Η στρατιωτική κλιμάκωση επιδεινώνει τις οικονομικές επιπτώσεις, ειδικά στην Ευρώπη - Κίνδυνος αυξήσεων των τιμών στα καύσιμα
Από σφοδρές οικονομικές επιπτώσεις συνοδεύονται η στρατιωτική κλιμάκωση στην Ερυθρά Θάλασσα, με τις πρώτες διακοπές λειτουργίας εργοστασίων στην Ευρώπη να αποδίδονται στις επιπτώσεις των επιθέσεων των Houthi εναντίον πλοίων
Ειδικότερα, δύο μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες, η Tesla και η Volvo, ανακοίνωσαν πως αναστέλλουν τη λειτουργία των εργοστασίων τους.
Παράλληλα, μετά την απομάκρυνση των πετρελαιοφόρων από τις επικίνδυνες θάλασσες των Houthi, τα οποία μέχρι τώρα (ειδικά για συμβατικούς λόγους) δεν είχαν αλλάξει μαζικά δρομολόγιο όπως τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, αυξάνεται το ενδεχόμενο αυξήσεων στις τιμές των καυσίμων.
Την Παρασκευή 12, περίπου είκοσι πλοία που μετέφεραν αργό πετρέλαιο και καύσιμα επέστρεψαν στη βάση τους ή σταμάτησαν να πλέουν κοντά στην Ερυθρά Θάλασσα.
Και τουλάχιστον τρεις μεγάλες ναυτιλιακές, οι Torm, Hafnia και Stena Bulk, ανακοίνωσαν την πλήρη αναστολή των διελεύσεων στην περιοχή, αφότου η Intertanko έδωσε σύσταση για «αποφυγή του Bab al-Mandab», του στενο΄θ μεταξύ της Ερυθράς Θάλασσας και του Κόλπου του Άντεν, μπροστά από την Υεμένη.
Αν μη τι άλλο, αυτές οι ειδήσεις εξηγούν την άνοδο του Brent, που ξεπέρασε τα 80 δολάρια το βαρέλι.
Ανακοινώσεις
Εν μέσω ταραχών για τις αγορές και όχι μόνο, ήρθε η πρώτη ανακοίνωση σοκ από την Tesla, λίγες ώρες μετά την επιχείρηση με την οποία ΗΠΑ και Μεγάλη Βρετανία έπληξαν δεκάδες στόχους των Houthi στην Υεμένη.
Η εταιρεία του Elon Musk θα αναστείλει την παραγωγή στο μοναδικό της ευρωπαϊκό εργοστάσιο ηλεκτρικών αυτοκινήτων, το Gigafactory στο Βερολίνο, για δύο εβδομάδες, από τις 29 Ιανουαρίου έως τις 11 Φεβρουαρίου - μια απόφαση που δικαιολογείται από το «κενό στις αλυσίδες εφοδιασμού» που προκαλείται από «συγκρούσεις ένοπλων δυνάμεων στην Ερυθρά Θάλασσα αλλά και από την εκτροπή των δρομολογίων στα πλοία, που επιμηκύνουν «σημαντικά» τους χρόνους αποστολής εξαρτημάτων από την Ασία.
Η Tesla σχεδιάζει να επανεκκινήσει το εργοστάσιο «εν πλήρει ταχύτητα» από τις 12 Φεβρουαρίου, ημερομηνία έως την οποία αναμένεται να είναι σε θέση να αναδιοργανώσει την αλυσίδα εφοδιασμού της (η οποία επίσης παρεμποδίζεται εδώ και αρκετό καιρό από διαμαρτυρίες και απεργίες στις Σκανδιναβικές χώρες).
Στο μεταξύ, στο ίδιο μονοπάτι βαδίζει και η Volvo, που προγραμματίζει διακοπή παραγωγής επί τριήμερον για την επόμενη εβδομάδα στο εργοστάσιο της Γάνδης στο Βέλγιο.
Ο σουηδικός όμιλος (που ελέγχεται από την κινεζική Geely) υπέστη καθυστερήσεις στην παράδοση κιβωτίων ταχυτήτων που αποστέλλονται από την Κίνα.
Άλλοι κατασκευαστές αυτοκινήτων, συγκεκριμένα η BMW και η Volkswagen, απέκλεισαν το ενδεχόμενο δυσκολιών που θα μπορούσαν να εμποδίσουν την παραγωγή βραχυπρόθεσμα.
Από την άλλη πλευρά, είναι αναμφισβήτητο ότι η επιδείνωση της κρίσης στην Ερυθρά Θάλασσα συνεπάγεται αυξανόμενο κίνδυνο διακοπής στις αλυσίδες εφοδιασμού, ειδικά για τις εταιρείες που εδρεύουν στην Ευρώπη.
Εάν η έκτακτη ανάγκη δεν επιλυθεί σύντομα (κάτι που φαίνεται απίθανο), θα πρέπει να περιμένουμε αύξηση στο κόστος παραγωγής, η οποία τελικά θα τροφοδοτήσει τον πληθωρισμό.
Ο τομέας της αυτοκινητοβιομηχανίας είναι από τους πιο εκτεθειμένους.
Πρόσφατη ανάλυση της S&P Global Market Intelligence υπογραμμίζει ότι το 41,3% των οχημάτων και το 20,8% των εξαρτημάτων αυτοκινήτων που διακινούνται στην Ευρώπη, τη Μέση Ανατολή και τη Βόρεια Αφρική διέρχονται από τη διαδρομή του Σουέζ.
Υψηλοί κίνδυνοι ελλοχεύουν επίσης για τα ρούχα, τις οικιακές συσκευές, τα χημικά προϊόντα, τον χάλυβα, τα παιχνίδια και ορισμένα αγροτικά προϊόντα, όπως το φοινικέλαιο, το ρύζι και το τσάι.
www.bankingnews.gr
Ειδικότερα, δύο μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες, η Tesla και η Volvo, ανακοίνωσαν πως αναστέλλουν τη λειτουργία των εργοστασίων τους.
Παράλληλα, μετά την απομάκρυνση των πετρελαιοφόρων από τις επικίνδυνες θάλασσες των Houthi, τα οποία μέχρι τώρα (ειδικά για συμβατικούς λόγους) δεν είχαν αλλάξει μαζικά δρομολόγιο όπως τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, αυξάνεται το ενδεχόμενο αυξήσεων στις τιμές των καυσίμων.
Την Παρασκευή 12, περίπου είκοσι πλοία που μετέφεραν αργό πετρέλαιο και καύσιμα επέστρεψαν στη βάση τους ή σταμάτησαν να πλέουν κοντά στην Ερυθρά Θάλασσα.
Και τουλάχιστον τρεις μεγάλες ναυτιλιακές, οι Torm, Hafnia και Stena Bulk, ανακοίνωσαν την πλήρη αναστολή των διελεύσεων στην περιοχή, αφότου η Intertanko έδωσε σύσταση για «αποφυγή του Bab al-Mandab», του στενο΄θ μεταξύ της Ερυθράς Θάλασσας και του Κόλπου του Άντεν, μπροστά από την Υεμένη.
Αν μη τι άλλο, αυτές οι ειδήσεις εξηγούν την άνοδο του Brent, που ξεπέρασε τα 80 δολάρια το βαρέλι.
Ανακοινώσεις
Εν μέσω ταραχών για τις αγορές και όχι μόνο, ήρθε η πρώτη ανακοίνωση σοκ από την Tesla, λίγες ώρες μετά την επιχείρηση με την οποία ΗΠΑ και Μεγάλη Βρετανία έπληξαν δεκάδες στόχους των Houthi στην Υεμένη.
Η εταιρεία του Elon Musk θα αναστείλει την παραγωγή στο μοναδικό της ευρωπαϊκό εργοστάσιο ηλεκτρικών αυτοκινήτων, το Gigafactory στο Βερολίνο, για δύο εβδομάδες, από τις 29 Ιανουαρίου έως τις 11 Φεβρουαρίου - μια απόφαση που δικαιολογείται από το «κενό στις αλυσίδες εφοδιασμού» που προκαλείται από «συγκρούσεις ένοπλων δυνάμεων στην Ερυθρά Θάλασσα αλλά και από την εκτροπή των δρομολογίων στα πλοία, που επιμηκύνουν «σημαντικά» τους χρόνους αποστολής εξαρτημάτων από την Ασία.
Η Tesla σχεδιάζει να επανεκκινήσει το εργοστάσιο «εν πλήρει ταχύτητα» από τις 12 Φεβρουαρίου, ημερομηνία έως την οποία αναμένεται να είναι σε θέση να αναδιοργανώσει την αλυσίδα εφοδιασμού της (η οποία επίσης παρεμποδίζεται εδώ και αρκετό καιρό από διαμαρτυρίες και απεργίες στις Σκανδιναβικές χώρες).
Στο μεταξύ, στο ίδιο μονοπάτι βαδίζει και η Volvo, που προγραμματίζει διακοπή παραγωγής επί τριήμερον για την επόμενη εβδομάδα στο εργοστάσιο της Γάνδης στο Βέλγιο.
Ο σουηδικός όμιλος (που ελέγχεται από την κινεζική Geely) υπέστη καθυστερήσεις στην παράδοση κιβωτίων ταχυτήτων που αποστέλλονται από την Κίνα.
Άλλοι κατασκευαστές αυτοκινήτων, συγκεκριμένα η BMW και η Volkswagen, απέκλεισαν το ενδεχόμενο δυσκολιών που θα μπορούσαν να εμποδίσουν την παραγωγή βραχυπρόθεσμα.
Από την άλλη πλευρά, είναι αναμφισβήτητο ότι η επιδείνωση της κρίσης στην Ερυθρά Θάλασσα συνεπάγεται αυξανόμενο κίνδυνο διακοπής στις αλυσίδες εφοδιασμού, ειδικά για τις εταιρείες που εδρεύουν στην Ευρώπη.
Εάν η έκτακτη ανάγκη δεν επιλυθεί σύντομα (κάτι που φαίνεται απίθανο), θα πρέπει να περιμένουμε αύξηση στο κόστος παραγωγής, η οποία τελικά θα τροφοδοτήσει τον πληθωρισμό.
Ο τομέας της αυτοκινητοβιομηχανίας είναι από τους πιο εκτεθειμένους.
Πρόσφατη ανάλυση της S&P Global Market Intelligence υπογραμμίζει ότι το 41,3% των οχημάτων και το 20,8% των εξαρτημάτων αυτοκινήτων που διακινούνται στην Ευρώπη, τη Μέση Ανατολή και τη Βόρεια Αφρική διέρχονται από τη διαδρομή του Σουέζ.
Υψηλοί κίνδυνοι ελλοχεύουν επίσης για τα ρούχα, τις οικιακές συσκευές, τα χημικά προϊόντα, τον χάλυβα, τα παιχνίδια και ορισμένα αγροτικά προϊόντα, όπως το φοινικέλαιο, το ρύζι και το τσάι.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών