Καταψήφισαν επί της Αρχής και στο σύνολο του νομοσχεδίου όλα τα υπόλοιπα κόμματα της αντιπολίτευσης, που μάλλον δεν είχαν κατανοήσει την ουσία της υπόθεσης.
Εν προκειμένω θα θέλαμε να σημειώσουμε πως δεν μας αρέσει που τα κόμματα της αντιπολίτευσης, και δη τα πατριωτικά, τα οποία θέλουν υγιείς και ενεργές τράπεζες, αγνοούν την πραγματικότητα και δεν έχουν αντιληφθεί τα γεγονότα.
Τα πατριωτικά κόμματα, λοιπόν, δεν μπορούν να υιοθετούν μια ανόητη αριστερή ατζέντα του τύπου… το κεφάλαιο, οι καπιταλιστές, οι τραπεζίτες…
Όχι, τα πατριωτικά κόμματα πρέπει να είναι οπαδοί ενός υγιούς, κυρίως ιδιωτικού τραπεζικού συστήματος, πρέπει να είναι κατά των ολιγοπωλίων και υπέρ των περισσότερων επιλογών για το κοινωνικό σύνολο με στόχο όλα αυτά το καλό της πατρίδας μας…
Η ανακεφαλαιοποίηση με παράλληλη συγχώνευση ήταν η μοναδική βιώσιμη λύση, αφού η εναλλακτική της εκκαθάρισης, με ενεργοποίηση του bail in, θα είχε πολύ μεγαλύτερο κόστος για τα δημόσια ταμεία, και επιπλέον η ζημιά θα επεκτεινόταν στον ευρύτερο τραπεζικό και οικονομικό τομέα της χώρας.
Σε αυτό το πλαίσιο, ευελπιστούμε η νέα διοίκηση να αποδειχτεί περισσότερο ικανή, διορατική και έντιμη από τις προηγούμενες, ώστε η εξυγιασμένη πλέον τράπεζα να αποτελέσει μελλοντικά μια σοβαρή εναλλακτική απέναντι στις τέσσερις συστημικές τράπεζες, δίνοντας έμφαση σε τομείς τους οποίους οι υπόλοιπες τράπεζες έχουν εγκαταλείψει, όπως είναι η αγροτική ανάπτυξη και η στήριξη των μικρών και μικρομεσαίων επιχειρήσεων, που αποτελούν τη ραχοκοκαλιά της ελληνικής οικονομίας.
Σκληρή κόντρα ΝΔ και αντιπολίτευσης
Το νομοσχέδιο δεν πέρασε «αναίμακτα», καθώς η κυβέρνηση της ΝΔ δέχθηκε δριμεία κριτική από τα κόμματα της αντιπολίτευσης.
Ο πρόεδρος της ΚΟ του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Σωκράτης Φάμελλος εξαπελυσε επίθεση στην κυβέρνηση για την «απαράδεκτη» διαδικασία νομοθέτησης. Συγκεκριμένα, κατηγόρησε την κυβέρνηση ότι προσπαθεί να περάσει σε σύντομο χρονικό διάστημα πολλά νομοσχέδια, με αποτέλεσμα να «υποβαθμίσει τη νομοθετική διαδικασία» και την ίδια τη Βουλή.
Πριν προχωρήσει στο σημερινό θέμα συζήτησης, ο Σ. Φάμελλος έκανε αναφορά και στην «εντεινόμενη τουρκική προκλητικότητα», απευθύνοντας σειρά ερωτημάτων στην κυβέρνηση, μεταξύ των οποίων και το τι συνέβη στην Κάσο, χαρακτηρίζοντας το «θετικό κλίμα» της Διακήρυξης των Αθηνών, «ξεκάθαρα ψευδεπίγραφο».
Στη συνέχεια, ο πρόεδρος της ΚΟ του ΣΥΡΙΖΑ σχολίασε ότι ο 5ος πυλώνας είναι σημαντικός και για τον «πλουραλισμό» στην τραπεζική αγορά καθώς επηρεάζει τη «διαθεσιμότητα δανεισμού» και την εξυπηρέτηση της περιφέρειας αλλά και γιατί πρόκειται για λεφτά που έχουν βάλει οι πολίτες με πολλαπλές ανακεφαλαιοποιήσεις.
Στο πλαίσιο αυτό, είπε πως ενδιαφέρει την κοινωνία η αποκάλυψη που έχει κάνει ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ και ο Στέφανος Κασσελάκης ότι με αυτή τη συμφωνία δηλαδή το δημόσιο ζημιώνεται, καθώς ενώ θα δώσει περισσότερα κεφάλαια θα έχει τελικά μικρότερο ποσοστό από τους ιδιώτες.
Κατηγόρησε, δε, την κυβέρνηση ότι αποφεύγει να απαντήσει με «στρεψοδικίες», κάνοντας λόγο για «εκβιαστικά διλήμματα» που βάζει μπροστά η κυβέρνηση ότι δηλαδή «δεν υπάρχει καμιά άλλη λύση πέραν της καταστροφής».
Στο πλαίσιο αυτό, διερωτήθηκε γιατί η κυβέρνηση εδώ και πέντε χρόνια δεν μπόρεσε να βρει μια λύση πιο ωφέλιμη για το δημόσιο, ενώ ζήτησε και «βεβαίωση βιωσιμότητας για το νέο σχήμα». Επίσης, τόνισε πως εάν το δημόσιο είχε μεγαλύτερο ποσοστό θα μπορούσε να παίξει ρόλο στη διαμόρφωση των επιτοκίων προς όφελος της μικρομεσαίας επιχειρηματικότητας και των δανειοληπτών συνολικά.
Ο ειδικός αγορητής του ΠΑΣΟΚ- ΚΙΝΑΛ Παύλος Γερουλάνος είχε πει πως επί της Αρχής, το κόμμα του θα ψηφίσει το νομοσχέδιο. Με το «παρών» θα ταχθεί στο άρθρο 1 γιατί δεν παρέχονται οι απαιτούμενες εγγυήσεις ενώ θετικά θα ψηφίσει στα άρθρα 2 και του της Συμφωνίας. Ο κ. Γερουλάνος είπε ότι η κυβέρνηση «πιστεύει πως οι δυνατές τράπεζες θα δημιουργήσουν δυνατούς δανειολήπτες, ενώ εμείς πιστεύουμε ότι οι δυνατοί δανειολήπτες είναι εκείνοι που θα δημιουργήσουν δυνατές τράπεζες». Καταλόγισε στην οικονομική και κοινωνική πολιτική της κυβέρνησης ότι «βάζει πάνω από την κοινωνία το κέρδος» και αναφέρθηκε στις διαφορετικές ιδεολογικές διαφορές, επιλογές και προτάγματα που έχει το ΠΑΣΟΚ με τη ΝΔ. Ειδικά για την υπό συζήτηση Συμφωνία, ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ- ΚΙΝΑΛ είπε ότι «εδώ που φτάσαμε - και είναι ένα μεγάλο ερώτημα γιατί φτάσαμε εδώ- η συγχώνευση της Attica Bank με την Παγκρήτια, εξυγιαίνει δύο προβληματικές τράπεζες και δημιουργεί έναν μικρό τραπεζικό πυλώνα για την αύξηση του τραπεζικού τομέα, άρα και των εργαλείων που δίνονται σε περισσότερους ανθρώπους για να δημιουργούν, εάν βέβαια η συμφωνία πληροί κάποιους όρους» και αναρωτήθηκε αν η νέα τράπεζα «θα φέρει κάποια πραγματική διαφορά στην δανειοδότηση των ΜμΕ; θα προσθέσει κάτι στον τραπεζικό ανταγωνισμό; Θα προστατευτούν οι εργαζόμενοι στις δύο αυτές τράπεζες, θα έχει μικρότερες προμήθειες και εάν "ναι" τι μας κάνει να πιστεύουμε κάτι τέτοιο». Ο κ. Γερουλάνος τόνισε πως «η ταμπακιέρα, του θέματος, είναι πόσο θα κοστίσει όλη αυτή η άσκηση και ποιος θα πληρώσει τελικά το μάρμαρο», αν θα έχει κάποιο όφελος ο πολίτης, ο συναλλασσόμενος και η κοινωνία. Αυτές τις τρεις ημέρες κοινοβουλευτικής διαβούλευσης -είπε ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ- σε όλα αυτά δεν έχουμε καμία απάντηση «παρά μόνο ακούμε για τον μπαμπούλα ότι θα χαθούν καταθέσεις. Εγγυηθείτε ότι αυτό που πάμε να κάνουμε θα είναι άμεσα και έμμεσα προς όφελος του ελληνικού Δημοσίου. Επιτέλους σοβαρευτείτε, σεβαστείτε τον ελληνικό λαό».
Η ειδική αγορήτρια του ΚΚΕ Αφροδίτη Κτενά δήλωσε πως το κόμμα θα καταψηφίσει το νομοσχέδιο καθώς «δεν αποτελεί τίποτε άλλο από μια ακόμη διάσωση μεγάλων ιδιωτικών επιχειρήσεων, εν προκειμένω τραπεζών, από το κράτος και η ολοκλήρωση ενός εγκλήματος, αυτού της κλοπής των αποθεματικών του Ταμείου των Μηχανικών». Πρότεινε ότι «αντί να διασώζονται τράπεζες, που αποτελούν μέρος του προβλήματος, να επιστραφούν τα κλεμμένα από τα αποθεματικά του Ταμείου των Μηχανικών και να δοθούν γενναίες αυξήσεις στις συντάξεις. Να απαλλαγούν τα νοικοκυριά από την εξυπηρέτηση του δυσβάσταχτου ιδιωτικού χρέους, ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά τις τράπεζες αλλά και τα ασφαλιστικά Ταμεία και την εφορία καθώς έχουν υπερχρεωθεί χωρίς να φταίνε». Το ΚΚΕ, είπε, υποστηρίζει ότι «θα πρέπει να διαγραφεί ένα σημαντικό κομμάτι του χρέους που έχουν τα λαϊκά νοικοκυριά στις τράπεζες για να μπορούν να ανασάνουν» και «ο μόνος δρόμος για αυτό είναι να υπάρχει σύγκρουση με τις πολιτικές που μας έφεραν έως εδώ, σύγκρουση με τους μεγάλους ομίλους και τις πολιτικές της ΕΕ. Η πάλη για άλλη ανάπτυξη με επίκεντρο τον άνθρωπο και τις ανάγκες του».
Ο ειδικός αγορητής της Ελληνικής Λύσης Βασίλης Βιλιάρδος, δήλωσε ότι «εάν στηρίζαμε τη συγχώνευση αυτή, θα είμαστε ανεύθυνοι καθώς είναι σε βάρος του Δημοσίου». Επέκρινε τις κοινοβουλευτικές διαδικασίες που ακολουθήθηκαν για την κύρωση της συμφωνίας αυτής και μίλησε «για κυβερνητικές μεθοδεύσεις. Χαρακτήρισε «απαράδεκτο ο κεντρικός τραπεζίτης (εν. τον διοικητή της ΤτΕ) να διασπείρει τον πανικό για την κατάρρευση των δύο τραπεζών για να πιέσει ενδεχομένως την κυβέρνηση για τη συγχώνευσή τους». Εξέφρασε την αμφιβολία του ότι η λύση που προωθείται είναι η καλύτερη που θα μπορούσε να υπάρξει. Επέκρινε την εποπτεία που ασκεί η ΤτΕ στο τραπεζικό σύστημα. Ο βασικός στόχος, είπε ο βουλευτής, της συγχώνευσης είναι η μείωση των κόκκινων δανείων που έχουν. Υποστήριξε ότι «οι ιδιώτες με μικρότερα κεφάλαια παίρνουν την πλειοψηφία των μετοχών σε αντίθεση με το ΤΧΣ που έχει εισφέρει υψηλότερα ποσά» λέγοντας πως εδώ «έχουμε μια συναλλαγή σε βάρος του Δημοσίου». Δεν μπορεί είπε, «να συμφωνήσουμε στο γεγονός ότι μια πολύ μικρότερη τράπεζα με χειρότερο χαρτοφυλάκιο λαμβάνει τον έλεγχο μιας πολύ μεγαλύτερης τράπεζας που είναι και εισηγμένη στο Χρηματιστήριο». Ο κ. Βιλιάρδος ανέφερε ότι το Ταμείο των Μηχανικών περιπίπτει σε ακόμα χειρότερη κατάσταση καθώς εκτός του 1 δισ. ευρώ που έχει μέχρι σήμερα καταβάλει από το 1996 και μετά, θα πρέπει σήμερα να δώσει άλλα 12 εκατ. ευρώ εάν αποφασίσει να συμμετέχει στο νέο σχήμα με μόλις 1,2% σε αυτό. Η Συμφωνία αυτή είπε μεταξύ άλλων ο αγορητής της Ελληνικής Λύσης «δεν δικαιολογείται από καμία οπτική» και χαρακτήρισε και ως «ανέκδοτο ότι σχηματίζεται ο 5ος πυλώνας».
Ο ειδικός αγορητής της Νέας Αριστεράς Δημήτρης Τζανακόπουλος τάχθηκε κατά του νομοσχεδίου. Καταλόγιζε «στην κυβέρνηση και στον κεντρικό τραπεζίτη ότι επιχειρούν να γράψουν την τραπεζική και οικονομική ιστορία της χώρας από την αρχή ξεκινώντας την τραπεζική κρίση από το 2015 και μετά, ξεχνώντας τις δύο προηγούμενες τραπεζικές ανακεφαλαιοποιήσεις που είχαν χρειαστεί να γίνουν πριν». Επέκρινε τον τρόπο διάσωσης των τραπεζών που επέλεξαν οι κυβερνήσεις της ΝΔ. Εστίασε στο θέμα του αναβαλλόμενου φόρου λέγοντας πως «αυτό είναι ένα σημαντικό εργαλείο που η κυβέρνηση έχει στη διάθεσή της για να μαζέψει την κατάσταση στο τραπεζικό μας σύστημα και να σπάσει το καρτέλ, αλλά δεν θέλει να το κάνει». Για τη συζητούμενη συγχώνευση των δύο τραπεζών, ο κ. Τζανακόπουλος είπε ότι «δεν υπάρχει κανένα έγγραφο που να τεκμηριώνει ότι δεν υπήρχε άλλος ενδιαφερόμενος επενδυτής και οποιαδήποτε άλλη λύση». Υποστήριξε ότι θα μπορούσε να προχωρήσει η λύση της απορρόφησης με την αλλαγή του άρθρου 145 Β του νόμου του 2014 με μια νομοθετική αλλαγή. Το ΤΧΣ, είπε, θα μπορούσε να διασώσει τις τράπεζες καθώς δεν είναι συστημικές τράπεζες. Εσείς όμως, ανέφερε ο κ. Τζανακόπουλος, «θέλετε να ιδιωτικοποιήσετε αυτές τις δύο τράπεζες» χρησιμοποιώντας «τις κινδυνολογίες του Α΄Μνημονίου» κάτι «που δεν υποστηρίζεται ούτε από την πορεία της οικονομίας, ούτε από το μέγεθος των δύο αυτών τραπεζών». Ο βουλευτής χαρακτήρισε ετεροβαρείς για το δημόσιο την διανομή μετοχών καθώς, όπως είπε, «βάζει δυόμισι φορές περισσότερα χρήματα από τους ιδιώτες και έχει μειοψηφικό πακέτο μετοχών», πρόκειται «για μια παράλογη εξίσωση» για αυτό άλλωστε «η συμφωνία αυτή έρχεται για κύρωση από την Βουλή». Εκτίμησε ότι «δεν θα δουλέψει ο ανταγωνισμός». Για την κατάσταση της Attica Bank απέδωσε ευθύνες στην κυβέρνηση και τον διοικητή της ΤτΕ.
Ο ειδικός αγορητής της «Νίκης», Ανδρέας Βορύλλας, δήλωσε ότι το κόμμα του θα καταψηφίσει το νομοσχέδιο, υποστηρίζοντας πως η συγχώνευση αυτή «είναι ένα νέο σκάνδαλο». Παρόμοια συγχώνευση παρατήρησε πως «δεν έχουμε ξαναδεί να γίνεται στην χώρα μας, με δύο μικρές προβληματικές τράπεζες» και δεν εξασφαλίζει τη βεβαιότητα να δημιουργηθεί ένας 5ος τραπεζικός πυλώνας, καθώς η νέα τράπεζα, κληρονομεί όλα τα δομικά προβλήματα των δύο υφιστάμενων μικρών τραπεζών». Ο κ. Βορύλλας δήλωσε την κάθετη διαφωνία στην παράδοση των μετοχών που κατέχει σήμερα το ΤΧΣ λαμβάνοντας μειοδοτικό πακέτο μετοχών στο νέο σχήμα όταν έχει δώσει μεγαλύτερα κεφάλαια. Πρόκειται είπε «για μια παράνομη παράδοση ακόμα και αν η συμφωνία κυρωθεί από την Βουλή καθώς -κατά την γνώμη μας- στοιχειοθετούνται τα αδικήματα της απιστίας και της παράβασης καθήκοντος». Πρότεινε να οριστεί κατ' ελάχιστον τίμημα 338,1 εκατ. ευρώ για την μεταβίβαση των 180 εκατ. ευρώ τίτλων κτήσης από το ΤΧΣ στην Thrivest. Η καλύτερη λύση είπε «είναι οι δύο τράπεζες να απορροφηθούν από τις τέσσερις υπάρχουσες συστημικές τράπεζες και στην συνέχεια να γίνει προσπάθεια να ρυθμιστούν τα μη εξυπηρετούμενα δάνειά τους. Και η ΤτΕ να εξετάσει πως προέκυψαν αυτά τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια και να καταλογίσει ευθύνες».
Ο ειδικός αγορητής της Πλεύσης Ελευθερίας Αλέξανδρος Καζαμίας είπε ότι το νομοσχέδιο αυτό «επιβεβαιώνει το γεγονός ότι πολλές από τις επιπτώσεις της μεγάλης κρίσης του 2008 - 2009 είναι δυστυχώς ακόμα μαζί μας». Απέδωσε ευθύνες σε όλες διαχρονικά τις κυβερνήσεις μέχρι σήμερα. Τόνισε πως «η κερδοφορία των τραπεζών δεν είναι ο πρώτος στόχος ενός υγιούς τραπεζικού συστήματος» όπως είναι άλλο «η βιωσιμότητά τους και τα υπερκέρδη των τραπεζών που καταλήγουν στις τσέπες των μετόχων και όχι της κοινωνίας και τους πολίτες». Σήμερα είπε οι πολίτες έχουν απέναντί τους ένα εχθρικό τραπεζικό σύστημα». Για την προτεινόμενη συγχώνευση των δύο τραπεζών είπε ότι «οι διαφωνίες μας είναι στη λύση που προβλέπει για τα κόκκινα δάνειά τους καθώς η μεταφορά τους στον ΗΡΑΚΛΗ θα καταστρέψει πολλά νοικοκυριά και ΜμΕ. Στην απώλεια της μετοχικής κυριαρχίας του ΤΧΣ, δηλαδή του δημοσίου και του e-ΕFKA. Εδώ, έχουμε είπε «ιδιωτικοποίηση με χρήματα των φορολογουμένων». Η δε, περιβόητη δημιουργία της 5ης συστηματικής τράπεζας που θα προκύψει, εκτίμησε ο βουλευτής, δεν θα αυξήσει τον ανταγωνισμό στο τραπεζικό μας σύστημα. Ο κ. Καζαμίας είπε πως «η Πλεύση Ελευθερίας έχει σοβαρές αντιρρήσεις για την λύση που προτείνει η κυβέρνηση για την Attica Bank και την Παγκρήτια».
Ο ειδικός αγορητής των «Σπαρτιατών» Αθανάσιος Χαλκιάς, δήλωσε πως το κόμμα του θα καταψηφίσει το νομοσχέδιο επικρίνοντας τις διαχρονικές λύσεις που δόθηκαν στην αντιμετώπιση της τραπεζικής κρίσης από το 2008 μέχρι σήμερα λέγοντας ότι αυτό που επιτεύχθηκε «είναι μια τρύπα στο νερό». Για τη συγχώνευση των τραπεζών Attica Bank και την Παγκρήτια Τράπεζα είπε ότι «το μόνο συμβαλλόμενο μέρος είναι αυτό της THRIVEST. Δεν αυξάνεται ο ανταγωνισμός, δεν αυξάνεται η δανειοδότηση των ΜμΕ και των πολιτών» και πρόσθεσε πως «ο Έλληνας και η Ελληνίδα δεν έχει ανάγκη από μια ακόμη τράπεζα αλλά από υγεία, στέγαση, αξιοπρεπείς συνθήκες διαβίωσης». Παράλληλα, ο κ. Χαλκιάς άσκησε γενικευμένη κριτική στην κυβέρνηση για όλα τα θέματα.
Χατζηδάκης: Με κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ εκτοξεύθηκαν τα «κόκκινα» δάνεια - Μην ξεχνάμε και... τον Καλογρίτσα
«Έχουμε μια συμφωνία για την οποία ο διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος προειδοποιεί ότι αν δεν προχωρούσε θα υπήρχαν δραματικές συνέπειες για τους καταθέτες, το τραπεζικό σύστημα και την οικονομία», υπογράμμισε ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κωστής Χατζηδάκης κατά την ομιλία του στην Ολομέλεια της Βουλής για την κύρωση της σύμβασης συγχώνευση της Attica Bank με την Παγκρήτια Τράπεζα.
«Έχουμε μια από τις μεγαλύτερες επενδυτικές τράπεζες που διαβεβαιώνει ότι δεν υπάρχει άλλος ενδιαφερόμενος επενδυτής. Και έχουμε επίσης όλους τους φορείς που ασχολούνται με το θέμα, οι οποίοι στην Επιτροπή της Βουλής τάχθηκαν υπέρ της συμφωνίας. Διερωτώμαι αν θα υπήρχε κάποιος υπουργός Οικονομικών που θα απέρριπτε αυτή τη συμφωνία», πρόσθεσε.
Κατέθεσε παράλληλα στα πρακτικά της Βουλής το σύνολο των επίσημων εγγράφων που σχετίζονται με τη συναλλαγή και συγκεκριμένα:
-Την επιστολή του Διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδος κ. Γιάννη Στουρνάρα της 16ης Ιουλίου 2024 προς τον υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών στην οποία παρουσιάζει το κεφαλαιακό έλλειμμα των δύο τραπεζών, ενώ προειδοποιεί για τις συνέπειες για τους καταθέτες (που περιλαμβάνουν μέχρι και «κούρεμα» καταθέσεων), το τραπεζικό σύστημα (μαζική απόσυρση καταθέσεων, κατάρρευση των πιο ευάλωτων τραπεζών) και την οικονομία αν δεν προχωρούσε η συμφωνία.
-Την έκθεση διερεύνησης πιθανού επενδυτικού ενδιαφέροντος με τους ίδιους ή καλύτερους όρους που έκανε η JP Morgan ύστερα από εντολή του ΤΧΣ, από την οποία προέκυψε ότι δεν υπήρχε άλλος ενδιαφερόμενος.
-Τις εκθέσεις δύο ανεξάρτητων χρηματοοικονομικών συμβούλων (ΕΥ και JP Morgan) που κατά το νόμο πρέπει να έχει το ΤΧΣ.
-Την επιστολή γνώμης από την Rothschild (δεν προβλέπεται από τη νομοθεσία αλλά την ζήτησε το ΤΧΣ) σύμφωνα με την οποία η διαδικασία που ακολουθήθηκε είναι η κατάλληλη με βάση τις διεθνείς πρακτικές σε αντίστοιχες συναλλαγές.
-Το πρακτικό της συνεδρίασης του ΔΣ του ΤΧΣ στις 18-7-2024 για την έγκριση της συμμετοχής του Ταμείου στη συναλλαγή.
«Όλα με διαφάνεια, όλα είναι στη διάθεσή σας», τόνισε ο υπουργός και πρόσθεσε: «Επομένως, τι θα κάνατε στη θέση μου; Με όλα αυτά τα στοιχεία, αν εγώ ή οποιοσδήποτε υπουργός Οικονομικών υιοθετούσε αυτήν την επιπόλαια κριτική που ακούστηκε σήμερα, τότε θα μπορούσε να κατηγορηθεί για απιστία. Σας εύχομαι να χειριστείτε κάποτε μια αντίστοιχη κατάσταση και να απορρίψετε τη λύση. Για να δούμε τι θα συνέβαινε τότε στα κόμματά σας αλλά και κυρίως στο τραπεζικό σύστημα και την οικονομία».
Ο κ. Χατζηδάκης έκανε εκτενή αναφορά στα πεπραγμένα του ΣΥΡΙΖΑ στην Τράπεζα Αττικής σημειώνοντας την αύξηση των κόκκινων δανείων της τράπεζας από 39% το 2014 στο 61% το 2019. Σημείωσε επίσης το πόρισμα του δειγματοληπτικού ελέγχου που έγινε στην Τράπεζα το 2016 από τον οποίο προέκυψε: Συστηματική χορήγηση δανείων κάτω του κόστους με μηδενική ή μερική εξασφάλιση. Βραχυπρόθεσμα ομολογιακά δάνεια για την κάλυψη χορηγήσεων κεφαλαίου κίνησης. Χρηματοδότηση επιχειρηματιών για να συμμετάσχουν σε αύξηση μετοχικού κεφαλαίου για να μη χαθεί ο έλεγχος της τράπεζας. Χαρακτηριστική περίπτωση της κατασκευαστικής εταιρείας «Τοξότης» του κ. Καλογρίτσα, φιλικής προς την τότε κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ η οποία το 2015 πήρε 39 δάνεια από την Τράπεζα Αττικής με χαριστικά επιτόκια, 2,6% αντί για 11,84% που ήταν το επιτόκιο που αντιστοιχούσε στην πιστοληπτική της διαβάθμιση.
«Μην ξεχνάμε τη συσχέτιση με τις τηλεοπτικές άδειες και την προσπάθεια δημιουργίας "ΣΥΡΙΖΑ channel" μέσω του κ. Καλογρίτσα. Όταν παριστάνετε τους εισαγγελείς, να είστε έτοιμοι να ακούσετε και τις απαντήσεις», τόνισε.
Ο υπουργός στάθηκε τέλος στην ποιοτική διαφορά που έχει η τωρινή συμφωνία σε σχέση με προσπάθειες που προηγήθηκαν για την Τράπεζα Αττικής: «Έχουμε εμπλοκή του ΤΧΣ ως βραχίονα του Δημοσίου για να εξασφαλιστεί η σταθερότητα του τραπεζικού συστήματος. Παράλληλα έχουμε τη σύμπραξη με ιδιώτη επενδυτή την οποία επίσης απαιτεί το καταστατικό του ΤΧΣ. Και προχωρούμε με την άδεια της ΕΕ με το πρόγραμμα «Ηρακλής».
«Άρα, κατέληξε, έχουμε μια περισσότερο σφαιρική και αποτελεσματική παρέμβαση σε σχέση με τις παλαιότερες και τις πιο πρόσφατες προσπάθειες που έγιναν. Έχουμε κλείσει ουσιαστικά την εκκρεμότητα που υπήρχε με την αποεπένδυση στις συστημικές τράπεζες. Και κάνουμε ένα ακόμα βήμα με την αντιμετώπιση μιας ακόμα δωδεκαετούς εκκρεμότητας με την Τράπεζα Αττικής».
Τι προβλέπει η συμφωνία
1. Πραγματοποιείται αύξηση μετοχικού κεφαλαίου της Attica Bank κατά περίπου 730 εκατ. ευρώ στην οποία θα συμμετάσχουν το ΤΧΣ, ο e-ΕΦΚΑ, η Thrivest Holdings μαζί με ιδιώτες επενδυτές. Σημειώνεται ότι από το ποσό αυτό η Attica Bank θα αποπληρώσει άμεσα στο Ελληνικό Δημόσιο Tier2 ομόλογο ύψους 100 εκατ. ευρώ, λήξης 2028, το οποίο αν δεν γινόταν η συμφωνία θα ήταν εξαιρετικά αβέβαιη η αποπληρωμή του.
2. Στην αύξηση μετοχικού κεφαλαίου θα εισφέρουν:
-Το ΤΧΣ ποσό περίπου 475 εκατ. ευρώ,
-Ο e-ΕΦΚΑ περίπου 48 εκατ. ευρώ.
Δηλαδή η καθαρή χρηματική συνεισφορά του Δημοσίου θα είναι περίπου 423 εκατ. ευρώ (475 εκατ. από το ΤΧΣ συν 48 από τον ΕΦΚΑ μείον 100 εκατ. που είναι η αποπληρωμή του ομολόγου). Επιπλέον το Δημόσιο θα έχει όφελος άλλα 44 εκατ. ευρώ τα οποία δεν θα χρειαστεί να καταβάλει το 2025 στη νέα τράπεζα που δημιουργείται μετά τη συγχώνευση. Ο λόγος είναι ότι, με βάση τη συμφωνία, το νέο σχήμα που θα δημιουργηθεί μετά τη συγχώνευση, θα παραιτηθεί από το δικαίωμα που έχει σήμερα η Παγκρήτια, να ενεργοποιήσει τη διαδικασία του αναβαλλόμενου φόρου.
-Το ΤΜΕΔΕ 12 εκατ. ευρώ.
3. Η Trhivest Holdings με τους ιδιώτες επενδυτές θα εισφέρουν 200 εκατ. ευρώ, καθώς και το σύνολο των μετοχών της Παγκρήτιας Τράπεζας που συγχωνεύεται από την τράπεζα Αττικής. Συνεπώς στους υπολογισμούς είναι προφανές ότι κανείς πέρα από το χρηματικό ποσό συνεισφοράς, θα πρέπει να λάβει υπόψη ότι οι επενδυτές συνεισφέρουν ουσιαστικά και με το σύνολο της Παγκρήτιας Τράπεζας.
Σημειώνεται ότι η Παγκρήτια Τράπεζα από άποψη ενεργητικού είναι μια τράπεζα αντίστοιχου μεγέθους με την Αττικής. Συγκεκριμένα το ενεργητικό της Attica Bank (μεγέθη 2023) είναι 3,77 δισ. ευρώ και της Παγκρήτιας 3,45 δισ. ευρώ, οι καταθέσεις της Παγκρήτιας είναι 2,6 δισ. ευρώ και της Attica Bank 3,15 δισ. ευρώ, ενώ τα κέρδη προ φόρων του έτους 2023 ανήλθαν σε 90,8 εκατ. ευρώ για την Παγκρήτια τράπεζα έναντι 28,6 εκατ. ευρώ για την τράπεζα Αττικής. Επιπλέον σημειώνεται ότι η Παγκρήτια τράπεζα μαζί με τη Thrivest Holding ήδη διακατέχουν το 9,4% της τράπεζας Αττικής.
Οι συστημικές τράπεζες έχουν δηλώσει πως δεν θα συμμετάσχουν στην αύξηση μετοχικού κεφαλαίου.
Η νέα τράπεζα μετά και την ένταξη στον “Ηρακλή” μειώνει το ποσοστό των μη εξυπηρετούμενων δανείων από 60% (που είναι το σταθμισμένο ποσοστό των ΜΕΔ τόσο στην Αττικής όσο και στην Παγκρήτια) σε 3%, ποσοστό αντίστοιχο με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο και θα είναι πλήρως ανακεφαλαιοποιημένη με δείκτη κεφαλαιακής επάρκειας CET1 Ratio πάνω από 15%. Με αυτό τον τρόπο το σύνολο των κεφαλαίων (παλαιών και νέων) που έχει διαθέσει το ΤΧΣ αποκτούν θετικό βαθμό απόδοσης (θετικό IRR).
Ο νέος τραπεζικός πόλος θα ανήκει κατά πλειοψηφία στους ιδιώτες με ισχυρά δικαιώματα μειοψηφίας για το ΤΧΣ. Τα ακριβή ποσοστά συμμετοχής θα οριστικοποιηθούν μετά την ολοκλήρωση της αύξησης του μετοχικού κεφαλαίου. Εκτιμάται ότι το μερίδιο της Trhivest και των άλλων ιδιωτών επενδυτών θα ανέλθει έως 58,5%, του ΤΧΣ θα κυμανθεί από 35 - 37% και του Δημοσίου συνολικά (ΤΧΣ + e-ΕΦΚΑ) από 38,5-40%.
Με άλλα λόγια, δύο τράπεζες με σωρεία κόκκινων δανείων που είναι αποτέλεσμα ατυχών και αμφιλεγόμενων χρηματοδοτήσεων στο παρελθόν και με αβέβαιο μέλλον, όχι μόνο διασώζονται, αλλά με την εισροή κεφαλαίων από δημόσιο και ιδιωτικό τομέα μετασχηματίζονται σε ισχυρό πυλώνα του τραπεζικού συστήματος που θα λειτουργεί με πλήρως διαφανή ιδωτικοοικονομικά κριτήρια.
4. Τα μεγέθη των δύο τραπεζών
Μέτοχοι της Attica Bank σήμερα είναι:
το ΤΧΣ με ποσοστό 72,5%,
ο e-ΕΦΚΑ με ποσοστό 7,6%,
η Παγκρήτια Τράπεζα με ποσοστό 5,0%,
η Thrivest Holding με ποσοστό 4,4%,
το ΤΜΕΔΕ με ποσοστό 4%
και λοιποί μέτοχοι και συστημικές τράπεζες με συνολικό ποσοστό 6,5%.
Μέτοχοι της Παγκρήτιας Τράπεζας σήμερα είναι:
η Thrivest Holding με ποσοστό 43,8%,
η Alfa Ocean Developments με ποσοστό 4,0%,
η Εθνική Τράπεζα με ποσοστό 3,6%,
και λοιποί μέτοχοι με συνολικό ποσοστό 48,7%.
Σύμφωνα με τα οικονομικά στοιχεία των τραπεζών του οικονομικού έτους 2023:
Η Attica Bank έχει:
Ενεργητικό: 3,77 δισ. ευρώ.
Χορηγήσεις (μετά από προβλέψεις): 2,68 δισ. ευρώ.
Καταθέσεις: 3,15 δισ. ευρώ.
Ίδια Κεφάλαια: 446 εκατ. ευρώ.
Η Παγκρήτια τράπεζα έχει:
Ενεργητικό: 3,45 δισ. ευρώ.
Χορηγήσεις: (μετά από προβλέψεις): 2,04 δισ. ευρώ.
Καταθέσεις: 2,6 δισ. ευρώ.
Ίδια Κεφάλαια: 251 εκατ. ευρώ.
Τι έγραφε νωρίτερα το Bankingnews
Γιατί τα πατριωτικά κόμματα πρέπει να ψηφίσουν υπέρ της ανακεφαλαιοποίησης της Attica bank 735 εκατ. ευρώ
Σήμερα 25 Ιουλίου 2024 θα ψηφιστεί από την ελληνική Bουλή το σχέδιο ανακεφαλαιοποίησης της Attica bank η οποία θα συγχωνευθεί με την Παγκρήτια και το νέο σχήμα θα χρειαστεί 735 εκατ ευρώ.
Ωστόσο παρακολουθούμε με έκπληξη τις θέσεις των πατριωτικών κομμάτων, της Ελληνικής Λύσης, της Νίκης, των Σπαρτιατών και των Ανεξάρτητων προερχόμενων από τους Σπαρτιάτες και λίγο ή πολύ εμφορούνται από αντιπολιτευτική διάθεση, συγκλίνουν με τις θέσεις των αριστερών του Κασσελάκη του ΣΥΡΙΖΑ… αλλά δεν έχουν κατανοήσει την ουσία της υπόθεσης.
Γιατί εστιάζουμε στα πατριωτικά κόμματα θα το αναλύσουμε…
Ας πάρουμε λίγο τα πράγματα από την αρχή.
Ναι είναι απόλυτη αλήθεια ότι η Attica bank ήταν η μικρή τράπεζα που η ΝΔ, το ΠΑΣΟΚ και ο ΣΥΡΙΖΑ την κουρέλιασαν και την οδήγησαν σε χρεοκοπία.
Τα δάνεια στον Λαυρεντιάδη εποχή ΝΔ και Καλογρίτσα εποχή ΣΥΡΙΖΑ… που συμφωνούνταν στις ταβέρνες της Νέας Ιωνίας (Λαυρεντιάδης) έως τα βοσκοτόπια που δίνονταν ως εγγύηση (Καλογρίτσας) είναι αλησμόνητα.
Έγινε μεγάλο πάρτι στην Attica bank και ο μεγαλύτερος χαμένος είναι το ΤΜΕΔΕ το οποίο με βάση αναλύσεις μας έχει υποστεί ζημία 1,2 δισεκ. ευρώ τα τελευταία 12 χρόνια.
Είναι άκρως παραπλανητικός ο Γιάννης Στουρνάρας ο διοικητής της Τράπεζες της Ελλάδος όταν λέει ότι η χρεοκοπία της Attica bank συντελέστηκε επί εποχής ΣΥΡΙΖΑ… είναι ψευδέστατο.
Η Attica bank από το 2012 έως και σήμερα δηλαδή επί 12 χρόνια δεν πληρούσε ούτε τους ελάχιστους δείκτες κεφαλαιακής επάρκειας μάλιστα, όπως είχε αποκαλύψει το bankingnews (ΒΝ) με σχεδόν 190 άρθρα… η Attica bank επί χρόνια είχε αρνητικά ίδια κεφάλαια και με ανοχή της ΤτΕ συγκάλυπτε μια χρεοκοπημένη τράπεζα.
Ο Γιάννης Στουρνάρας και προσωπικά οι υπηρεσίες της Κεντρικής Τράπεζας ήξεραν το πρόβλημα ή εάν δεν ήξεραν τότε είναι επικίνδυνοι.
Όμως γνωρίζουμε πολύ καλά ότι η Τράπεζα της Ελλάδος ως αρμόδια εποπτική αρχή ήξερε τα πάντα απλά συγκάλυπτε μια χρεοκοπημένη τράπεζα…
Ο αείμνηστος Γιώργος Προβόπουλος πρώην διοικητής της ΤτΕ μας είχε αναφέρει αυτή η τράπεζα έπρεπε να είχε μπει σε καθεστώς εξυγίανσης δηλαδή resolution αλλά αντέδρασε η τότε κυβέρνηση 2012 με 2014 απαιτώντας να παραμείνει ανεξάρτητη πάση θυσία…
Ο αείμνηστος Προβόπουλος ήθελε να την εκκαθαρίσει.
Το παιχνίδι στην Attica bank ήταν πάντα στημένο και βρώμικο…
Είχαν αυτή την τράπεζα για να χορηγούν δάνεια σε ημετέρους, να κάνουν διάφορες ασχήμιες και φόρτωναν με ζημιές την τράπεζα.
Από το 2005 έως το 2024 η Attica bank θα έχει εμφανίσει σωρευμένες ζημίες περίπου 1,8 δισεκ. ευρώ.
Ήδη το ΤΜΕΔΕ έχει υποστεί διαχρονικά καταστροφή από τις λανθασμένες επενδύσεις του στην Attica bank.
Επί εποχής ΣΥΡΙΖΑ όταν χρειάστηκε ξανά νέα ανακεφαλαιοποίηση εγγράφως είχαμε ενημερώσει ως bankingnews την τότε διοίκηση της ΕΥΔΑΠ να μην συμμετάσχει με τα 20 εκατ καθώς θα χάνονταν όλα τα κεφάλαια… όπερ και συνέβη έγραψε ζημία 17 εκατ - ο τότε επικεφαλής της ΕΥΔΑΠ Γιάννης Μπενίσης μπορεί να επιβεβαιώσει αυτή την επιστολή -
Η Attica bank ήταν μια ξεκάθαρα αποτυχημένη τράπεζα με αρνητικά ίδια κεφάλαια, σάπιες διοικήσεις, διεφθαρμένες ή ανίκανες.
Πόσα κέρδισαν οι παρελθούσες διοικήσεις ασκώντας διοίκηση στην άκρως διεφθαρμένη Attica bank;
Που πήγε ο περιβόητος «κορυφαίος έλληνας τραπεζίτης» Θεόδωρος Πανταλάκης το οποίο στήριξε ενεργά η Τράπεζα της Ελλάδος;
Να θυμίσουμε ότι ο Πανταλάκης διορίστηκε επί της ουσίας από την ΤτΕ και είχε την πλήρη κάλυψη της Τράπεζας της Ελλάδος….. επί εποχής ΣΥΡΙΖΑ.
Γιατί τα πατριωτικά κόμματα πρέπει να ψηφίσουν υπέρ της ανακεφαλαιοποίησης της Attica bank 735 εκατ ευρώ
Πραγματικά δεν μας αρέσει που τα πατριωτικά κόμματα τα οποία θέλουν υγιείς και ενεργές τράπεζες αγνοούν την πραγματικότητα και δεν έχουν αντιληφθεί τα γεγονότα προφανώς από άγνοια.
Οι επιλογές που υπάρχουν σήμερα είναι δύο
Α)Μπαίνει και ιδιώτης και ανακεφαλαιοποιείται η Attica bank και η Παγκρήτια με 735 εκατ εισφέροντας ο ιδιώτης 200 εκατ
Να αναφέρουμε ότι το ελληνικό δημόσιο θα έχει επενδύσει 475 εκατ νέα κεφάλαια το ΤΧΣ + 48 εκατ ο ΕΦΚΑ - 99 εκατ από ομόλογο Tier 2 που κάλυψε το δημόσιο στο παρελθόν και πρέπει να επιστραφεί = 423 εκατ ευρώ
Βέβαια το ΤΧΣ είχε επενδύσει και άλλα 470 εκατ από το παρελθόν οπότε άθροισμα όλα αυτά μαζί 900 εκατ και θα κατέχουν το ΤΧΣ και ο ΕΦΚΑ μετοχές 40% της Attica bank μιας υγιούς τράπεζας
Με την υπόθεση ότι η χρηματιστηριακή αξία της υγιούς Attica bank θα φθάσει στο 1 δισεκ. το 40% σημαίνει 400 εκατ ευρώ
Οπότε 900 εκατ επένδυση - 400 εκατ χρηματιστηριακή αξία = λογιστική ζημία 500 εκατ... στον αντίποδα εάν η ανακεφαλαιοποίηση δεν προχωρήσει τότε θα προκύψει πραγματική και όχι λογιστική ζημία για τον φορολογούμενο έλληνα πολίτη 2,2 δισεκ. ευρώ.
Η Thrivest ο ιδιώτης δηλαδή θα έχει επενδύσει συνολικά περίπου 330 εκατ ευρώ...
Β)Η τράπεζα αποτυγχάνει να ανακεφαλαιοποιηθεί και πάει σε εκκαθάριση η οποία θα κοστίσει στον έλληνα φορλογούμενο περίπου 2,2 δισεκ. λόγω της εξυγίανσης.
Να ξεκαθαρίσουμε ότι κάποιοι λένε αφελώς ας βάλει και τα 735 εκατ το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας - βάζει επί της ουσίας 475,1 εκατ στην αύξηση κεφαλαίου - και ας πάρει την Attica bank.
Αυτό δεν μπορεί να συμβεί γιατί η DGComp η Αρμόδια Επιτροπή Ανταγωνισμού της ΕΕ έχει ξεκαθαρίσει ότι μόνο συμμετοχή του δημοσίου αποτελεί state aid δηλαδή κρατική βοήθεια και αυτό απλά θα απορριφθεί οπότε η Attica bank θα οδηγηθεί σε resolution σε εκκαθάριση με εμπλοκή καταθετών.
Οπότε μεταξύ λογιστικής ζημίας 500 εκατ και πραγματικής ζημίας 2,2 δισεκ. εάν δεν προχωρήσει η ανακεφαλαιοποίηση είναι προφανές... ότι συμφέρει για το δημόσιο το πρώτο σενάριο...
Είναι ξεκάθαρα αντιληπτό.
Τα πατριωτικά κόμματα είναι υπέρ των υγιών, ιδιωτικών τραπεζών, με συμμετοχή του δημοσίου με μειοψηφικά ποσοστά και με κανόνες λειτουργίας.
Τα πατριωτικά κόμματα λοιπόν δεν μπορούν να υιοθετούν μια ανόητη αριστερή ατζέντα του τύπου… το κεφάλαιο, οι καπιταλιστές, οι τραπεζίτες…
Όχι τα πατριωτικά κόμματα πρέπει να είναι οπαδοί ενός υγιούς, κυρίως ιδιωτικού τραπεζικού συστήματος, πρέπει να είναι κατά των ολιγοπωλίων και υπέρ των περισσότερων επιλογών για το κοινωνικό σύνολο με στόχο όλα αυτά το καλό της πατρίδας μας…
Γιατί πρέπει να προχωρήσει η ανακεφαλαιοποίηση;
1)Πρωτίστως μετά από 10ετίες για πρώτη φορά η Attica bank εξυγιαίνεται, πραγματικά, καθίσταται μια πλήρως εξυγιασμένη τράπεζα και έχοντας σχεδόν 7 δισεκ. ενεργητικό μπορεί να αποτελέσει μια εναλλακτική τράπεζα απέναντι στο ολιγοπώλιο των 4 συστημικών τραπεζών
2)Με την συγχώνευση και ανακεφαλαιοποίηση 735 εκατ εκ των οποίων 675 εκατ είναι αύξηση κεφαλαίου με μετρητά την οποία θα καλύψουν το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας με 475,1 εκατ ευρώ και 200 εκατ η Thrivest η νέα Attica bank θα μπορεί να παρεμβαίνει στην εθνική οικονομία και να στηρίζει εκείνους τους κλάδους που έχουν αποκλειστεί από τις μεγάλες τράπεζες με έμφαση στις μικρομεσαίες εταιρίες.
3)Εάν υποθέσουμε ότι δεν προχωράει η ανακεφαλαιοποίηση των 735 εκατ θα σπάσει η Attica bank σε καλή και κακή τράπεζα και θα θυσιαστούν 1,6 δισεκ. καταθέσεις, συγκεκριμένα 909 εκατ καταθέσεις από την Attica bank και 726 εκατ από την Παγκρήτια.
4)Το ΤΕΚΕ το Ταμείο Εγγύησης Καταθέσεων θα υποχρεωνόταν να βρει πρόσθετα 2,7 δισεκ. τα οποία θα εισέφεραν οι άλλες συστημικές τράπεζες.
5)Για να τεθεί απλά τα 735 εκατ που αναζητούνται για να ανακεφελαιοποιηθεί η νέα Attica bank είναι πολύ λιγότερα από τα κεφάλαια που θα απαιτηθούν εάν υπάρξει ναυάγιο και οι τράπεζες Attica bank και Παγκρήτια θα οδηγηθούν σε resolution δηλαδή εξυγίανση με ενεργοποίηση του bail in δηλαδή εμπλοκή καταθετών.
Τι είναι προτιμότερο 735 εκατ ευρώ και τέλος ή περιπέτειες σοκ και δέος που θα κοστίσουν τουλάχιστον 2,2 δισεκ. στα οποία προλαμβάνονται οι απώλειες κεφαλαίων των δύο τραπεζών και καταθέσεων;
6)Όλοι οι εργαζόμενοι περίπου 900 θα βρεθούν στον δρόμο.
Η εμπειρία έχει αποδείξει από τις εξυγιάνσεις του παρελθόντος στο τραπεζικό σύστημα ότι μόνο το 20% των εργαζομένων διασώζεται οπότε μόλις 180 εργαζόμενοι θα διασώζονταν και αυτοί με ερωτηματικό.
7)Το πλήγμα στις τοπικές κοινωνίες θα ήταν μεγάλο.
Η Παγκρήτια με αντικειμενικά κριτήρια έχει ρόλο στην κοινωνία και οικονομία της Κρήτης και σίγουρα η αναστάτωση και στους 4 νομούς του νησιού θα ήταν μεγάλη.
8)Τελικά θέλουμε λιγότερες ή περισσότερες τράπεζες;
Εάν θέλουμε περισσότερες για να έχουμε ανταγωνισμό θα πρέπει να διαμορφωθούν οι συνθήκες ώστε κάθε τράπεζα να δίνει την μάχη της με ίσους όρους από τον ανταγωνισμό.
Η πραγματικότητα είναι στην Ελλάδα υπάρχουν οι λιγότερες τράπεζες από οποιαδήποτε χώρα της ευρωζώνης και αυτό δεν ήταν στρατηγικό σχέδιο αλλά αποτέλεσμα της χρεοκοπίας της Ελλάδος το 2012 με 2013.
Να σημειωθεί ότι η ένταξη στον Ηρακλή 2,3 δισεκ. NPEs με την μορφή τιτλοποίησης από την Attica bank θα καταλήξει σε έκδοση 750 εκατ senior bond δηλαδή το ελληνικό δημόσιο θα εγγυηθεί, δεν θα προσφέρει 750 εκατ.
Στις 4 συστημικές τράπεζες τα senior bond αγγίζουν τα 17,2 δισεκ. ευρώ και τα οποία φέρουν την εγγύηση του ελληνικού δημοσίου.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών