Η Ελλάδα είχε νωρίτερα προβλέψει έσοδα από ιδιωτικοποιήσεις ύψους 2 δισ. ευρώ για το 2023 και 3,3 δισ. ευρώ για το 2024
Όπως αποκαλύπτει το Reuters -σε δημοσίευμα με τίτλο «Αποκλειστικό: Ελλάδα βλέπει ρεκόρ πωλήσεων κρατικών περιουσιακών στοιχείων το 2024»- στο πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων περιλαμβάνεται η συμμετοχή στο αεροδρόμιο της Αθήνας αλλά και οι συμφωνίες παραχώρησης για δύο δρόμους με διόδια.
«Το πιο υπερχρεωμένο έθνος της ευρωζώνης έχει συγκεντρώσει από το 2011 περίπου 10 δισ. ευρώ από αποκρατικοποιήσεις, βασικό στοιχείο του σχεδίου ανάκαμψης μετά τα προγράμματα διάσωσης, που έληξαν το 2018 και την κράτησαν όρθιο κατά τη διάρκεια μιας δεκαετούς κρίσης χρέους» αναφέρεται στο δημοσίευμα.
Μάλιστα, ο διευθύνων σύμβουλος του οργανισμού ιδιωτικοποιήσεων ΤΑΙΠΕΔ, Δημήτρης Πολίτης, δήλωσε στο Reuters ότι «το ποσό των 5 δισ. ευρώ και πλέον που έχει τεθεί ως στόχος για το 2024 θα είναι το υψηλότερο ποσό που θα συγκεντρωθεί από ιδιωτικοποιήσεις σε ένα μόνο έτος». Σύμφωνα με τον ίδιο, στο ποσό αυτό περιλαμβάνεται ένα εκτιμώμενο ποσό ύψους 1,5 δισ. ευρώ από τη μακροπρόθεσμη παραχώρηση της Εγνατίας Οδού, ενός δρόμου με διόδια μήκους 658 χιλιομέτρων (411 μιλίων) στο βορρά. Αρχικά, η συμφωνία έπρεπε να ολοκληρωθεί το 2023, αλλά οι εθνικές εκλογές καθυστέρησαν την έγκριση του δικαστηρίου για τη συμφωνία αυτή και την επικύρωσή της από το κοινοβούλιο.
Η Ελλάδα είχε νωρίτερα προβλέψει έσοδα από ιδιωτικοποιήσεις ύψους 2 δισ. ευρώ για το 2023 και 3,3 δισ. ευρώ για το 2024. Δύο άλλες μεγάλες συναλλαγές, η πώληση του 30% του μεριδίου του αεροδρομίου της Αθήνας μέσω αρχικής δημόσιας προσφοράς (IPO) και η μακροχρόνια παραχώρηση της Αττικής Οδού, ενός περιφερειακού δρόμου της Αθήνας μήκους 70 χλμ. (44 μιλίων), θα βοηθήσουν να συγκεντρωθούν «τα υψηλότερα έσοδα που έχουν ποτέ συγκεντρωθεί σε ένα έτος» το 2024, δήλωσε ο Πολίτης.
Στο ΧΑ το αεροδρόμιο της Αθήνας
Η χώρα στοχεύει να εισαγάγει το αεροδρόμιο της Αθήνας στο χρηματιστήριο το α' τρίμηνο και η πώληση θα μπορούσε να αποφέρει περισσότερα από 750 εκατ. ευρώ, δήλωσε ο κ. Πολίτης, προσθέτοντας ότι ο διαχειριστής AviAlliance με έδρα τη Γερμανία, κάτοχος του 40% του μετοχικού κεφαλαίου, θα αποκτήσει ένα επιπλέον 10% με premium πάνω από την τιμή της ΑΜΚ.
Η Αττική Οδός
Τον περασμένο μήνα, ο οργανισμός αποκρατικοποιήσεων όρισε τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ως προτιμώμενο επενδυτή για την 25ετή εκμετάλλευση του Αυτοκινητόδρομου Αττικής, με την εταιρεία να προσφέρει 3,27 δισ. ευρώ.
Η Ελλάδα ελπίζει να κλείσει τη συμφωνία για την εν λόγω παραχώρηση μέχρι τον ερχόμενο Οκτώβριο, δήλωσε ο Πολίτης.
Τα λιμάνια
Ο κ. Πολίτης δήλωσε ότι μέχρι το τέλος του 2023, η Αθήνα σχεδιάζει επίσης να δρομολογήσει την πώληση του 67% του μεριδίου στο λιμάνι της στο Λαύριο νοτιοανατολικά της Αθήνας και να προκηρύξει προσφορές για μαρίνες στο νησί της Κέρκυρας και στον Κορινθιακό Κόλπο.
Φορείς κρουαζιέρας έχουν ήδη εκδηλώσει ενδιαφέρον για το Λαύριο. Η πώληση θα τη βοηθήσει να αναπτύξει περαιτέρω τις δραστηριότητές της για γιοτ και κρουαζιέρα, δήλωσε ο Πολίτης.
Ο τουρισμός αποτελεί βασικό μοχλό της ελληνικής οικονομίας, αντιπροσωπεύοντας περίπου το ένα τέταρτο της παραγωγής.
Ο κ. Πολίτης δήλωσε ότι η Ελλάδα διερευνά επίσης τρόπους αξιοποίησης των εισηγμένων συμμετοχών της, όπως η Helleniq Energy, μέσω των κεφαλαιαγορών. Το ΤΑΙΠΕΔ κατέχει το 35,5% της Helleniq.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών