γράφει : Ελένη Μπότα
Σε θέση μάχης μπαίνουν οι κατασκευαστικοί Όμιλοι της χώρας ενόψει των νέων έργων ύψους 13 δισ ευρώ που αναμένεται να δημοπρατηθούν μέσα στο επόμενο διάστημα.
Το ξεκαθάρισμα, που ανέμενε η κατασκευαστική και όχι μόνο, αγορά για το ποιος θα αναλάβει τα ηνία στον Ελλάκτωρα ήρθε και πλέον μπαίνουμε σε μία νέα εποχή, όπου οι κατασκευαστικοί Όμιλοι της χώρας, ήτοι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Ελλάκτωρ, ΜΕΤΚΑ, AVAX αλλά και Intrakat αναμένεται να κονταροχτυπηθούν για τις νέες συμβάσεις, μετά από μία μακρά περίοδο στασιμότητας στον τομέα των υποδομών.
Αν και όπως υποστηρίζουν στελέχη της αγοράς όσο περνά ο χρόνος, δεν είναι απίθανο να δούμε πολλά να γίνονται στο εσωτερικό των μεγάλων κατασκευαστικών Ομίλων, εντούτοις όλοι προετοιμάζονται για την επόμενη μέρα του κλάδου, που κάποτε αριθμούσε 17 Ομίλους με πτυχίο ανώτερης τάξης και πλέον αυτοί που έχουν απομείνει είναι ελάχιστοι.
Κομβική συγκυρία
Η συγκυρία για την υλοποίηση των μεγάλων έργων, όπως τονίζουν στελέχη του κατασκευαστικού κλάδου είναι κομβική, καθώς οι περισσότεροι Όμιλοι καταγράφουν σημαντική μείωση της λειτουργικής κερδοφορίας τους από τις κατασκευές, σε αντίθεση με τους υπόλοιπους τομείς, όπως οι Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας και οι Παραχωρήσεις, όπου σημειώνουν σημαντική άνοδο.
Είναι ενδεικτικό τα όσα ανέφερε πριν από μερικούς μήνες στην ετήσια γενική συνέλευση της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ο Γιώργος Περιστέρης, ο οποίος τόνισε ότι «οι επενδύσεις που δίνουν εγχώρια προστιθέμενη αξία, όπως είναι οι Υποδομές, η καθαρή ενέργεια και οι παραχωρήσεις, θα πρέπει να είναι προτεραιότητες για τη χώρα».
Χαρακτήρισε ακόμη, ως «ιστορική ευκαιρία» αλλά και πρόκληση για τη χώρα το Ταμείο Ανάκαμψης της Ευρωπαϊκής Ένωσης, από το οποίο η Ελλάδα θα έχει στη διάθεσή της κεφάλαια ύψους 60 δισ. ευρώ μαζί με τη μόχλευση.
Η χώρα μας έχει μπροστά της μια τεράστια ευκαιρία, αλλά και μια πολύ δύσκολη πρόκληση. Οι πόροι που θα εισρεύσουν στην Ελλάδα μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης, του νέου ΕΣΠΑ, κι άλλων χρηματοδοτικών εργαλείων μαζί με την μόχλευση με ιδιωτικά κεφάλαια, αθροίζουν ένα πρωτοφανές πακέτο που ξεπερνά τα 60 δις. ευρώ. Αυτό αποτελεί ένα μεγάλο στοίχημα που πρέπει οπωσδήποτε να κερδίσουμε για να αλλάξουμε σελίδα, να αφήσουμε πίσω την πολυετή κρίση και να διαμορφώσουμε ένα νέο σύγχρονο κράτος, που θα προσφέρει μεγάλες ευκαιρίες και δυνατότητες στους πολίτες του αλλά και ασφάλεια κι ευημερία στις επόμενες γενιές».
Χρονιά ορόσημο το 2021
Χρονιά ορόσημο για τις υποδομές χαρακτήρισε το 2021 καθώς ενεργοποιείται πακέτο έργων άνω των 13 δισ. ευρώ, το μεγαλύτερο που έχει υλοποιηθεί στην Ελλάδα, ο Γενικός Γραμματέας Υποδομών Γιώργος Καραγιάννης.
«Σε αυτή την πολύ δύσκολη οικονομική συγκυρία για τη χώρα, που έχει διαμορφωθεί λόγω της πανδημίας, στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχουμε πράγματι σχεδιάσει ένα ολοκληρωμένο πακέτο έργων που μπορεί να δώσει μεγάλη ώθηση στην ελληνική οικονομία. Κάτι το οποίο δεν ήταν εύκολο, γιατί από την προηγούμενη κυβέρνηση παραλάβαμε μεγάλα έργα βαλτωμένα και μηδενική ωρίμανση νέων έργων» υπογράμμισε ο κ Καραγιάννης ενώ μίλησε για την επανεκκίνηση των μεγάλων έργων, τονίζοντας ότι: «παρελήφθησαν μπλοκαρισμένα λόγω λαθών και ιδεολογικών αγκυλώσεων της προηγούμενης κυβέρνησης» αλλά και για το σχεδιασμό και την υλοποίηση νέων έργων που έχει ανάγκη ο τόπος, από το πιο φιλόδοξο πρόγραμμα σιδηροδρομικών έργων, έως έργα αντιπλημμυρικά, παρεμβάσεις οδικής ασφάλειας σε 7.000 επικίνδυνα σημεία του οδικού μας δικτύου και έργα αναβάθμισης των λιμανιών και αεροδρομίων».
Φόβοι για νέο κύμα προσφυγών
Ένας από τους μεγαλύτερους φόβους που υπάρχει στην κατασκευαστική αγορά είναι οι προσφυγές στα έργα μεταξύ των κατασκευαστικών Ομίλων, μία τακτική που κορυφώθηκε την τελευταία διετία με αποτέλεσμα πολλά έργα να σέρνονται και να παραμένουν ακόμη κολλημένα.
Αυτό είναι και το μεγάλο στοίχημα που καλείται κερδίσει το Υπουργείο Υποδομών, με τα στελέχη του πάντως να εμφανίζονται αισιόδοξα ότι δεν θα επαναληφθούν φαινόμενα του παρελθόντος.
Προς αυτή την κατεύθυνση αναμένεται να συμβάλλει ο νέος νόμος 4412 με τον οποίο όπως υποστηρίζουν θα αντιμετωπιστούν οι παθογένειες όπως οι ασυνήθιστα χαμηλές προσφορές, οι καθυστερήσεις στις παραδόσεις των έργων και οι αλλεπάλληλες διαδικασίες αποζημιώσεων».
Παράλληλα με την εισαγωγή νέων θεσμών, όπως η ιδιωτική επίβλεψη, ο φιλικός διακανονισμός, η διαιτησία, το δηλωτικό σύστημα κ.α., θα αποτελέσουν βασικά εργαλεία για να βελτιωθεί το πλαίσιο εκτέλεσης των έργων στη χώρα.
Ελένη Μπότα
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών