Κόμβος του σκιώδους εμπορίου για το ρωσικό πετρέλαιο αναδεικνύεται ο κόλπος της Λακωνίας
Το ένα αντλούσε πετρέλαιο από το άλλο, αλλά τα παγκόσμια συστήματα δορυφορικής παρακολούθησης έδειχναν ότι αυτό δεν συνέβη ποτέ».
Με αυτήν την εισαγωγή το Bloomberg συντάσσεται με τις αναφορές ότι το λαθρεμπόριο πετρελαίου ανθεί στη Μεσόγειο...
Ψεύτικα σήματα
Η απόκλιση μεταξύ πραγματικών και ηλεκτρονικών τοποθεσιών - που μετρήθηκε σε αυτήν την περίπτωση σε περισσότερα από τέσσερα μίλια - δεν ήταν σφάλμα, αλλά σκόπιμη εξαπάτηση που αποτελεί μέρος ενός εξελιγμένου συστήματος για τη διατήρηση της ροής των ρωσικών καυσίμων που βρίσκονται υπό κυρώσεις, συχνά σε τιμές υψηλότερες από τα όρια που έχουν θέσει οι δυτικές δυνάμεις.
Η πρακτική της παροχής ψεύτικων συντεταγμένων στο αυτόματο σύστημα αναγνώρισης, γνωστό ως AIS, ονομάζεται πλαστογράφηση.
Θολώνει την εικόνα από πού προέρχονται τα φορτία, καθησυχάζοντας τους νευρικούς αγοραστές που προσπαθούν να κρύψουν τις συναλλαγές τους με τη Ρωσία μετά από διεθνή μέτρα κατά της χώρας για την εισβολή της στην Ουκρανία.
Turba... και πολλά άλλα
Το Turba μήκους 800 ποδιών ήταν ένα από τα τάνκερ που συμμετείχαν στους μυστικούς ελιγμούς λίγα μόλις μίλια από μια όμορφη ελληνική παραλιακή πόλη στις 19 Σεπτεμβρίου, σύμφωνα με παρατηρήσεις του Bloomberg και τα δορυφορικά δεδομένα.
Κατασκευάστηκε πριν από 26 χρόνια - που σημαίνει ότι κανονικά θα είχε ήδη διαλυθεί - το πλοίο έχει γίνει ένα ισχυρό σύμβολο των προσπαθειών της Ρωσίας να διατηρήσει το εμπόριο πετρελαίου της.
Τον Μάιο, το Turba προκάλεσε την οργή των ρυθμιστικών αρχών λόγω της ηλικίας του, του κακού ρεκόρ επιθεωρήσεων, των μυστηριωδών στοιχείων ιδιοκτησίας και για το ότι φέρει τη σημαία του Καμερούν, ενός έθνους που περιλαμβάνεται στη μαύρη λίστα από έναν διεθνή οργανισμό που προωθεί την ασφαλή ναυτιλία.
Μετά τις κυρώσεις της Ομάδας των Επτά (G7), η Ρωσία συγκέντρωσε έναν τεράστιο στόλο σκιωδών δεξαμενόπλοιων - συχνά παλαιότερα πλοία όπως το Turba.
Οι περιορισμοί απαγόρευαν στα κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης να αγοράζουν ρωσικό πετρέλαιο και ταυτόχρονα εμπόδισαν τις εταιρείες του μπλοκ, ιδίως τις ασφαλιστικές εταιρείες και τις εταιρείες δεξαμενόπλοιων, να βοηθήσουν στις μεταφορές.
Αλλά από τη στιγμή που αυτά τα πλοία βρίσκονται σε διεθνή ύδατα - όπως στα ανοιχτά της Ελλάδας - το πεδίο ελέγχου της δραστηριότητας μειώνεται.
Οι εκτιμήσεις ποικίλλουν, αλλά τουλάχιστον το ήμισυ του ρωσικού πετρελαίου πιστεύεται ότι ρέει μέσω δεξαμενόπλοιων σκιώδους στόλου όπως το Turba.
Θαλάσσια απόκρυψη
Η πλαστογράφηση είναι μια πολύ γνωστή πρακτική για φορτία πετρελαίου όπου υπάρχει επιθυμία απόκρυψης δραστηριότητας.
Αν και αποδοκιμάζεται από τις ρυθμιστικές αρχές - και τα πλοία δεν επιτρέπονται στα ευρωπαϊκά λιμάνια αν το κάνουν - είναι απολύτως νόμιμο στα διεθνή ύδατα και οι εταιρείες προσφέρουν την υπηρεσία ανοιχτά στο Διαδίκτυο.
Η G-7 χορήγησε εξαιρέσεις για το χειρισμό ρωσικού πετρελαίου και καυσίμων που διαπραγματεύονται σε ή κάτω από τα επίπεδα των 60 δολαρίων το βαρέλι για αργό και 100 δολάρια για υψηλής ποιότητας διυλισμένα καύσιμα όπως η βενζίνη και το ντίζελ.
Ωστόσο, οι αυξανόμενες τιμές έχουν ωθήσει μεγάλο μέρος του πετρελαίου της χώρας πάνω από αυτά τα όρια, πράγμα που σημαίνει ότι οι εταιρείες που ασχολούνται επί του παρόντος με την υπηρεσία θα εγείρουν ερωτήματα σχετικά με παραβιάσεις των κυρώσεων.
Για να παραπλανήσουν, κάποιος κάπου θα είχε ένα κομμάτι υλικού που στέλνει ψεύτικα σήματα εντοπισμού ενώ ο πραγματικός αναμεταδότης του σκάφους απενεργοποιείται από το πλήρωμά του.
Ο κόλπος της Λακωνίας
Την περασμένη εβδομάδα, τα ψευδή σήματα του Turba καταγράφηκαν και παρακολουθήθηκαν σε πολλά γνωστά συστήματα παρακολούθησης, συμπεριλαμβανομένου ενός που φιλοξενήθηκε από το Bloomberg.
Φαινόταν να απέχει μίλια από το Simba, ένα άλλο σχετικά παλιό δεξαμενόπλοιο, αλλά στην πραγματικότητα, βρίσκονταν δίπλα-δίπλα στον Λακωνικό Κόλπο, παρατήρησε το Bloomberg ενώ επισκεπτόταν την περιοχή για να παρακολουθήσει τη ναυτιλιακή δραστηριότητα.
"Αυτό το είδος αδιαφανούς μεταφοράς τόσο κοντά στις ευρωπαϊκές ακτές υποδηλώνει ότι η οικονομική συναλλαγή για το φορτίο είναι πάνω από το ανώτατο όριο τιμής", δήλωσε ο Samir Madani, συνιδρυτής της TankerTrackers.com, η οποία ακολούθησε την ίδια αποστολή και ανίχνευσε επίσης το φορτίο πίσω στη Ρωσία.
Οι προσπάθειες να προσεγγίσουν τους ιδιοκτήτες του Turba και του Simba ήταν ανεπιτυχείς.
Τρεις διεθνείς βάσεις δεδομένων ναυτιλίας δεν προσφέρουν κανένα μέσο επικοινωνίας με τους ιδιοκτήτες ή τους χειριστές και τέσσερις μεσίτες με τους οποίους επικοινώνησε το Bloomberg επίσης δεν είχαν λεπτομέρειες.
Ο Λακωνικός Κόλπος, περίπου 110 μίλια νοτιοδυτικά της Αθήνας, έχει αναδειχθεί σε σημαντικό ναυτιλιακό κόμβο για τη Μόσχα μετά τις κυρώσεις.
Άλλες τοποθεσίες περιλαμβάνουν τη Θέουτα, έναν ισπανικό θύλακα στις ακτές του Μαρόκου, και μερικές φορές ακόμη και βαθιά στον Ατλαντικό Ωκεανό.
Σύμφωνα με την πρακτική, τα τάνκερ θα μεταφέρουν φορτία ρωσικής προέλευσης από το ένα πλοίο στο άλλο.
Οι ακριβείς λόγοι για οποιαδήποτε μεμονωμένη μεταφορά δεν είναι ποτέ ξεκάθαροι, αλλά οι κινήσεις προσθέτουν έναν βαθμό διαχωρισμού και συσκότισης για εκείνους που τελικά αγοράζουν τις αποστολές.
Η δραστηριότητα φάνηκε να έχει σταματήσει πρόσφατα - ειδικά κοντά στη Θέουτα - αφού η Ρωσία μείωσε τις εξαγωγές πετρελαίου και καυσίμων για να ανεβάσει τις τιμές.
Αλλά οι πληροφορίες του Bloomberg δείχνουν ότι ο Λακωνικός Κόλπος παραμένει σημαντικός.
Την Τρίτη την περασμένη εβδομάδα, πραγματοποιούνταν τρεις μεταφορές από πλοίο σε πλοίο —όλες προφανώς αφορούσαν διυλισμένα καύσιμα και όχι αργό— και περίμεναν περίπου δώδεκα δεξαμενόπλοια.
Ο ρόλος της Ελλάδας
Ενώ οι ελληνικές εταιρείες δεν επιτρέπεται να παρέχουν υπηρεσίες που βοηθούν τη Ρωσία να μεταφέρει πετρέλαιο, οι τοπικές αρχές δεν έχουν εξουσία να αστυνομεύουν τη δραστηριότητα που διεξάγεται στον Λακωνικό Κόλπο, επειδή οι μεταφορές φορτίου πραγματοποιούνται σε διεθνή ύδατα, τα οποία ξεκινούν μόλις έξι μίλια από την ακτή εκεί.
Η Ελλάδα δεν δημοσιεύει πληροφορίες για κινήσεις δεξαμενόπλοιων στην περιοχή και δεν είναι σαφές εάν παρακολουθεί τη δραστηριότητα.
Εκτός από τις ανησυχίες για αποφυγή κυρώσεων, οι μεταφορές πετρελαίου και καυσίμων στην ανοικτή θάλασσα αποτελούν κίνδυνο για το θαλάσσιο περιβάλλον καθώς και για τις τοπικές τουριστικές και αλιευτικές βιομηχανίες λόγω των παλαιότερων πλοίων που εμπλέκονται.
Η μεταφορά μεταξύ του Turba και του Simba έγινε περίπου τέσσερα μίλια από τα χωρικά ύδατα της Ελλάδας και περίπου 17 μίλια από το Γύθειο, έναν δημοφιλή παραθαλάσσιο προορισμό.
Η ακτογραμμή είναι επίσης σημαντική περιοχή φωλιάς για τη θαλάσσια χελώνα καρέτα καρέτα.
Τον Απρίλιο, ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός ξεχώρισε το Turba ως παράδειγμα του κινδύνου ρύπανσης που ενέχουν οι σκιώδεις στόλοι.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών