Άρθρο του Σαράντου Λέκκα, οικονομολόγου, στο bankingnews
Η φράση του Ιησού προς τους φαρισαίους αποτελεί το διαχρονικό όριο ευθύνης και δραστηριότητας της εκκλησίας από το κράτος.
Η θρησκεία, η ορθοδοξία, σχετίζεται με τις πνευματικές και θρησκευτικές αξίες και την προετοιμασία για το επέκεινα.
Προσφέρει ελπίδα ιδιαίτερα σε δύσκολες στιγμές διαμορφώνοντας αυτό που περιγράφεται ως καθημερινότητα με αξίες που έχουν να κάνουν με την αγάπη, την δικαιοσύνη, την αλληλοβοήθεια, τον σεβασμό, την πίστη στην ζωή, πάντα με κέντρο τον θεό.
Η εκκλησία διαχρονικά συνδέεται με την παράδοση εκφέροντας λόγο διακονίας ο οποίος δεν έχει καμία σχέση με την εκάστοτε κοσμική εξουσία ενώ είναι ανεξάρτητη από πολιτικές σκοπιμότητες.
Στο βάθος της ιστορίας μέλη της εκκλησίας κατήλθαν στην πολιτική αναλαμβάνοντας πολιτικά και πολιτειακά αξιώματα κυρίως σε έκτακτες περιπτώσεις και άσκησαν πολιτική εξουσία, όμως αυτό έγινε κατ’εξαίρεση και κυρίως χωρίς να αλλοιώνει στο ελάχιστο τον ρόλο και την θέση της εκκλησίας σε εμβέλεια και περιεχόμενο.
Η εκκλησία και η πολιτεία έχουν απολύτως διακριτούς ρόλους με τον πνευματικό ρόλο της εκκλησίας να μην αμφισβητείται από κανένα.
Κατά διαστήματα υπάρχουν εντάσεις οι οποίες σε ορισμένες περιπτώσεις παίρνουν διαστάσεις πλήρους ρήξης όπως συνέβη το καλοκαίρι του 2000 με το θέμα των ταυτοτήτων και την οργάνωση δυναμικών εκδηλώσεων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη μετά από απόφαση της Ιεραρχίας ως αντίδραση στην απόφαση της κυβέρνησης Σημίτη για την μη αναγραφή του θρησκεύματος στις αστυνομικές ταυτότητες.
Επιδερμικές και χαμηλής έντασης αντιδράσεις από μεμονωμένους εκκλησιαστικούς παράγοντες είδαμε κατά την περίοδο της υγειονομικής κρίσης με την Ιεραρχία της εκκλησίας όμως να μην διαφοροποιείται από τις αποφάσεις της κυβέρνησης.
Ποτέ όμως η επίσημη εκκλησία της Ελλάδος δεν θέλησε να παίξει πολιτικό ρόλο πόσο μάλλον να έχει ρόλο κομματάρχη, γ’αυτό και η άμεση και κάθετη αντίδραση της, στις έρπουσες φήμες περί στήριξης κόμματος που έχει ως προμετωπίδα εκκλησιαστικά και θρησκευτικά στοιχεία και δραστηριοποιείται στην Βόρειο Ελλάδα, δια στόματος Αρχιεπισκόπου.
Τι συμβαίνει όμως όταν οι επικεφαλείς νεοπαγών κομματικών σχηματισμών διακηρύσσουν ότι έχουν την πνευματική κάλυψη, την ευλογία , την στήριξη του Αγίου όρους ;
Και εδώ τα πράγματα είναι ξεκάθαρα μιας και η μοναστική κοινωνία του Αγίου όρους ουδέποτε ενεπλάκει στην πολιτική ζωή της χώρας δείχνοντας έστω και εξ απαλών ονύχων πολιτικές προτιμήσεις προς την μια ή την άλλη κατεύθυνση.
Εκ της φύσης της η ασκητική είναι μακράν των κοσμικών και πολιτικών δραστηριοτήτων , όποιος δε έχει σχέση με το Άγιο Όρος γνωρίζει ότι η συντριπτική πλειοψηφία των μοναχών ούτε πολιτικολογεί, ούτε φανατίζεται , ούτε κομματίζεται.
Η αγιορείτικη παράδοση γίνεται σεβαστή αφού τα εγκόσμια δεν αποτελούν σημείο αναφοράς των μοναχών πολλώ μάλλον στην εκδοχή της πολιτικής δραστηριότητας.
Οι άγραφοι ιεροί νόμοι της Αθωνικής πολιτείας είναι δεδομένοι και οι μοναχοί απευθύνονται στους πιστούς με τρόπο που συμβαδίζουν με αυτούς μιας και η πνευματικότητα είναι η αποκλειστική οδός που φέρνει σε επαφή όσους επισκέπτονται το Άγιο Όρος με τους μοναχούς.
Παρεκκλίσεις από τον κανόνα σίγουρα θα υπάρχουν, είτε από μεμονωμένους μοναχούς, είτε από οργανώσεις παρεκκλησιαστικού χαρακτήρα στις οποίες ο φανατισμός και οι απόλυτες θέσεις διαμορφώνουν πλαίσια δραστηριότητας που δεν έχουν συμβατή σχέση με την πνευματικότητα.
Σε αυτές τις παρεκκλίσεις διαμορφώνονται υπόβαθρα στήριξης πολιτικών μηχανισμών μέσω της υποτιθεμένης ευλογίας από γέροντες που καταληκτικό σκοπό έχουν την πολιτική χειραγώγηση των πιστών.
Ο μοναχός όπως είπαμε απευθύνεται στους πιστούς μόνο πνευματικά , οτιδήποτε άλλο αποτελεί απροκάλυπτη εμπλοκή σε καταστάσεις που δεν έχουν καμία σχέση με το χτίσιμο πνευματικής σχέσης μοναχών και πιστών.
Εάν για παράδειγμα μοναχός μέσω , ευλογίας , χρησμών , κτλ , λειτούργει ως μηχανισμός επιρροής και προπαγάνδας πολιτικού κόμματος όπως φέρεται να πράττουν ορισμένοι Αγιορείτες υπέρ του κόμματος ΝΙΚΗ , τότε ομιλούμαι καθαρά περί βεβήλωσης μιας χρονικά ακομμάτιστης στάσης της Αγιορείτικης κοινωνίας.
Ιστορικά το Άγιο Όρος βρίσκεται εκτός των παραμέτρων που διαμορφώνουν την διαφορετική για κάθε συγκυρία πολιτική εξίσωση αγνοώντας άμεσα και έμμεσα αιτήματα για την υποτιθέμενη και άκρως λαϊκίστικη πνευματική κάλυψη μεμονωμένων υποψηφίων αλλά και πολιτικών κομμάτων.
Η άντληση ωφελειών από φονταμενταλιστικές μορφές γερόντων ή και η χρησιμοποίηση των χρησμών τους για την στήριξη θέσεων , απόψεων , προγραμμάτων , πρέπει να θεωρηθεί ως πρακτική απόλυτα επιλήψιμη και άκρως υποκριτική.
Η χρησιμοποίηση της ορθοδοξίας για πολιτικούς λόγους έχει υιοθετηθεί ως μέθοδος εκλογής και επανεκλογής μεμονωμένων πολιτικών όμως το θεωρούμε ανήθικο και ευτελές.
Οι συγκεκριμένοι πολιτικοί αφήνουν να αιωρείται προς το εκλογικό σώμα η μεγάλη πιστή τους και η σχέση τους με ιεράρχες, στοιχεία που δεν μπορούν να ελέγχουν ούτε να διασταυρωθούν , απλά στόχος είναι η αφέλεια και η έντονη θρησκευτικότητα ορισμένων πολιτών και η υφαρπαγή της ψήφου τους.
Όμως τόσο έντονη χρησιμοποίηση του Αγίου όρους όπως αυτή που υπήρξε κατά την προεκλογική περίοδο της αναμέτρησης της 21ης Μαΐου δεν έχει ξανά υπάρξει.
Εκείνο που κατά κόρον γίνεται και πλέον ο πληθωριστικός τρόπος χρησιμοποίησης του αρχίζει να δημιουργεί υπόβαθρο συλλήβδην χαρακτηρισμού τους ως γραφικούς είναι οι προβλέψεις για τα μελλούμενα ως προβολή του παρελθόντος αλλά και του παρόντος στο μέλλον , οι χρησμοί αλλά και οι επιθυμίες των γερόντων, όχι απλά στην μορφή της συμβουλής αλλά στην μορφή της υποταγής.
Ο γεροντισμός όπως αποκαλείται, μέσω της μετάδοσης απόψεων , εικασιών , προβλέψεων και οραμάτων των γερόντων μοναχών στην εκτός του Αγίου όρους κοινωνία των πιστών έχει πάρει μεγάλες διαστάσεις τα τελευταία χρόνια, ειδικά κατά την διάρκεια της διπλής κρίσης, οικονομικής και υγειονομικής και πλέον τείνει να διαμορφώνει σε μια μεγάλη μερίδα πολιτών ένα κομμάτι της κοσμοθεωρίας τους.
Σημαντικό ρόλο φυσικά παίζει το διαδίκτυο που μεταδίδει σε άμεσο χρόνο γεροντικούς χρησμούς , τα μελλούμενα στην γλώσσα τους, χειραγωγώντας συνειδήσεις και επηρεάζοντας το τρόπο σκέψης αλλά και δραστηριότητας αρκετών πολιτών οι οποίοι υπό το βάρος των προβλημάτων τους υιοθετούν άκριτα θεωρίες και δοξασίες παιδαριώδους περιεχομένου.
www.bankingnews.gr
Η θρησκεία, η ορθοδοξία, σχετίζεται με τις πνευματικές και θρησκευτικές αξίες και την προετοιμασία για το επέκεινα.
Προσφέρει ελπίδα ιδιαίτερα σε δύσκολες στιγμές διαμορφώνοντας αυτό που περιγράφεται ως καθημερινότητα με αξίες που έχουν να κάνουν με την αγάπη, την δικαιοσύνη, την αλληλοβοήθεια, τον σεβασμό, την πίστη στην ζωή, πάντα με κέντρο τον θεό.
Η εκκλησία διαχρονικά συνδέεται με την παράδοση εκφέροντας λόγο διακονίας ο οποίος δεν έχει καμία σχέση με την εκάστοτε κοσμική εξουσία ενώ είναι ανεξάρτητη από πολιτικές σκοπιμότητες.
Στο βάθος της ιστορίας μέλη της εκκλησίας κατήλθαν στην πολιτική αναλαμβάνοντας πολιτικά και πολιτειακά αξιώματα κυρίως σε έκτακτες περιπτώσεις και άσκησαν πολιτική εξουσία, όμως αυτό έγινε κατ’εξαίρεση και κυρίως χωρίς να αλλοιώνει στο ελάχιστο τον ρόλο και την θέση της εκκλησίας σε εμβέλεια και περιεχόμενο.
Η εκκλησία και η πολιτεία έχουν απολύτως διακριτούς ρόλους με τον πνευματικό ρόλο της εκκλησίας να μην αμφισβητείται από κανένα.
Κατά διαστήματα υπάρχουν εντάσεις οι οποίες σε ορισμένες περιπτώσεις παίρνουν διαστάσεις πλήρους ρήξης όπως συνέβη το καλοκαίρι του 2000 με το θέμα των ταυτοτήτων και την οργάνωση δυναμικών εκδηλώσεων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη μετά από απόφαση της Ιεραρχίας ως αντίδραση στην απόφαση της κυβέρνησης Σημίτη για την μη αναγραφή του θρησκεύματος στις αστυνομικές ταυτότητες.
Επιδερμικές και χαμηλής έντασης αντιδράσεις από μεμονωμένους εκκλησιαστικούς παράγοντες είδαμε κατά την περίοδο της υγειονομικής κρίσης με την Ιεραρχία της εκκλησίας όμως να μην διαφοροποιείται από τις αποφάσεις της κυβέρνησης.
Ποτέ όμως η επίσημη εκκλησία της Ελλάδος δεν θέλησε να παίξει πολιτικό ρόλο πόσο μάλλον να έχει ρόλο κομματάρχη, γ’αυτό και η άμεση και κάθετη αντίδραση της, στις έρπουσες φήμες περί στήριξης κόμματος που έχει ως προμετωπίδα εκκλησιαστικά και θρησκευτικά στοιχεία και δραστηριοποιείται στην Βόρειο Ελλάδα, δια στόματος Αρχιεπισκόπου.
Τι συμβαίνει όμως όταν οι επικεφαλείς νεοπαγών κομματικών σχηματισμών διακηρύσσουν ότι έχουν την πνευματική κάλυψη, την ευλογία , την στήριξη του Αγίου όρους ;
Και εδώ τα πράγματα είναι ξεκάθαρα μιας και η μοναστική κοινωνία του Αγίου όρους ουδέποτε ενεπλάκει στην πολιτική ζωή της χώρας δείχνοντας έστω και εξ απαλών ονύχων πολιτικές προτιμήσεις προς την μια ή την άλλη κατεύθυνση.
Εκ της φύσης της η ασκητική είναι μακράν των κοσμικών και πολιτικών δραστηριοτήτων , όποιος δε έχει σχέση με το Άγιο Όρος γνωρίζει ότι η συντριπτική πλειοψηφία των μοναχών ούτε πολιτικολογεί, ούτε φανατίζεται , ούτε κομματίζεται.
Η αγιορείτικη παράδοση γίνεται σεβαστή αφού τα εγκόσμια δεν αποτελούν σημείο αναφοράς των μοναχών πολλώ μάλλον στην εκδοχή της πολιτικής δραστηριότητας.
Οι άγραφοι ιεροί νόμοι της Αθωνικής πολιτείας είναι δεδομένοι και οι μοναχοί απευθύνονται στους πιστούς με τρόπο που συμβαδίζουν με αυτούς μιας και η πνευματικότητα είναι η αποκλειστική οδός που φέρνει σε επαφή όσους επισκέπτονται το Άγιο Όρος με τους μοναχούς.
Παρεκκλίσεις από τον κανόνα σίγουρα θα υπάρχουν, είτε από μεμονωμένους μοναχούς, είτε από οργανώσεις παρεκκλησιαστικού χαρακτήρα στις οποίες ο φανατισμός και οι απόλυτες θέσεις διαμορφώνουν πλαίσια δραστηριότητας που δεν έχουν συμβατή σχέση με την πνευματικότητα.
Σε αυτές τις παρεκκλίσεις διαμορφώνονται υπόβαθρα στήριξης πολιτικών μηχανισμών μέσω της υποτιθεμένης ευλογίας από γέροντες που καταληκτικό σκοπό έχουν την πολιτική χειραγώγηση των πιστών.
Ο μοναχός όπως είπαμε απευθύνεται στους πιστούς μόνο πνευματικά , οτιδήποτε άλλο αποτελεί απροκάλυπτη εμπλοκή σε καταστάσεις που δεν έχουν καμία σχέση με το χτίσιμο πνευματικής σχέσης μοναχών και πιστών.
Εάν για παράδειγμα μοναχός μέσω , ευλογίας , χρησμών , κτλ , λειτούργει ως μηχανισμός επιρροής και προπαγάνδας πολιτικού κόμματος όπως φέρεται να πράττουν ορισμένοι Αγιορείτες υπέρ του κόμματος ΝΙΚΗ , τότε ομιλούμαι καθαρά περί βεβήλωσης μιας χρονικά ακομμάτιστης στάσης της Αγιορείτικης κοινωνίας.
Ιστορικά το Άγιο Όρος βρίσκεται εκτός των παραμέτρων που διαμορφώνουν την διαφορετική για κάθε συγκυρία πολιτική εξίσωση αγνοώντας άμεσα και έμμεσα αιτήματα για την υποτιθέμενη και άκρως λαϊκίστικη πνευματική κάλυψη μεμονωμένων υποψηφίων αλλά και πολιτικών κομμάτων.
Η άντληση ωφελειών από φονταμενταλιστικές μορφές γερόντων ή και η χρησιμοποίηση των χρησμών τους για την στήριξη θέσεων , απόψεων , προγραμμάτων , πρέπει να θεωρηθεί ως πρακτική απόλυτα επιλήψιμη και άκρως υποκριτική.
Η χρησιμοποίηση της ορθοδοξίας για πολιτικούς λόγους έχει υιοθετηθεί ως μέθοδος εκλογής και επανεκλογής μεμονωμένων πολιτικών όμως το θεωρούμε ανήθικο και ευτελές.
Οι συγκεκριμένοι πολιτικοί αφήνουν να αιωρείται προς το εκλογικό σώμα η μεγάλη πιστή τους και η σχέση τους με ιεράρχες, στοιχεία που δεν μπορούν να ελέγχουν ούτε να διασταυρωθούν , απλά στόχος είναι η αφέλεια και η έντονη θρησκευτικότητα ορισμένων πολιτών και η υφαρπαγή της ψήφου τους.
Όμως τόσο έντονη χρησιμοποίηση του Αγίου όρους όπως αυτή που υπήρξε κατά την προεκλογική περίοδο της αναμέτρησης της 21ης Μαΐου δεν έχει ξανά υπάρξει.
Εκείνο που κατά κόρον γίνεται και πλέον ο πληθωριστικός τρόπος χρησιμοποίησης του αρχίζει να δημιουργεί υπόβαθρο συλλήβδην χαρακτηρισμού τους ως γραφικούς είναι οι προβλέψεις για τα μελλούμενα ως προβολή του παρελθόντος αλλά και του παρόντος στο μέλλον , οι χρησμοί αλλά και οι επιθυμίες των γερόντων, όχι απλά στην μορφή της συμβουλής αλλά στην μορφή της υποταγής.
Ο γεροντισμός όπως αποκαλείται, μέσω της μετάδοσης απόψεων , εικασιών , προβλέψεων και οραμάτων των γερόντων μοναχών στην εκτός του Αγίου όρους κοινωνία των πιστών έχει πάρει μεγάλες διαστάσεις τα τελευταία χρόνια, ειδικά κατά την διάρκεια της διπλής κρίσης, οικονομικής και υγειονομικής και πλέον τείνει να διαμορφώνει σε μια μεγάλη μερίδα πολιτών ένα κομμάτι της κοσμοθεωρίας τους.
Σημαντικό ρόλο φυσικά παίζει το διαδίκτυο που μεταδίδει σε άμεσο χρόνο γεροντικούς χρησμούς , τα μελλούμενα στην γλώσσα τους, χειραγωγώντας συνειδήσεις και επηρεάζοντας το τρόπο σκέψης αλλά και δραστηριότητας αρκετών πολιτών οι οποίοι υπό το βάρος των προβλημάτων τους υιοθετούν άκριτα θεωρίες και δοξασίες παιδαριώδους περιεχομένου.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών