας μέρος της συνολικής εγγύησης.
Η Νορβηγία είχε θεωρηθεί πιθανή υποψήφια, προτού ο υπουργός Οικονομικών της, Jens Stoltenberg, αποστασιοποιηθεί από την ιδέα.
| Χώρα | Ποσό Δέσμευσης |
| Germany | €51.3 bn |
| France | €34 bn |
| Italy | €25.1 bn |
| Spain | €18.9 bn |
| Netherlands | €13.4 bn |
| Poland | €10.3 bn |
| Sweden | €7.2 bn |
| Belgium | €7.2 bn |
| Austria | €5.5 bn |
| Denmark | €4.9 bn |
| Ireland | €4.5 bn |
| Romania | €4.4 bn |
| Czech Republic | €3.7 bn |
| Portugal | €3.3 bn |
| Finland | €3.2 bn |
| Greece | €2.8 bn |
| Slovakia | €1.5 bn |
| Hungary | €1.4 bn |
| Bulgaria | €1.2 bn |
| Lithuania | €974 m |
| Slovenia | €796 m |
| Latvia | €449 m |
| Estonia | €446 m |
Χρεοκοπημένο κράτος
Σύμφωνα με το POLITICO, η Ουκρανία αντιμετωπίζει έλλειμμα €71,7 δισ. για το επόμενο έτος και θα αρχίσει περικοπές στις δημόσιες δαπάνες από τον Απρίλιο, εάν δεν φτάσει νέα χρηματοδότηση.
Την Παρασκευή, η Ουγγαρία άσκησε βέτο στην έκδοση νέου κοινού χρέους της ΕΕ για την κάλυψη του ουκρανικού ελλείμματος, μεταφέροντας έτσι την ευθύνη στους Ευρωπαίους ηγέτες να πείσουν τον De Wever να στηρίξει τη χρήση ρωσικών περιουσιακών στοιχείων στη σύνοδο της 18ης Δεκεμβρίου, αντί να χρησιμοποιήσουν τα εθνικά τους ταμεία.
Ο καγκελάριος της Γερμανίας, Friedrich Merz, βρέθηκε στις Βρυξέλλες το βράδυ της Παρασκευής για να διαβεβαιώσει τον De Wever ότι η Γερμανία θα παράσχει το 25% της εγγύησης – το μεγαλύτερο μερίδιο από οποιαδήποτε χώρα.
«Είχαμε μια ιδιαίτερα εποικοδομητική συζήτηση για το θέμα», δήλωσε ο Merz μετά το δείπνο με τον Βέλγο ηγέτη.
«Η ανησυχία του Βελγίου σχετικά με τη χρήση των δεσμευμένων ρωσικών περιουσιακών στοιχείων είναι εύλογη και πρέπει να αντιμετωπιστεί σε οποιαδήποτε πιθανή λύση με τρόπο που να διασφαλίζει ότι όλα τα ευρωπαϊκά κράτη μοιράζονται τον ίδιο κίνδυνο».
Έλεγχοι και ισορροπίες
Το προτεινόμενο δάνειο αποζημιώσεων προβλέπει €115 δισ. για τη χρηματοδότηση της ουκρανικής αμυντικής βιομηχανίας σε ορίζοντα πενταετίας, ενώ €50 δισ. θα καλύψουν τις δημοσιονομικές ανάγκες του Κιέβου.
Τα υπόλοιπα €45 δισ. θα χρησιμοποιηθούν για την αποπληρωμή δανείου των G7 προς την Ουκρανία, που εκδόθηκε πέρυσι.
Σύμφωνα με τις παρουσιάσεις της Επιτροπής, τα κονδύλια θα εκταμιευτούν σε έξι δόσεις μέσα στο έτος.
Ορισμένοι μηχανισμοί ελέγχου θα τεθούν σε εφαρμογή ώστε να αποτραπεί η κατάχρηση των κονδυλίων.
Για παράδειγμα, όσον αφορά τις αμυντικές δαπάνες, θα απαιτείται η Επιτροπή να αξιολογεί και να εγκρίνει τα συμβόλαια και τα σχέδια δαπανών.
Παράλληλα, η Επιτροπή θα παρουσιάζει λεπτομερώς τις χρηματοδοτικές ανάγκες της Ουκρανίας και θα καταγράφει από ποιες πηγές λαμβάνει στρατιωτική και οικονομική βοήθεια, δίνοντας τη δυνατότητα στις ευρωπαϊκές πρωτεύουσες να παρακολουθούν τη ροή των κεφαλαίων προς το Κίεβο.
Chevalier Noir
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών