Η κρίση του ντίζελ θα έρθει τη χειρότερη χρονική στιγμή, λίγο πριν τις ενδιάμεσες εκλογές στις ΗΠΑ, στις 8 Νοεμβρίου
Όλο και περισσότερες είναι οι προειδοποιήσεις για τα στρατηγικά αποθέματα πετρελαίου των ΗΠΑ, καθώς η κυβέρνηση Biden διαθέτει στην αγορά περίπου ένα εκατομμύριο βαρέλια ημερησίως, προκειμένου να κρατήσει χαμηλά τις τιμές.
Σύμφωνα όμως με τους αναλυτές, η πραγματική κρίση δεν είναι το πετρέλαιο ή το φυσικό αέριο, αλλά το ντίζελ.
Η κρίση που καταλαμβάνει την αμερικανική αγορά ντίζελ αρχίζει να ξεφεύγει από τον έλεγχο, καθώς η ζήτηση αυξάνεται κατακόρυφα, ενώ οι προμήθειες παραμένουν στο χαμηλότερο εποχικό επίπεδο για αυτή την εποχή του έτους, σύμφωνα με κυβερνητικά στοιχεία.
Σύμφωνα με την EIA, οι ΗΠΑ έχουν πλέον μόλις 25 ημέρες εφοδιασμού σε ντίζελ, το χαμηλότερο από το 2008- και ενώ τα αποθέματα είναι χαμηλά σε επίπεδο ρεκόρ, ο κυλιόμενος μέσος όρος των τεσσάρων εβδομάδων των αποσταγμάτων που προμηθεύονται - ένα υποκατάστατο της ζήτησης - αυξήθηκε στο υψηλότερο εποχικό επίπεδο από το 2007.
Εν ολίγοις, η χαμηλή προσφορά ρεκόρ (χάρη στους ασφυκτικούς κανονισμούς που έχουν οδηγήσει σε ιστορική έλλειψη δυναμικότητας διύλισης) συναντά την υψηλή ζήτηση ρεκόρ.
Αυτό που ακολουθεί είναι, λοιπόν, ανησυχητικό (ενώ η εβδομαδιαία ζήτηση υποχώρησε ελαφρώς την τελευταία εβδομάδα, εξακολουθεί να βρίσκεται στο υψηλότερο σημείο των τελευταίων δύο ετών εν μέσω υψηλότερης χρήσης φορτηγών, αγροτικών προϊόντων και θέρμανσης).
Η έλλειψη του καυσίμου που χρησιμοποιείται για τη θέρμανση και τη μεταφορά φορτηγών και - γενικά - για τη λειτουργία του εμπορίου και των εμπορευματικών μεταφορών, έχει γίνει βασική ανησυχία για την κυβέρνηση Biden ενόψει του χειμώνα, ίσως μεγαλύτερη και από την τιμή του φυσικού αερίου ενόψει των ενδιάμεσων εκλογών.
Όπως γράφει ο Javier Blas του Bloomberg, "τα τόσο χαμηλά επίπεδα είναι ανησυχητικά, επειδή το ντίζελ είναι η "ιπποδύναμη" της παγκόσμιας οικονομίας.
Τροφοδοτεί φορτηγά, εκσκαφείς, εμπορικά τρένα και πλοία.
Μια έλλειψη θα σήμαινε υψηλότερο κόστος για τα πάντα, από τις μεταφορές φορτηγών μέχρι τη γεωργία και τις κατασκευές".
Η αδράνεια του Λευκού Οίκου
Αλλά ενώ ο Λευκός Οίκος ισχυρίζεται ότι ανησυχεί τόσο πολύ για την επερχόμενη κρίση του ντίζελ, δεν κάνει απολύτως τίποτα εκτός από τη μείωση των στρατηγικών αποθεμάτων (SPR), το οποίο έχει μηδενικό αντίκτυπο στην παραγωγή ντίζελ.
Η ιστορική κρίση ντίζελ έρχεται μόλις λίγες εβδομάδες πριν από τις ενδιάμεσες εκλογές και είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα ανεβάσει τις τιμές για τους καταναλωτές που ήδη θεωρούν τον πληθωρισμό και την οικονομία ως κορυφαίο θέμα της ψηφοφορίας.
Οι τιμές λιανικής αυξάνονται σταθερά για περισσότερες από δύο εβδομάδες.
Στα 5,324 δολάρια το γαλόνι, είναι 50% υψηλότερες από πέρυσι τέτοια εποχή, σύμφωνα με τα στοιχεία.
Οι χονδρικές τιμές του ντίζελ στην spot αγορά του λιμανιού της Νέας Υόρκης, ένα βασικό σημείο τιμολόγησης, έχουν εκτιναχθεί αυτή την εβδομάδα σε πάνω από 200 δολάρια ανά βαρέλι.
Εξαιρουμένου ενός σύντομου διαστήματος από τα τέλη Απριλίου έως τα μέσα Μαΐου, αυτό θα αποτελούσε υψηλό ρεκόρ.
Ως αποτέλεσμα, τα αμερικανικά διυλιστήρια απολαμβάνουν τα καλύτερα περιθώρια κέρδους ντίζελ όλων των εποχών, με το κέρδος από τη μετατροπή ενός βαρελιού αργού σε ένα βαρέλι ντίζελ -δηλαδή, το περιθώριο crack ντίζελ- να φτάνει στο υψηλό ρεκόρ των 86,5 δολαρίων ανά βαρέλι, αυξημένο κατά 450% περίπου από τον μέσο όρο των 15,7 δολαρίων ανά βαρέλι της περιόδου 2000-2020.
Οι λόγοι της μείωσης των αποθεμάτων
Οι λόγοι για την κατάρρευση των αποθεμάτων και την εκτίναξη των τιμών είναι τετραπλοί.
Πρώτον, η τοπική ζήτηση ντίζελ ανέκαμψε ταχύτερα από ό,τι η βενζίνη και τα καύσιμα αεροσκαφών από τις επιπτώσεις της πανδημίας, με αποτέλεσμα να εξαντληθούν τα αποθέματα.
Δεύτερον, η εξωτερική ζήτηση είναι επίσης ισχυρή, με τις αμερικανικές εξαγωγές ντίζελ να κινούνται σε ασυνήθιστα υψηλό επίπεδο.
Τρίτον, και σύμφωνα με πολλούς, το πιο σημαντικό από όλα, οι ΗΠΑ έχουν επίσης μικρότερη ικανότητα διύλισης από ό,τι πριν, μειώνοντας την ικανότητά τους να παράγουν καύσιμα.
Τέταρτον, είναι η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία.
Οι ΗΠΑ εισήγαγαν σημαντική ποσότητα ρωσικού μαζούτ πριν από τον πόλεμο, την οποία τα διυλιστήρια που εδρεύουν στον Κόλπο του Μεξικού μετέτρεπαν σε ντίζελ.
Το εμπόριο τερματίστηκε αφού ο Λευκός Οίκος επέβαλε κυρώσεις στις ρωσικές εξαγωγές πετρελαίου.
Το συμπέρασμα, όπως σημειώνει ο στρατηγικός αναλυτής του Bloomberg, είναι ότι "η χρονική στιγμή της σημερινής κρίσης του ντίζελ δεν θα μπορούσε να είναι χειρότερη".
Και αυτό διότι η ΕΕ, η οποία εξακολουθεί να βασίζεται στις ρωσικές εξαγωγές ντίζελ, θα απαγορεύσει τις εισαγωγές από τον Φεβρουάριο και μετά (εφόσον επιβιώσει του χειμώνα).
Η Ευρώπη θα έχει έλλειψη ντίζελ τότε, και ο Biden πρέπει να το λάβει υπόψη του και αυτό.
Σε τελική ανάλυση, η επικείμενη άφιξη της ύφεσης θα επαναφέρει την ισορροπία στην αγορά, μειώνοντας τη ζήτηση, ιδίως καθώς η αγορά κατοικίας υποχωρεί και οι κατασκευές επιβραδύνονται, και η ζήτηση των καταναλωτών για αγαθά μειώνεται, μειώνοντας τις ανάγκες των φορτηγών.
www.bankingnews.gr
Σύμφωνα όμως με τους αναλυτές, η πραγματική κρίση δεν είναι το πετρέλαιο ή το φυσικό αέριο, αλλά το ντίζελ.
Η κρίση που καταλαμβάνει την αμερικανική αγορά ντίζελ αρχίζει να ξεφεύγει από τον έλεγχο, καθώς η ζήτηση αυξάνεται κατακόρυφα, ενώ οι προμήθειες παραμένουν στο χαμηλότερο εποχικό επίπεδο για αυτή την εποχή του έτους, σύμφωνα με κυβερνητικά στοιχεία.
Σύμφωνα με την EIA, οι ΗΠΑ έχουν πλέον μόλις 25 ημέρες εφοδιασμού σε ντίζελ, το χαμηλότερο από το 2008- και ενώ τα αποθέματα είναι χαμηλά σε επίπεδο ρεκόρ, ο κυλιόμενος μέσος όρος των τεσσάρων εβδομάδων των αποσταγμάτων που προμηθεύονται - ένα υποκατάστατο της ζήτησης - αυξήθηκε στο υψηλότερο εποχικό επίπεδο από το 2007.
Εν ολίγοις, η χαμηλή προσφορά ρεκόρ (χάρη στους ασφυκτικούς κανονισμούς που έχουν οδηγήσει σε ιστορική έλλειψη δυναμικότητας διύλισης) συναντά την υψηλή ζήτηση ρεκόρ.
Αυτό που ακολουθεί είναι, λοιπόν, ανησυχητικό (ενώ η εβδομαδιαία ζήτηση υποχώρησε ελαφρώς την τελευταία εβδομάδα, εξακολουθεί να βρίσκεται στο υψηλότερο σημείο των τελευταίων δύο ετών εν μέσω υψηλότερης χρήσης φορτηγών, αγροτικών προϊόντων και θέρμανσης).
Η έλλειψη του καυσίμου που χρησιμοποιείται για τη θέρμανση και τη μεταφορά φορτηγών και - γενικά - για τη λειτουργία του εμπορίου και των εμπορευματικών μεταφορών, έχει γίνει βασική ανησυχία για την κυβέρνηση Biden ενόψει του χειμώνα, ίσως μεγαλύτερη και από την τιμή του φυσικού αερίου ενόψει των ενδιάμεσων εκλογών.
Όπως γράφει ο Javier Blas του Bloomberg, "τα τόσο χαμηλά επίπεδα είναι ανησυχητικά, επειδή το ντίζελ είναι η "ιπποδύναμη" της παγκόσμιας οικονομίας.
Τροφοδοτεί φορτηγά, εκσκαφείς, εμπορικά τρένα και πλοία.
Μια έλλειψη θα σήμαινε υψηλότερο κόστος για τα πάντα, από τις μεταφορές φορτηγών μέχρι τη γεωργία και τις κατασκευές".
Η αδράνεια του Λευκού Οίκου
Αλλά ενώ ο Λευκός Οίκος ισχυρίζεται ότι ανησυχεί τόσο πολύ για την επερχόμενη κρίση του ντίζελ, δεν κάνει απολύτως τίποτα εκτός από τη μείωση των στρατηγικών αποθεμάτων (SPR), το οποίο έχει μηδενικό αντίκτυπο στην παραγωγή ντίζελ.
Η ιστορική κρίση ντίζελ έρχεται μόλις λίγες εβδομάδες πριν από τις ενδιάμεσες εκλογές και είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα ανεβάσει τις τιμές για τους καταναλωτές που ήδη θεωρούν τον πληθωρισμό και την οικονομία ως κορυφαίο θέμα της ψηφοφορίας.
Οι τιμές λιανικής αυξάνονται σταθερά για περισσότερες από δύο εβδομάδες.
Στα 5,324 δολάρια το γαλόνι, είναι 50% υψηλότερες από πέρυσι τέτοια εποχή, σύμφωνα με τα στοιχεία.
Οι χονδρικές τιμές του ντίζελ στην spot αγορά του λιμανιού της Νέας Υόρκης, ένα βασικό σημείο τιμολόγησης, έχουν εκτιναχθεί αυτή την εβδομάδα σε πάνω από 200 δολάρια ανά βαρέλι.
Εξαιρουμένου ενός σύντομου διαστήματος από τα τέλη Απριλίου έως τα μέσα Μαΐου, αυτό θα αποτελούσε υψηλό ρεκόρ.
Ως αποτέλεσμα, τα αμερικανικά διυλιστήρια απολαμβάνουν τα καλύτερα περιθώρια κέρδους ντίζελ όλων των εποχών, με το κέρδος από τη μετατροπή ενός βαρελιού αργού σε ένα βαρέλι ντίζελ -δηλαδή, το περιθώριο crack ντίζελ- να φτάνει στο υψηλό ρεκόρ των 86,5 δολαρίων ανά βαρέλι, αυξημένο κατά 450% περίπου από τον μέσο όρο των 15,7 δολαρίων ανά βαρέλι της περιόδου 2000-2020.
Οι λόγοι της μείωσης των αποθεμάτων
Οι λόγοι για την κατάρρευση των αποθεμάτων και την εκτίναξη των τιμών είναι τετραπλοί.
Πρώτον, η τοπική ζήτηση ντίζελ ανέκαμψε ταχύτερα από ό,τι η βενζίνη και τα καύσιμα αεροσκαφών από τις επιπτώσεις της πανδημίας, με αποτέλεσμα να εξαντληθούν τα αποθέματα.
Δεύτερον, η εξωτερική ζήτηση είναι επίσης ισχυρή, με τις αμερικανικές εξαγωγές ντίζελ να κινούνται σε ασυνήθιστα υψηλό επίπεδο.
Τρίτον, και σύμφωνα με πολλούς, το πιο σημαντικό από όλα, οι ΗΠΑ έχουν επίσης μικρότερη ικανότητα διύλισης από ό,τι πριν, μειώνοντας την ικανότητά τους να παράγουν καύσιμα.
Τέταρτον, είναι η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία.
Οι ΗΠΑ εισήγαγαν σημαντική ποσότητα ρωσικού μαζούτ πριν από τον πόλεμο, την οποία τα διυλιστήρια που εδρεύουν στον Κόλπο του Μεξικού μετέτρεπαν σε ντίζελ.
Το εμπόριο τερματίστηκε αφού ο Λευκός Οίκος επέβαλε κυρώσεις στις ρωσικές εξαγωγές πετρελαίου.
Το συμπέρασμα, όπως σημειώνει ο στρατηγικός αναλυτής του Bloomberg, είναι ότι "η χρονική στιγμή της σημερινής κρίσης του ντίζελ δεν θα μπορούσε να είναι χειρότερη".
Και αυτό διότι η ΕΕ, η οποία εξακολουθεί να βασίζεται στις ρωσικές εξαγωγές ντίζελ, θα απαγορεύσει τις εισαγωγές από τον Φεβρουάριο και μετά (εφόσον επιβιώσει του χειμώνα).
Η Ευρώπη θα έχει έλλειψη ντίζελ τότε, και ο Biden πρέπει να το λάβει υπόψη του και αυτό.
Σε τελική ανάλυση, η επικείμενη άφιξη της ύφεσης θα επαναφέρει την ισορροπία στην αγορά, μειώνοντας τη ζήτηση, ιδίως καθώς η αγορά κατοικίας υποχωρεί και οι κατασκευές επιβραδύνονται, και η ζήτηση των καταναλωτών για αγαθά μειώνεται, μειώνοντας τις ανάγκες των φορτηγών.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών