Η ασφυκτική προθεσμία της 20ης Νοεμβριου και η κάλυψη μια πράξης του διοικητή της ΤτΕ από το 2019 που δεν εφαρμόστηκε
Σε ομολογία αποτυχίας του ΓΕΜΗ, προσθήκη γραφειοκρατίας και κόστους για τις επιχειρήσεις αλλά και νομοθέτηση μιας οδηγίας του διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδος που δεν μπορούσε να εφαρμοστεί από το 2019 που εκδόθηκε, προχωρά το Υπουργείο Ανάπτυξης με την εισαγωγή του άρθρου 25 στη δημόσια διαβούλευση του σχεδίου νόμου «Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2021/2101 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 24ης Νοεμβίου 2021 για την τροποποίηση της Οδηγίας (ΕΕ) 2013/34 όσον αφορά στη δημοσιοποίηση στοιχείων φορολογίας εισοδήματος από ορισμένες επιχειρήσεις και υποκαταστήματα (L 429) – Επικαιροποίηση εθνικής νομοθεσίας για τις υποχρεώσεις δημοσιότητας των εταιρειών – Ενσωμάτωση του άρθρου 1 της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/1151 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 20ης Ιουνίου 2019, όσον αφορά στη χρήση ψηφιακών εργαλείων και διαδικασιών στον τομέα του εμπορικού δικαίου (L 186) ως προς τους αποκλεισμένους διευθυντές».
Η διάταξη προβλέπει ότι οι κεφαλαιουχικές εταιρίες που λαμβάνουν χρηματοδότηση μέσω πάσης φύσεως δανείων από πιστωτικά ιδρύματα που είναι εγκατεστημένα στην Ελλάδα υποχρεούνται στην αποστολή χρηματοοικονομικών στοιχείων στο Κεντρικό Γραφείο Ισολογισμών (CBSO) της Τραπέζης της Ελλάδος.
Και αιτιολογεί ότι η ρύθμιση έχει την αξιολόγηση των ενεχύρων των εμπορικών τραπεζών από την Τράπεζα της Ελλάδος, εξασφαλίζοντας και νομοθετικά την καλή συνεργασία μεταξύ ιδιωτικού και δημοσίου τομέα για τη διασφάλιση της χρηματοπιστωτικής σταθερότητας και τη διοχέτευση ρευστότητας στην πραγματική οικονομία, σε εναρμόνιση με τα προβλεπόμενα ήδη στην υπ' αρ. 2682/03.06.2019 πράξη του Διοικητή της Τραπέζης της Ελλάδος
Προβλέπονται μάλιστα και πρόστιμα 100 εκ δραχμών (είναι παλιά η διάταξη και σήμερα αντιστοιχεί σε 300.000 ευρώ περίπου) και σε περίπτωση υποτροπής 200 εκ δραχμών σε βάρος των εταιριών και νόμιμων εκπροσώπων τους.
Όλα αυτά είναι τουλάχιστον αστεία όταν η νομοθεσία και οι Υπουργικές Αποφάσεις για το ΓΕΜΗ δεν μπορούν να διασφαλίσουν την διάχυση της πληροφόρησης που προβλέπει η Ευρωπαϊκή Νομοθεσία.
Και ουσιαστικά μέσω της Τράπεζας της Ελλάδος διασφαλίζεται η πληροφόρηση μόνο για τα τραπεζικά ιδρύματα αλλά και όχι για τους προμηθευτές των εταιριών οι οποίοι θα μένουν τυφλοί.
Οι εταιρίες μάλιστα βρίσκονται αντιμέτωπες με μια ασφυκτική προθεσμία καθώς από τη μια πλευρά το Υπουργείο Ανάπτυξης έκανε σε αυτές το ρουσφέτι αλλά και στην ηγεσία του Οικονομικού Επιμελητηρίου να μεταφέρει την καταληκτική προθεσμία δημοσίευσης των ισολογισμών στις 20 Νοεμβρίου αλλά την ίδια στιγμή τους υποχρεώνουν να υποβάλλουν την ίδια ημέρα στοιχεία στην ΤτΕ για τη χρήση 2022, με συγκεκριμένο μάλιστα μορφότυπο.
Όλα αυτά συμβαίνουν όταν βρισκόμαστε στην εποχή του digitalization όπου θα μπορούσαν να ληφθούν δρακόντεια μέτρα υποχρέωσης δημοσίευσης στο ΓΕΜΗ των οικονομικών στοιχείων των εταιριών και ταυτόχρονα να δοθεί εξουσιοδότηση στην Τράπεζα της Ελλάδος να αντλεί αυτόματα τα στοιχεία από το ΓΕΜΗ. Μάλιστα, θα μπορούσε να δοθεί η δυνατότητα και στο ΓΕΜΗ και στην ΤτΕ να επιβάλλουν ποινές αποκλεισμού από την τραπεζική χρηματοδότηση αλλά και χρηματικές ποινές οι οποίες θα δημοσιοποιούνταν στο ΓΕΜΗ.
Αντί αυτών, η κυβέρνηση και το Υπουργείο Ανάπτυξης επιλέγουν ένα γραφειοκρατικό μέτρο που δεν προάγει τη δημιουργία συνθηκών διαφάνειας και ευρείας πρόσβασης σε χρηματοοικονομικά στοιχεία εταιριών αλλά μόνο της ΤτΕ.
Νίκος Καρούτζος
nkaroutzos@gmail.com
www.bankingnews.gr
Η διάταξη προβλέπει ότι οι κεφαλαιουχικές εταιρίες που λαμβάνουν χρηματοδότηση μέσω πάσης φύσεως δανείων από πιστωτικά ιδρύματα που είναι εγκατεστημένα στην Ελλάδα υποχρεούνται στην αποστολή χρηματοοικονομικών στοιχείων στο Κεντρικό Γραφείο Ισολογισμών (CBSO) της Τραπέζης της Ελλάδος.
Και αιτιολογεί ότι η ρύθμιση έχει την αξιολόγηση των ενεχύρων των εμπορικών τραπεζών από την Τράπεζα της Ελλάδος, εξασφαλίζοντας και νομοθετικά την καλή συνεργασία μεταξύ ιδιωτικού και δημοσίου τομέα για τη διασφάλιση της χρηματοπιστωτικής σταθερότητας και τη διοχέτευση ρευστότητας στην πραγματική οικονομία, σε εναρμόνιση με τα προβλεπόμενα ήδη στην υπ' αρ. 2682/03.06.2019 πράξη του Διοικητή της Τραπέζης της Ελλάδος
Προβλέπονται μάλιστα και πρόστιμα 100 εκ δραχμών (είναι παλιά η διάταξη και σήμερα αντιστοιχεί σε 300.000 ευρώ περίπου) και σε περίπτωση υποτροπής 200 εκ δραχμών σε βάρος των εταιριών και νόμιμων εκπροσώπων τους.
Όλα αυτά είναι τουλάχιστον αστεία όταν η νομοθεσία και οι Υπουργικές Αποφάσεις για το ΓΕΜΗ δεν μπορούν να διασφαλίσουν την διάχυση της πληροφόρησης που προβλέπει η Ευρωπαϊκή Νομοθεσία.
Και ουσιαστικά μέσω της Τράπεζας της Ελλάδος διασφαλίζεται η πληροφόρηση μόνο για τα τραπεζικά ιδρύματα αλλά και όχι για τους προμηθευτές των εταιριών οι οποίοι θα μένουν τυφλοί.
Οι εταιρίες μάλιστα βρίσκονται αντιμέτωπες με μια ασφυκτική προθεσμία καθώς από τη μια πλευρά το Υπουργείο Ανάπτυξης έκανε σε αυτές το ρουσφέτι αλλά και στην ηγεσία του Οικονομικού Επιμελητηρίου να μεταφέρει την καταληκτική προθεσμία δημοσίευσης των ισολογισμών στις 20 Νοεμβρίου αλλά την ίδια στιγμή τους υποχρεώνουν να υποβάλλουν την ίδια ημέρα στοιχεία στην ΤτΕ για τη χρήση 2022, με συγκεκριμένο μάλιστα μορφότυπο.
Όλα αυτά συμβαίνουν όταν βρισκόμαστε στην εποχή του digitalization όπου θα μπορούσαν να ληφθούν δρακόντεια μέτρα υποχρέωσης δημοσίευσης στο ΓΕΜΗ των οικονομικών στοιχείων των εταιριών και ταυτόχρονα να δοθεί εξουσιοδότηση στην Τράπεζα της Ελλάδος να αντλεί αυτόματα τα στοιχεία από το ΓΕΜΗ. Μάλιστα, θα μπορούσε να δοθεί η δυνατότητα και στο ΓΕΜΗ και στην ΤτΕ να επιβάλλουν ποινές αποκλεισμού από την τραπεζική χρηματοδότηση αλλά και χρηματικές ποινές οι οποίες θα δημοσιοποιούνταν στο ΓΕΜΗ.
Αντί αυτών, η κυβέρνηση και το Υπουργείο Ανάπτυξης επιλέγουν ένα γραφειοκρατικό μέτρο που δεν προάγει τη δημιουργία συνθηκών διαφάνειας και ευρείας πρόσβασης σε χρηματοοικονομικά στοιχεία εταιριών αλλά μόνο της ΤτΕ.
Νίκος Καρούτζος
nkaroutzos@gmail.com
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών