"Eτοιμάζουμε ένα νέο σύστημα παρακολούθησης αυθαιρέτων μέσω αεροφωτογραφιών και της αξιοποίησης της τεχνητής νοημοσύνης, διασυνδεμένο με το σύστημα οικοδομικών αδειών", ανέφερε ο Άκης Σκέρτσος
«Σκοπός μας είναι να γίνουν αντιληπτά τα όρια που χωρίζουν την υγιή και νόμιμη επιχειρηματικότητα από την αυθαιρεσία και την ανομία που μας προσβάλλει όλους σήμερα, στερώντας την απρόσκοπτη ελεύθερη πρόσβαση κάθε πολίτη στο δημόσιο αγαθό του αιγιαλού και της παραλίας», τονίζει ο υπουργός Επικρατείας, αρμόδιος για τον συντονισμό του κυβερνητικού έργου, 'Ακης Σκέρτσος.
Ο κ. Σκέρτσος σε συνέντευξή του στην Καθημερινή της Κυριακής, μεταξύ άλλων, αναφέρει ότι «η αλήθεια είναι ότι υπάρχει δυστυχώς ένα διαχρονικό έλλειμμα στην προστασία του δημόσιου χώρου στην πατρίδα μας, τόσο στο δομημένο, όσο και στο φυσικό περιβάλλον», ενώ «μια από τις μεγάλες προκλήσεις που καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε -τώρα που η χώρα μας ξαναμπαίνει σε μια τροχιά δυναμικής ανάπτυξης- είναι η οριοθέτηση του ανεξέλεγκτου υπερτουρισμού και η προστασία του μοναδικού φυσικού πλούτου της χώρας μας».
Στο πλαίσιο αυτό, συμπληρώνει ότι η κυβέρνηση έχει θέσει «ως μείζονα μεταρρυθμιστικό στόχο - ενταγμένο στο σχέδιο Ελλάδα 2.0 - την ολοκλήρωση του προγράμματος Πολεοδομικών Μεταρρυθμίσεων "Κωνσταντίνος Δοξιάδης"», αν και «μένει μπροστά μας να κερδηθεί ένας ολόκληρος πόλεμος απέναντι σε πολεοδομικές και χωροταξικές στρεβλώσεις που συσσωρεύτηκαν επί δεκαετίες και που τώρα ζητούμε να λυθούν μέσα σε λίγες εβδομάδες».
Για τη Μύκονο
Σε ερώτηση για την υπόθεση της Μυκόνου και το πώς σκοπεύει η κυβέρνηση να αποδείξει ότι η σχετική κινητοποίηση δεν ήταν πυροτέχνημα, ο υπουργός Επικρατείας εξηγεί πως δεν πρέπει να «προσπερνάμε τόσο εύκολα αυτό που συνέβη στη Μύκονο φέτος διότι αποτελεί μια τομή στον τρόπο που παρεμβαίνει πλέον η πολιτεία στις πολεοδομικές αυθαιρεσίες. Μια τομή που δεσμευόμαστε πως δεν θα αποτελέσει μια μεμονωμένη στιγμή στο πολιτικό εκκρεμές, αλλά ήδη βρίσκει συνέχεια και σε πολλές άλλες εμβληματικές περιπτώσεις αταξίας και ανομίας στην οργάνωση και προστασία του δομημένου και φυσικού περιβάλλοντος. Στη Μύκονο λοιπόν είδαμε μια πλήρη αλλαγή υποδείγματος της κρατικής και πολιτικής λειτουργίας. Τι μας λέει το "εθιμικό δίκαιο"; Ότι σε προεκλογικές περιόδους "παγώνουν" κάθε είδους έλεγχοι. Τι συνέβη στην πράξη; Το ακριβώς αντίθετο.
Διαπιστώσαμε μια κραυγαλέα -έως ύποπτη- αδυναμία του τοπικού δήμου να εφαρμόσει τις ελεγκτικές αρμοδιότητες που έχει για ζητήματα δόμησης και αδειοδότησης και μεταφέραμε με νομοθετική ρύθμιση τις αρμοδιότητες ξανά πίσω στην κεντρική διοίκηση ώστε να μπορούμε να παρέμβουμε άμεσα και αποτελεσματικά. Όπως και έγινε τελικά».
Υπογραμμίζει χαρακτηριστικά πως «εκείνοι που θεώρησαν ότι μπορούν να κοροϊδέψουν την Πολιτεία γελάστηκαν και έμειναν κλειστοί φέτος το καλοκαίρι στη Μύκονο».
Ξεκαθαρίζει ότι «σκοπός μας δεν είναι να επιτεθούμε στην επιχειρηματικότητα», ενώ προκειμένου να γίνουν αντιληπτά τα όρια που χωρίζουν την υγιή και νόμιμη επιχειρηματικότητα από την αυθαιρεσία και την ανομία δίνεται «ιδιαίτερη έμφαση στα θέματα αξιοποίησης και προστασίας της δημόσιας περιουσίας και του αιγιαλού με τη δημιουργία μιας νέας εξειδικευμένης γενικής γραμματείας στο Υπουργείο Οικονομικών που ήδη έχει ξεκινήσει μαζικούς ελέγχους».
«Αν επιτρέψουμε μια άπληστη και καταστροφική καταπάτηση του δημόσιου χώρου και του φυσικού περιβάλλοντος θα είναι σαν να πυροβολούμε τα πόδια μας, δηλαδή το ίδιο το τουριστικό μας προϊόν, καθώς τα πανέμορφα βουνά και οι παραλίες μας είναι από τα σημαντικότερα συγκριτικά μας πλεονεκτήματα», σημειώνει.
Σύστημα παρακολούθησης αυθαιρέτων μέσω αεροφωτογραφιών
Σχετικά με το βαθμό ευθύνης που φέρουν οι δήμοι, κάποιοι εκ των οποίων αποποιούνται την αρμοδιότητα ανάκλησης των αδειών λειτουργίας, ο κ. Σκέρτσος σχολιάζει πως «σε ό,τι αφορά τα ζητήματα προστασίας του αιγιαλού οι κτηματικές υπηρεσίες έχουν ως αρμοδιότητα την προστασία και τη λήψη διοικητικών μέτρων, ενώ οι δήμοι, το λιμενικό και η αστυνομία έχουν υποχρέωση ενημέρωσης προς τις κτηματικές εάν διαπιστώσουν αυθαιρεσίες. Και βεβαίως οι δήμοι έχουν και τη δυνατότητα σφράγισης καταστημάτων, όταν σημειώνονται παραβάσεις, την οποία οφείλουν να εφαρμόζουν».
Προσθέτει ότι το διαχρονικό έλλειμμα στην προστασία του δημόσιου χώρου στην πατρίδα μας «διατρέχει οριζόντια και κάθετα την ελληνική κοινωνία και καθρεφτίζεται και στον τρόπο που νομοθετούμε και οργανώνουμε διαχρονικά τις αρμόδιες υπηρεσίες ελέγχου. Για τη Μύκονο, με την οποία ασχολήθηκα προσωπικά, έπρεπε να υπάρξει συντονισμός μεταξύ 7 διαφορετικών υπουργείων, Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Προστασίας του Πολίτη, Δικαιοσύνης, Τουρισμού, Ανάπτυξης, Εσωτερικών και Οικονομικών από κοινού με την οικεία αποκεντρωμένη διοίκηση, ώστε να επιτευχθεί το αποτέλεσμα».
Συμπληρώνει πως «αυτή η πολυδιάσπαση οδηγεί σε ένα αδύναμο κράτος και προφανώς λειτουργεί προς όφελος όλων εκείνων που θέλουν να εκμεταλλευτούν τις γραφειοκρατικές «τρύπες» και επικαλύψεις αρμοδιοτήτων. Όμως όλα τα κενά πλέον έχουν εντοπιστεί και θα θεραπευτούν. Παράλληλα, ετοιμάζουμε ένα νέο σύστημα παρακολούθησης αυθαιρέτων μέσω αεροφωτογραφιών και της αξιοποίησης της τεχνητής νοημοσύνης, διασυνδεμένο με το σύστημα οικοδομικών αδειών προκειμένου να εντοπίζεται άμεσα η δημιουργία νέων αυθαιρέτων και να ενεργοποιείται ο ελεγκτικός και κατασταλτικός μηχανισμός».
Για το πώς σκοπεύει η κυβέρνηση να αντιμετωπίσει το πλήθος των «παραθύρων» που υπάρχουν ώστε όποιος παρανομεί να μπορεί να «βγάλει τη σεζόν», αναφέρεται στο στόχο ολοκλήρωσης του προγράμματος Πολεοδομικών Μεταρρυθμίσεων «Κωνσταντίνος Δοξιάδης».
«Ο νέος πολεοδομικός σχεδιασμός "τακτοποιεί", αποσαφηνίζει το πλαίσιο και δίνει λύσεις σχετικά με τις επιτρεπόμενες χρήσεις γης, την οικοδόμηση, τις επενδύσεις, την αυθαίρετη δόμηση και τη δόμηση εκτός σχεδίου, τα όρια των οικισμών, την αντιμετώπιση των φυσικών καταστροφών, τη βιώσιμη κινητικότητα, καθώς και την προστασία του φυσικού και του πολιτιστικού περιβάλλοντος. Θα μπορεί να "διαβάζεται" από όλους με τον ίδιο τρόπο, χωρίς ερμηνείες και παρερμηνείες.
Παράλληλα , έχει δημιουργηθεί ομάδα εργασίας για την επικαιροποίηση και ενοποίηση του θεσμικού πλαισίου του κατασταλτικού ελέγχου για την αυθαίρετη δόμηση. Με το νέο αυτό πλαίσιο, του οποίου η θεσμοθέτηση θα είναι άμεση, θα αντιμετωπίζονται όποιες δυσλειτουργίες έχουν παρατηρηθεί έως σήμερα στην διαδικασία εντοπισμού και επιβολής κυρώσεων σε αυθαίρετες κατασκευές», αναφέρει ο κ. Σκέρτσος.
Μάλιστα, ο ίδιος επισημαίνει ότι εξετάζεται η περίπτωση να υπάρχει υποχρεωτικός έλεγχος από ελεγκτή αυθαιρέτων ανά τακτά χρονικά διαστήματα σε κτίρια στα οποία εδράζονται οικονομικές δραστηριότητες, ιδίως σε νησιωτικές περιοχές και παραλιακά μέτωπα και η εν συνεχεία έκδοση ΠΕΚ.
«Πολλοί έκαναν δίκη προθέσεων, αμφισβητώντας τη συνέπεια και την επιμονή μας να πάμε μέχρι τέλους αυτή την υπόθεση της Μυκόνου. Όμως διαψεύστηκαν και το κράτος δικαίου κέρδισε αυτή τη μάχη», υπογραμμίζει και προσθέτει ότι «προτεραιότητα στους ελέγχους έχουν οι "στρατηγικοί" παραβάτες που θεωρούν ότι βρίσκονται υπεράνω του νόμου και κάθε ελεγκτικού μηχανισμού».
www.bankingnews.gr
Ο κ. Σκέρτσος σε συνέντευξή του στην Καθημερινή της Κυριακής, μεταξύ άλλων, αναφέρει ότι «η αλήθεια είναι ότι υπάρχει δυστυχώς ένα διαχρονικό έλλειμμα στην προστασία του δημόσιου χώρου στην πατρίδα μας, τόσο στο δομημένο, όσο και στο φυσικό περιβάλλον», ενώ «μια από τις μεγάλες προκλήσεις που καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε -τώρα που η χώρα μας ξαναμπαίνει σε μια τροχιά δυναμικής ανάπτυξης- είναι η οριοθέτηση του ανεξέλεγκτου υπερτουρισμού και η προστασία του μοναδικού φυσικού πλούτου της χώρας μας».
Στο πλαίσιο αυτό, συμπληρώνει ότι η κυβέρνηση έχει θέσει «ως μείζονα μεταρρυθμιστικό στόχο - ενταγμένο στο σχέδιο Ελλάδα 2.0 - την ολοκλήρωση του προγράμματος Πολεοδομικών Μεταρρυθμίσεων "Κωνσταντίνος Δοξιάδης"», αν και «μένει μπροστά μας να κερδηθεί ένας ολόκληρος πόλεμος απέναντι σε πολεοδομικές και χωροταξικές στρεβλώσεις που συσσωρεύτηκαν επί δεκαετίες και που τώρα ζητούμε να λυθούν μέσα σε λίγες εβδομάδες».
Για τη Μύκονο
Σε ερώτηση για την υπόθεση της Μυκόνου και το πώς σκοπεύει η κυβέρνηση να αποδείξει ότι η σχετική κινητοποίηση δεν ήταν πυροτέχνημα, ο υπουργός Επικρατείας εξηγεί πως δεν πρέπει να «προσπερνάμε τόσο εύκολα αυτό που συνέβη στη Μύκονο φέτος διότι αποτελεί μια τομή στον τρόπο που παρεμβαίνει πλέον η πολιτεία στις πολεοδομικές αυθαιρεσίες. Μια τομή που δεσμευόμαστε πως δεν θα αποτελέσει μια μεμονωμένη στιγμή στο πολιτικό εκκρεμές, αλλά ήδη βρίσκει συνέχεια και σε πολλές άλλες εμβληματικές περιπτώσεις αταξίας και ανομίας στην οργάνωση και προστασία του δομημένου και φυσικού περιβάλλοντος. Στη Μύκονο λοιπόν είδαμε μια πλήρη αλλαγή υποδείγματος της κρατικής και πολιτικής λειτουργίας. Τι μας λέει το "εθιμικό δίκαιο"; Ότι σε προεκλογικές περιόδους "παγώνουν" κάθε είδους έλεγχοι. Τι συνέβη στην πράξη; Το ακριβώς αντίθετο.
Διαπιστώσαμε μια κραυγαλέα -έως ύποπτη- αδυναμία του τοπικού δήμου να εφαρμόσει τις ελεγκτικές αρμοδιότητες που έχει για ζητήματα δόμησης και αδειοδότησης και μεταφέραμε με νομοθετική ρύθμιση τις αρμοδιότητες ξανά πίσω στην κεντρική διοίκηση ώστε να μπορούμε να παρέμβουμε άμεσα και αποτελεσματικά. Όπως και έγινε τελικά».
Υπογραμμίζει χαρακτηριστικά πως «εκείνοι που θεώρησαν ότι μπορούν να κοροϊδέψουν την Πολιτεία γελάστηκαν και έμειναν κλειστοί φέτος το καλοκαίρι στη Μύκονο».
Ξεκαθαρίζει ότι «σκοπός μας δεν είναι να επιτεθούμε στην επιχειρηματικότητα», ενώ προκειμένου να γίνουν αντιληπτά τα όρια που χωρίζουν την υγιή και νόμιμη επιχειρηματικότητα από την αυθαιρεσία και την ανομία δίνεται «ιδιαίτερη έμφαση στα θέματα αξιοποίησης και προστασίας της δημόσιας περιουσίας και του αιγιαλού με τη δημιουργία μιας νέας εξειδικευμένης γενικής γραμματείας στο Υπουργείο Οικονομικών που ήδη έχει ξεκινήσει μαζικούς ελέγχους».
«Αν επιτρέψουμε μια άπληστη και καταστροφική καταπάτηση του δημόσιου χώρου και του φυσικού περιβάλλοντος θα είναι σαν να πυροβολούμε τα πόδια μας, δηλαδή το ίδιο το τουριστικό μας προϊόν, καθώς τα πανέμορφα βουνά και οι παραλίες μας είναι από τα σημαντικότερα συγκριτικά μας πλεονεκτήματα», σημειώνει.
Σύστημα παρακολούθησης αυθαιρέτων μέσω αεροφωτογραφιών
Σχετικά με το βαθμό ευθύνης που φέρουν οι δήμοι, κάποιοι εκ των οποίων αποποιούνται την αρμοδιότητα ανάκλησης των αδειών λειτουργίας, ο κ. Σκέρτσος σχολιάζει πως «σε ό,τι αφορά τα ζητήματα προστασίας του αιγιαλού οι κτηματικές υπηρεσίες έχουν ως αρμοδιότητα την προστασία και τη λήψη διοικητικών μέτρων, ενώ οι δήμοι, το λιμενικό και η αστυνομία έχουν υποχρέωση ενημέρωσης προς τις κτηματικές εάν διαπιστώσουν αυθαιρεσίες. Και βεβαίως οι δήμοι έχουν και τη δυνατότητα σφράγισης καταστημάτων, όταν σημειώνονται παραβάσεις, την οποία οφείλουν να εφαρμόζουν».
Προσθέτει ότι το διαχρονικό έλλειμμα στην προστασία του δημόσιου χώρου στην πατρίδα μας «διατρέχει οριζόντια και κάθετα την ελληνική κοινωνία και καθρεφτίζεται και στον τρόπο που νομοθετούμε και οργανώνουμε διαχρονικά τις αρμόδιες υπηρεσίες ελέγχου. Για τη Μύκονο, με την οποία ασχολήθηκα προσωπικά, έπρεπε να υπάρξει συντονισμός μεταξύ 7 διαφορετικών υπουργείων, Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Προστασίας του Πολίτη, Δικαιοσύνης, Τουρισμού, Ανάπτυξης, Εσωτερικών και Οικονομικών από κοινού με την οικεία αποκεντρωμένη διοίκηση, ώστε να επιτευχθεί το αποτέλεσμα».
Συμπληρώνει πως «αυτή η πολυδιάσπαση οδηγεί σε ένα αδύναμο κράτος και προφανώς λειτουργεί προς όφελος όλων εκείνων που θέλουν να εκμεταλλευτούν τις γραφειοκρατικές «τρύπες» και επικαλύψεις αρμοδιοτήτων. Όμως όλα τα κενά πλέον έχουν εντοπιστεί και θα θεραπευτούν. Παράλληλα, ετοιμάζουμε ένα νέο σύστημα παρακολούθησης αυθαιρέτων μέσω αεροφωτογραφιών και της αξιοποίησης της τεχνητής νοημοσύνης, διασυνδεμένο με το σύστημα οικοδομικών αδειών προκειμένου να εντοπίζεται άμεσα η δημιουργία νέων αυθαιρέτων και να ενεργοποιείται ο ελεγκτικός και κατασταλτικός μηχανισμός».
Για το πώς σκοπεύει η κυβέρνηση να αντιμετωπίσει το πλήθος των «παραθύρων» που υπάρχουν ώστε όποιος παρανομεί να μπορεί να «βγάλει τη σεζόν», αναφέρεται στο στόχο ολοκλήρωσης του προγράμματος Πολεοδομικών Μεταρρυθμίσεων «Κωνσταντίνος Δοξιάδης».
«Ο νέος πολεοδομικός σχεδιασμός "τακτοποιεί", αποσαφηνίζει το πλαίσιο και δίνει λύσεις σχετικά με τις επιτρεπόμενες χρήσεις γης, την οικοδόμηση, τις επενδύσεις, την αυθαίρετη δόμηση και τη δόμηση εκτός σχεδίου, τα όρια των οικισμών, την αντιμετώπιση των φυσικών καταστροφών, τη βιώσιμη κινητικότητα, καθώς και την προστασία του φυσικού και του πολιτιστικού περιβάλλοντος. Θα μπορεί να "διαβάζεται" από όλους με τον ίδιο τρόπο, χωρίς ερμηνείες και παρερμηνείες.
Παράλληλα , έχει δημιουργηθεί ομάδα εργασίας για την επικαιροποίηση και ενοποίηση του θεσμικού πλαισίου του κατασταλτικού ελέγχου για την αυθαίρετη δόμηση. Με το νέο αυτό πλαίσιο, του οποίου η θεσμοθέτηση θα είναι άμεση, θα αντιμετωπίζονται όποιες δυσλειτουργίες έχουν παρατηρηθεί έως σήμερα στην διαδικασία εντοπισμού και επιβολής κυρώσεων σε αυθαίρετες κατασκευές», αναφέρει ο κ. Σκέρτσος.
Μάλιστα, ο ίδιος επισημαίνει ότι εξετάζεται η περίπτωση να υπάρχει υποχρεωτικός έλεγχος από ελεγκτή αυθαιρέτων ανά τακτά χρονικά διαστήματα σε κτίρια στα οποία εδράζονται οικονομικές δραστηριότητες, ιδίως σε νησιωτικές περιοχές και παραλιακά μέτωπα και η εν συνεχεία έκδοση ΠΕΚ.
«Πολλοί έκαναν δίκη προθέσεων, αμφισβητώντας τη συνέπεια και την επιμονή μας να πάμε μέχρι τέλους αυτή την υπόθεση της Μυκόνου. Όμως διαψεύστηκαν και το κράτος δικαίου κέρδισε αυτή τη μάχη», υπογραμμίζει και προσθέτει ότι «προτεραιότητα στους ελέγχους έχουν οι "στρατηγικοί" παραβάτες που θεωρούν ότι βρίσκονται υπεράνω του νόμου και κάθε ελεγκτικού μηχανισμού».
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών