«Ο τουρισμός δεν είναι εποχική δραστηριότητα, κάνουν λάθος όσοι το πιστεύουν αυτό», σπεύδουν να τονίσουν οι άνθρωποι του κλάδου, λίγο προτού ηχήσει και επίσημα το «καμπανάκι» λήξης της θερινής σεζόν.
Ενώνουν τις φωνές (και τις αγωνίες τους) για να υπενθυμίσουν ότι ίσως και πάνω από το 30% του τουριστικού ετήσιου εσόδου, παράγεται από επιχειρήσεις οι οποίες λειτουργούν 12 μήνες τον χρόνο.
Αυτές δηλαδή, που μέσα στην κρίση της πανδημίας αντιμετωπίζουν μέχρι και σήμερα τις μεγαλύτερες και πιο επίπονες δυσκολίες.
Η αργή ανάκαμψη του συνεδριακού, του εκθεσιακού τουρισμού και των εκδηλώσεων δεν αφήνει πολλά περιθώρια αισιοδοξίας στους επιχειρηματίες που δραστηριοποιούνται στην Αθήνα, τη Θεσσαλονίκη και σε άλλες πόλεις της επαρχίας, ότι θα καταφέρουν να επουλώσουν τις πληγές της πανδημίας «και τόσο εύκολα».
Επιπλέον, όπως λένε, «τα εταιρικά ταξίδια κινούνται σχεδόν στην ίδια συγκρατημένη λογική της πανδημίας», διότι έχουν ήδη κάνει μειωμένο σε σχέση με τα προ πανδημίας επίπεδα προϋπολογισμό για το 2021.
Όσο πλησιάζει ο χειμώνας, δεν αποκλείεται μάλιστα να αποδειχθεί για κάποιους επιχειρηματίες, το ίδιο απρόβλεπτος με τον περσινό, ιδιαίτερα σε περιοχές που παραμένουν χαμηλά στην εμβολιαστική τους κάλυψη.
«Αν δεν εξαντλήσουμε όλο το αλφαβητάρι στις μεταλλάξεις του ιού και προχωρήσουν ταυτόχρονα οι εμβολιασμοί με τους ρυθμούς που θα θέλαμε, μόνο τότε θα μπορέσουμε να είμαστε ρεαλιστές και αισιόδοξοι», επισημαίνει παράγοντας του κλάδου.
Στόχος η επιβίωση μέχρι τον Φεβρουάριο
Έτσι, οι δωδεκάμηνης λειτουργίας επιχειρήσεις έχουν αναγάγει σε προτεραιότητα την επιβίωση και σε αντίθεση με τις εποχικές που έζησαν ένα καλό καλοκαίρι και έναν καλύτερο Αύγουστο, «δεν ξέρουν τι να περιμένουν», όπως λέει χαρακτηριστικά, ξενοδόχος που διαθέτει οικογενειακή επιχείρηση σε χειμερινό προορισμό, αφού τα έξοδά του και οι υποχρεώσεις του «τρέχουν με ιλιγγιώδη ταχύτητα».
Οι μήνες από τον Νοέμβριο μέχρι και τον Φεβρουάριο του 2022 είναι οι πιο κρίσιμοι, όπως υποστηρίζει, για την ανθεκτικότητα και το μέλλον της επιχείρησής του, η οποία καλείται επιπλέον να επωμιστεί «ένα δυσβάστακτο ενεργειακό κόστος το οποίο και θα πρέπει να καλυφθεί».
Οι ξενοδόχοι θεωρούν ότι η καμπάνια επικοινωνίας για τον χειμερινό τουρισμό που έχει ήδη ανακοινωθεί από το αρμόδιο υπουργείο και τον ΕΟΤ θα είναι «εργαλείο» στην προσπάθεια που καταβάλλει ο κλάδος ώστε να επιμηκύνει χρονικά την τουριστική δραστηριότητα μέσα στην πανδημία και ταυτόχρονα εκτιμούν ότι θα βοηθήσει και η επιδότηση της μετακίνησης για τους δικαιούχους προγραμμάτων κοινωνικού τουρισμού.
Ο κλάδος τοποθετεί την ανάκαμψη από την άνοιξη του 2022 και έπειτα, ενώ πολλοί παραμένουν επιφυλακτικοί στις προβλέψεις τους και φειδωλοί στις εκτιμήσεις τους «μέχρι να τελειώσει η πανδημία και o covid αντιμετωπιστεί ως ενδημικός ιός».
Ταυτόχρονα, οι αυξήσεις στην τιμή της ενέργειας που είναι ο νέος «πονοκέφαλος» κάνει τους ξενοδόχους να επαναφέρουν το αίτημα της επιδότησης πετρελαίου θέρμανσης για τα καταλύματα του ορεινού όγκου και αναζητούν κίνητρα για να προχωρήσουν σε αναβάθμιση των κτιριακών εγκαταστάσεων.
Θεωρούν παράλληλα κομβικής σημασίας τη συνέχιση του «Συν-εργασία» για το πρώτο τρίμηνο του 2022, την επιμήκυνση του χρόνου αποπληρωμής των δανειακών υποχρεώσεων και την ενιαία ρύθμιση των προ πανδημίας οφειλών με αυτές που δημιουργήθηκαν μέσα στην κρίση, είτε αφορούν το δημόσιο είτε τα ασφαλιστικά ταμεία.
Απεξάρτηση από την εποχικότητα
Ο τουρισμός είναι από τους λίγους τομείς της ελληνικής οικονομίας που έχτισαν ένα ισχυρό διεθνές brand, αυτό όμως σημαίνει ότι ανταγωνίζεται και ώριμες τουριστικά χώρες που έχουν αποδείξει τη δύναμή τους σε παγκόσμιο επίπεδο και ετοιμάζονται και αυτές για «ολική επιστροφή» το 2022.
Ωστόσο, η φετινή επιτυχία δεν λογίζεται στον ίδιο βαθμό οριζόντια, καθώς προορισμοί που ξεχώρισαν τόσο σε αεροπορικό όσο και σε οδικό τουρισμό φέτος το καλοκαίρι ήταν το Νότιο Αιγαίο, η Κρήτη, η Κέρκυρα, η Χαλκιδική, η Αττική και η Πελοπόννησος.
Ο υπερτουρισμός όπου εμφανίστηκε, ανέδειξε διαχρονικά προβλήματα των υποδομών, ενώ η υπερσυγκέντρωση τουριστικών δραστηριοτήτων σε λίγα μόνο σημεία της χώρας αποτελεί άλλη μια «αδυναμία», αφού το 85% της τουριστικής κίνησης συγκεντρώνεται συνήθως σε πέντε μόνο περιφέρειες.
Εξάλλου, το 2019 η εποχικότητα των αφίξεων και των εσόδων έδειξαν την εξάρτηση του ελληνικού τουρισμού από το κυρίαρχο προϊόν – σε ευρωπαϊκό επίπεδο «Ήλιος & Θάλασσα», αφού από την έναρξη μέχρι την λήξη της καλοκαιρινής περιόδου (Απρίλιος – Σεπτέμβριος) καταγράφηκε το 79,8% των αφίξεων και το 84,8% των εσόδων (μελέτη ΙΝΣΕΤΕ).
«Δεν μπορεί η συντριπτική πλειοψηφία των εσόδων να αφορά μόνο 100 μέρες. Εάν θέλουμε ο τουρισμός πραγματικά να πρωταγωνιστήσει και να συμπαρασύρει στην ανάκαμψη τις τοπικές κοινωνίες, θα πρέπει να είμαστε δίπλα του και να μην τον αφήσουμε στον αυτόματο πιλότο», σχολιάζει επιχειρηματίας που τονίζει της ανάγκη διάχυσης του τουριστικού προϊόντος πανελλαδικά και χρονικά.
Νένα Ουζουνίδου
www.bankingnews.gr
Τουρισμός: Κρίσιμοι οι μήνες από Νοέμβριο μέχρι Φεβρουάριο - Οι χειμερινοί προορισμοί και το city break
Άλλες οι ταχύτητες για τους χειμερινούς προορισμούς και το city break
Σχόλια αναγνωστών