Άρθρο του προέδρου του Συνδέσμου Βιομηχανιών Βορείου Ελλάδος (ΣΒΒΕ), κ. Αθανασίου Σαββάκη
"Πρόσφατα το Συμβούλιο της Επικρατείας, έκρινε αντισυνταγματικές τις επανειλημμένες παρατάσεις που αποφάσισε η φορολογική διοίκηση για τις περιπτώσεις χιλιάδων φορολογικών ελέγχων.
Δυστυχώς πρόκειται για μια «συνηθισμένη» και θεσμικά ανεπίτρεπτη πρακτική, που έχει εφαρμοσθεί απ’ όλες τις κυβερνήσεις με διάφορα κατά καιρούς προσχήματα: η έλλειψη προσωπικού, η απουσία ή/και η καθυστερημένη ενεργοποίηση του σχετικού λογισμικού στο Taxis Net, η υλοποίηση νέας κάθε φορά διοικητικής δομής στο Υπουργείο Οικονομικών, κτλ..
Λόγοι, που μπορεί να είναι πραγματικοί, αλλά πάντοτε οι ίδιοι, για να δικαιολογηθούν και να τεκμηριωθούν οι προς ψήφιση σχετικές διατάξεις στη Βουλή.
Από την άλλη μεριά, το πρόβλημα γίνεται μεγαλύτερο αν οι συγκεκριμένες αιτιάσεις αποτελούν προσχήματα και διατυπώνονται εξ’ αιτίας της ανικανότητας της κρατικής μηχανής να διεκπεραιώσει εγκαίρως και προσηκόντως τις διαδικασίες φορολογικών ελέγχων.
Για τον επιχειρηματικό κόσμο, η πρακτική της παράτασης του χρόνου συμπλήρωσης της παραγραφής, θα έπρεπε ν’ αποτελεί την εξαίρεση, ενώ, δυστυχώς, αποτελεί τον κανόνα.
Σε σχέση με την πρόσφατη απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους για το ίδιο θέμα δεν διατυπώνει ευκρινώς τον τρόπο αντιμετώπισης χιλιάδων περιπτώσεων φορολογικών ελέγχων, οι οποίες θα πρέπει κανονικά να τεθούν στο αρχείο, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία, αφού οι συγκεκριμένες υποθέσεις έχουν παραγραφεί.
Σε μια ευνομούμενη πολιτεία, αναρωτιόμαστε πως είναι δυνατόν το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους να προτείνει ουσιαστικά ότι η φορολογική διοίκηση δεν είναι υποχρεωμένη να συμμορφωθεί με την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας και να παρατείνει πέραν την πενταετίας το δικαίωμα ελέγχου των φορολογουμένων.
Επίσης, πως είναι δυνατόν το ΝΣΚ να υποδεικνύει ουσιαστικά στην Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) ότι η ίδια τελικά θ’ αποφασίσει για τις παραγεγραμμένες χρήσεις, ενώ ταυτόχρονα επισημαίνει ότι δεν είναι υποχρεωμένη να συμμορφωθεί με τις αποφάσεις από τον ΣτΕ.
Σε κάθε περίπτωση, δεν είναι δυνατόν επιχειρήσεις και φυσικά πρόσωπα στην Ελλάδα να είναι όμηροι του κράτους και να ζουν με την αέναη παρουσία της «Δαμόκλειας σπάθης», επειδή κάθε φορά το κράτος, με τη δικαιολογία ότι προέκυψαν νέα στοιχεία σε χρήσεις πέραν της πενταετίας, θα μπορεί να μην παραγράφει τους φορολογικούς ελέγχους και να επιβάλλει κάθε φορά νέα πρόστιμα.
Κατά συνέπεια η θέση του ΣΒΒΕ είναι αυτονόητη: προτείνουμε να γίνει απολύτως σεβαστή η απόφαση του ΣτΕ και να εφαρμοσθεί ως έχει, δηλαδή το κράτος να μην έχει δικαίωμα παράτασης του ελέγχου στους φορολογούμενους για χρόνο μεγαλύτερο των πέντε ετών".
www.bankingnews.gr
Δυστυχώς πρόκειται για μια «συνηθισμένη» και θεσμικά ανεπίτρεπτη πρακτική, που έχει εφαρμοσθεί απ’ όλες τις κυβερνήσεις με διάφορα κατά καιρούς προσχήματα: η έλλειψη προσωπικού, η απουσία ή/και η καθυστερημένη ενεργοποίηση του σχετικού λογισμικού στο Taxis Net, η υλοποίηση νέας κάθε φορά διοικητικής δομής στο Υπουργείο Οικονομικών, κτλ..
Λόγοι, που μπορεί να είναι πραγματικοί, αλλά πάντοτε οι ίδιοι, για να δικαιολογηθούν και να τεκμηριωθούν οι προς ψήφιση σχετικές διατάξεις στη Βουλή.
Από την άλλη μεριά, το πρόβλημα γίνεται μεγαλύτερο αν οι συγκεκριμένες αιτιάσεις αποτελούν προσχήματα και διατυπώνονται εξ’ αιτίας της ανικανότητας της κρατικής μηχανής να διεκπεραιώσει εγκαίρως και προσηκόντως τις διαδικασίες φορολογικών ελέγχων.
Για τον επιχειρηματικό κόσμο, η πρακτική της παράτασης του χρόνου συμπλήρωσης της παραγραφής, θα έπρεπε ν’ αποτελεί την εξαίρεση, ενώ, δυστυχώς, αποτελεί τον κανόνα.
Σε σχέση με την πρόσφατη απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους για το ίδιο θέμα δεν διατυπώνει ευκρινώς τον τρόπο αντιμετώπισης χιλιάδων περιπτώσεων φορολογικών ελέγχων, οι οποίες θα πρέπει κανονικά να τεθούν στο αρχείο, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία, αφού οι συγκεκριμένες υποθέσεις έχουν παραγραφεί.
Σε μια ευνομούμενη πολιτεία, αναρωτιόμαστε πως είναι δυνατόν το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους να προτείνει ουσιαστικά ότι η φορολογική διοίκηση δεν είναι υποχρεωμένη να συμμορφωθεί με την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας και να παρατείνει πέραν την πενταετίας το δικαίωμα ελέγχου των φορολογουμένων.
Επίσης, πως είναι δυνατόν το ΝΣΚ να υποδεικνύει ουσιαστικά στην Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) ότι η ίδια τελικά θ’ αποφασίσει για τις παραγεγραμμένες χρήσεις, ενώ ταυτόχρονα επισημαίνει ότι δεν είναι υποχρεωμένη να συμμορφωθεί με τις αποφάσεις από τον ΣτΕ.
Σε κάθε περίπτωση, δεν είναι δυνατόν επιχειρήσεις και φυσικά πρόσωπα στην Ελλάδα να είναι όμηροι του κράτους και να ζουν με την αέναη παρουσία της «Δαμόκλειας σπάθης», επειδή κάθε φορά το κράτος, με τη δικαιολογία ότι προέκυψαν νέα στοιχεία σε χρήσεις πέραν της πενταετίας, θα μπορεί να μην παραγράφει τους φορολογικούς ελέγχους και να επιβάλλει κάθε φορά νέα πρόστιμα.
Κατά συνέπεια η θέση του ΣΒΒΕ είναι αυτονόητη: προτείνουμε να γίνει απολύτως σεβαστή η απόφαση του ΣτΕ και να εφαρμοσθεί ως έχει, δηλαδή το κράτος να μην έχει δικαίωμα παράτασης του ελέγχου στους φορολογούμενους για χρόνο μεγαλύτερο των πέντε ετών".
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών