
Το νέο επανδρωμένο μαχητικό έκτης γενιάς με δυνατότητες stealth, το οποίο ονομάστηκε F-47, αναμένεται να αλλάξει ριζικά τον εναέριο πόλεμο, με την USAF να σχεδιάζει την ένταξή του σε υπηρεσία την επόμενη δεκαετία
Το πρόγραμμα ‘Next Generation Air Dominance’ (NGAD) για την ανάπτυξη του μαχητικού έκτης γενιάς φαίνεται πως επιστρέφει δυναμικά με εντολή Donald Trump, καθώς οι ΗΠΑ προσπαθούν να προφτάσουν την Κίνα στην ανάπτυξη της σχετικής αεροδιαστημικής τεχνολογίας.
Σύμφωνα με δημοσίευμα του Reuters, η Boeing εξασφάλισε το συμβόλαιο για την κατασκευή του πιο προηγμένου μαχητικού αεροσκάφους για την Πολεμική Αεροπορία των ΗΠΑ (USAF).
Ως το επίκεντρο της προσπάθειας NGAD, το νέο επανδρωμένο μαχητικό έκτης γενιάς με δυνατότητες stealth, το οποίο φέρει πλέον την ονομασία F-47, αναμένεται να αλλάξει ριζικά τον εναέριο πόλεμο, με την USAF να σχεδιάζει την ένταξή του σε υπηρεσία την επόμενη δεκαετία.
Ο ίδιος Donald Trump, ο 47ος πρόεδρος των ΗΠΑ, ανακοίνωσε επίσημα το όνομα του νέου μαχητικού από τον Λευκό Οίκο.
"Έχουμε ήδη δώσει μια μεγάλη παραγγελία. Δεν μπορούμε να σας αποκαλύψουμε την τιμή," δήλωσε στους δημοσιογράφους στο Οβάλ Γραφείο.
"Οι σύμμαχοί μας καλούν συνεχώς," πρόσθεσε, αφήνοντας ανοιχτό το ενδεχόμενο διεθνών πωλήσεων.
"Θέλουν να τα αγοράσουν και αυτοί", τόνισε χαρακτηριστικά ο Αμερικανός πρόεδρος.

Παρά τους δημοσιονομικούς περιορισμούς που οδήγησαν σε προσωρινή διακοπή του NGAD, η Boeing εξασφάλισε στις 21 Μαρτίου συμβόλαιο αξίας άνω των 20 δισεκατομμυρίων δολαρίων για την ανάπτυξη και παραγωγή του αεροσκάφους.
Μετά την ανακοίνωση, η μετοχή της Boeing κατέγραψε αύξηση 5%, ενώ η μετοχή της Lockheed Martin υποχώρησε κατά 6%.
Το άγριο παρασκήνιο της μονομαχίας Boeing και Lockheed Martin

Το πρόγραμμα NGAD, που αναμένεται να αντικαταστήσει το F-22 Raptor, βρίσκεται υπό εξέλιξη εδώ και πάνω από μια δεκαετία.
Μέχρι το 2023, τρεις μεγάλοι αεροναυπηγικοί κολοσσοί – Boeing, Lockheed Martin και Northrop Grumman – είχαν αναπτύξει πρωτότυπα αεροσκάφη NGAD.
Τον ίδιο χρόνο, η USAF δημοσίευσε μια απόρρητη αίτηση προτάσεων (RFP) για την πλατφόρμα NGAD.
Ωστόσο, η Northrop Grumman αποσύρθηκε, αφήνοντας στη διεκδίκηση του συμβολαίου μόνο τις Boeing και Lockheed Martin.
Η εξέλιξη αυτή παρακολουθήθηκε στενά, καθώς η Lockheed Martin – η εταιρεία πίσω από τα stealth μαχητικά F-35 και F-22 – είχε αποχωρήσει νωρίτερα μέσα στον μήνα από το πρόγραμμα του επόμενης γενιάς μαχητικού του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ (F/A-XX).
Οι ΗΠΑ ρισκάρουν τα πάντα εν μέσω... εξοπλιστικής λιτότητας

Η ανακοίνωση της ανάθεσης του συμβολαίου έγινε αφού ο Πρόεδρος των ΗΠΑ ενημερώθηκε από την USAF και το Πολεμικό Ναυτικό (USN) για την πρόοδο των αντίστοιχων προγραμμάτων τους.
Σύμφωνα με το περιοδικό Air and Space Forces, οι δύο κλάδοι των ενόπλων δυνάμεων ζήτησαν να συνεχίσουν τα προγράμματά τους στη σημερινή τους μορφή.
Παρόλο που το ναυτικό πρόγραμμα F/A-XX παρέμεινε εντός χρονοδιαγράμματος, το NGAD τέθηκε σε παύση τον Ιούλιο του 2024.
Ο τότε υπέυθυνος της Πολεμικής Αεροπορίας Frank Kendall απέδωσε την απόφαση στο υψηλό κόστος του προγράμματος, καθώς το κάθε αεροσκάφος NGAD αναμένεται να κοστίζει 250-300 εκατομμύρια δολάρια, σχεδόν τριπλάσια τιμή από το F-35.
Μάλιστα, αρκετοί ξιωματούχοι της USAF αμφισβήτησαν το κατά πόσο Πολεμική Αεροπορία μπορούσε να χρηματοδοτήσει το NGAD ταυτόχρονα με άλλα στρατηγικά προγράμματα, όπως το βομβαρδιστικό B-21 Raider και ο διηπειρωτικός πύραυλος LGM-35 Sentinel.

Προτάθηκαν διάφορες εναλλακτικές λύσεις, όπως η διάσπαση των ικανοτήτων του NGAD σε πολλαπλές πλατφόρμες, συμπεριλαμβανομένων drones.
Ωστόσο, τόσο μια εσωτερική έρευνα της USAF όσο και μια επιτροπή ειδικών stealth κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι οι δυνατότητες του NGAD είναι απαραίτητες, ειδικά σε περίπτωση σύγκρουσης με την Κίνα.
Το μέλλον του προγράμματος και ο παράγοντας Πεκίνο

Αν και η αρχική πρόθεση ήταν η ανάθεση του συμβολαίου εντός του 2024, τον Δεκέμβριο του 2024, το Πεντάγωνο ανακοίνωσε ότι η απόφαση θα εναπόκειτο στην κυβέρνηση Trump.
Στον προϋπολογισμό του 2025, η USAF διέθεσε 19,6 δισεκατομμύρια δολάρια για την ανάπτυξη του NGAD, καθιστώντας το το ακριβότερο ερευνητικό πρόγραμμα της Πολεμικής Αεροπορίας.
Μιλώντας στο ετήσιο McAleese Defense Program Conference στις 18 Μαρτίου 2025, ο Lt. Gen. Dale R. White, επικεφαλής των προμηθειών της USAF, τόνισε:
"Παρότι η απόφαση για το NGAD τέθηκε σε αναμονή, δεν σταματήσαμε την προετοιμασία, τη στρατηγική μας και την ανάπτυξη των απαραίτητων τεχνολογιών."
Οι αξιωματούχοι της USAF υποστηρίζουν σταθερά ότι απαιτείται ένα επανδρωμένο αεροσκάφος έκτης γενιάς, το οποίο θα συμπληρώνεται από drones, προκειμένου να αντιμετωπιστούν οι μελλοντικές απειλές, κυρίως από την Κίνα.
Eπισημαίνεται ότι η ανακοίνωση της ανάθεσης του NGAD ήρθε μόλις λίγες ημέρες μετά την δεύτερη δοκιμαστική πτήση του J-36, του μαχητικού έκτης γενιάς της Κίνας, γεγονός που εντείνει την αεροπορική κούρσα εξοπλισμών μεταξύ των δύο υπερδυνάμεων.
Οι ΗΠΑ στο κυνήγι των... κινεζικών θαυμάτων 6ης γενιάς

Στα τέλη του 2024, το Πεκίνο προκάλεσε παγκόσμια αίσθηση αποκαλύπτοντας δύο νέα μαχητικά αεροσκάφη, το J-36 και το J-50, ενισχύοντας περαιτέρω τη στρατιωτική του ισχύ.
Την ίδια στιγμή, η USAF, η οποία είχε δοκιμάσει ένα πρωτότυπο NGAD ήδη από το 2020, δεν παρέμεινε αδρανής, αναγνωρίζοντας την ανάγκη να ενισχύσει τις ικανότητές της.
Μιλώντας στο ASA 2025 Warfare Symposium που πραγματοποιήθηκε τον Μάρτιο στο Colorado, ο General Kenneth Wilsbach, επικεφαλής της Air Combat Command—της διοίκησης που διαχειρίζεται τα μαχητικά, τα αναγνωριστικά και τα αεροσκάφη ηλεκτρονικού πολέμου της USAF—τόνισε ότι το κινεζικό μαχητικό έκτης γενιάς είναι σχεδιασμένο για αποστολές αεροπορικής υπεροχής.
"Τα αεροσκάφη έκτης γενιάς προορίζονται για αεροπορική υπεροχή," δήλωσε ο Wilsbach, αναφερόμενος στις φωτογραφίες του κινεζικού μαχητικού που διέρρευσαν τον Δεκέμβριο του 2024.
"Ξέρουμε γιατί αναπτύχθηκε. Το ερώτημα είναι, τι θα κάνουμε εμείς για αυτό; Το να μην κάνουμε τίποτα δεν είναι επιλογή."
Παρότι ο ρόλος του J-36, το οποίο πραγματοποίησε άλλη μία δοκιμαστική πτήση αυτόν τον μήνα, δεν μπορεί να επιβεβαιωθεί ανεξάρτητα, η κυριαρχία στους αιθέρες θεωρείται διαχρονικά καθοριστικός παράγοντας στον πόλεμο.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η ρωσο-ουκρανική σύγκρουση, η οποία διαρκεί πάνω από τρία χρόνια, καθώς καμία πλευρά δεν έχει καταφέρει να επιτύχει πλήρη αεροπορική υπεροχή—έναν παράγοντα που συχνά κρίνει την εξέλιξη των μαχών.
Ο Maj. Gen. Joseph D. Kunkel, διευθυντής στρατηγικού σχεδιασμού, επιχειρησιακής ενσωμάτωσης και πολεμικών σεναρίων της USAF, δήλωσε στο ίδιο συμπόσιο:
"Όλοι γνωρίζετε ότι θέσαμε το NGAD σε παύση. Το κάναμε για να αναστοχαστούμε και να το μελετήσουμε. Δοκιμάσαμε μια σειρά διαφορετικών επιλογών, αλλά καμία δεν αποδείχθηκε πιο κρίσιμη για την αεροπορική υπεροχή σε ένα περιβάλλον τόσο έντονα αμφισβητούμενο όσο το σημερινό."
Το στρατηγικό διακύβευμα και οι αντιρρήσεις του Elon Musk
Η σημασία του NGAD για την εθνική ασφάλεια των ΗΠΑ δεν μπορεί να υποτιμηθεί, ιδίως καθώς ένας μελλοντικός πόλεμος με την Κίνα θεωρείται από πολλούς ως ρεαλιστικό ενδεχόμενο.
Ακόμη πιο αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι το πρόγραμμα προχωρά, παρά τη διαφωνία του Elon Musk.
Ο μεγιστάνας, ο οποίος είναι ειδικός σύμβουλος στην κυβέρνηση Trump, έχει ταχθεί ανοιχτά κατά των επανδρωμένων μαχητικών και υποστηρίζει ότι το μέλλον των πολεμικών συγκρούσεων ανήκει στα drones και στην τεχνητή νοημοσύνη.
Με την πρόσφατη ανάθεση του συμβολαίου, τόσο το NGAD όσο και η Boeing επιστρέφουν δυναμικά στο προσκήνιο—μια εξέλιξη που λίγοι είχαν προβλέψει.
www.bankingnews.gr
Σύμφωνα με δημοσίευμα του Reuters, η Boeing εξασφάλισε το συμβόλαιο για την κατασκευή του πιο προηγμένου μαχητικού αεροσκάφους για την Πολεμική Αεροπορία των ΗΠΑ (USAF).
Ως το επίκεντρο της προσπάθειας NGAD, το νέο επανδρωμένο μαχητικό έκτης γενιάς με δυνατότητες stealth, το οποίο φέρει πλέον την ονομασία F-47, αναμένεται να αλλάξει ριζικά τον εναέριο πόλεμο, με την USAF να σχεδιάζει την ένταξή του σε υπηρεσία την επόμενη δεκαετία.
Ο ίδιος Donald Trump, ο 47ος πρόεδρος των ΗΠΑ, ανακοίνωσε επίσημα το όνομα του νέου μαχητικού από τον Λευκό Οίκο.
"Έχουμε ήδη δώσει μια μεγάλη παραγγελία. Δεν μπορούμε να σας αποκαλύψουμε την τιμή," δήλωσε στους δημοσιογράφους στο Οβάλ Γραφείο.
"Οι σύμμαχοί μας καλούν συνεχώς," πρόσθεσε, αφήνοντας ανοιχτό το ενδεχόμενο διεθνών πωλήσεων.
"Θέλουν να τα αγοράσουν και αυτοί", τόνισε χαρακτηριστικά ο Αμερικανός πρόεδρος.

Παρά τους δημοσιονομικούς περιορισμούς που οδήγησαν σε προσωρινή διακοπή του NGAD, η Boeing εξασφάλισε στις 21 Μαρτίου συμβόλαιο αξίας άνω των 20 δισεκατομμυρίων δολαρίων για την ανάπτυξη και παραγωγή του αεροσκάφους.
Μετά την ανακοίνωση, η μετοχή της Boeing κατέγραψε αύξηση 5%, ενώ η μετοχή της Lockheed Martin υποχώρησε κατά 6%.
Το άγριο παρασκήνιο της μονομαχίας Boeing και Lockheed Martin
Το πρόγραμμα NGAD, που αναμένεται να αντικαταστήσει το F-22 Raptor, βρίσκεται υπό εξέλιξη εδώ και πάνω από μια δεκαετία.
Μέχρι το 2023, τρεις μεγάλοι αεροναυπηγικοί κολοσσοί – Boeing, Lockheed Martin και Northrop Grumman – είχαν αναπτύξει πρωτότυπα αεροσκάφη NGAD.
Τον ίδιο χρόνο, η USAF δημοσίευσε μια απόρρητη αίτηση προτάσεων (RFP) για την πλατφόρμα NGAD.
Ωστόσο, η Northrop Grumman αποσύρθηκε, αφήνοντας στη διεκδίκηση του συμβολαίου μόνο τις Boeing και Lockheed Martin.
Η εξέλιξη αυτή παρακολουθήθηκε στενά, καθώς η Lockheed Martin – η εταιρεία πίσω από τα stealth μαχητικά F-35 και F-22 – είχε αποχωρήσει νωρίτερα μέσα στον μήνα από το πρόγραμμα του επόμενης γενιάς μαχητικού του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ (F/A-XX).
Οι ΗΠΑ ρισκάρουν τα πάντα εν μέσω... εξοπλιστικής λιτότητας

Η ανακοίνωση της ανάθεσης του συμβολαίου έγινε αφού ο Πρόεδρος των ΗΠΑ ενημερώθηκε από την USAF και το Πολεμικό Ναυτικό (USN) για την πρόοδο των αντίστοιχων προγραμμάτων τους.
Σύμφωνα με το περιοδικό Air and Space Forces, οι δύο κλάδοι των ενόπλων δυνάμεων ζήτησαν να συνεχίσουν τα προγράμματά τους στη σημερινή τους μορφή.
Παρόλο που το ναυτικό πρόγραμμα F/A-XX παρέμεινε εντός χρονοδιαγράμματος, το NGAD τέθηκε σε παύση τον Ιούλιο του 2024.
Ο τότε υπέυθυνος της Πολεμικής Αεροπορίας Frank Kendall απέδωσε την απόφαση στο υψηλό κόστος του προγράμματος, καθώς το κάθε αεροσκάφος NGAD αναμένεται να κοστίζει 250-300 εκατομμύρια δολάρια, σχεδόν τριπλάσια τιμή από το F-35.
Μάλιστα, αρκετοί ξιωματούχοι της USAF αμφισβήτησαν το κατά πόσο Πολεμική Αεροπορία μπορούσε να χρηματοδοτήσει το NGAD ταυτόχρονα με άλλα στρατηγικά προγράμματα, όπως το βομβαρδιστικό B-21 Raider και ο διηπειρωτικός πύραυλος LGM-35 Sentinel.
Προτάθηκαν διάφορες εναλλακτικές λύσεις, όπως η διάσπαση των ικανοτήτων του NGAD σε πολλαπλές πλατφόρμες, συμπεριλαμβανομένων drones.
Ωστόσο, τόσο μια εσωτερική έρευνα της USAF όσο και μια επιτροπή ειδικών stealth κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι οι δυνατότητες του NGAD είναι απαραίτητες, ειδικά σε περίπτωση σύγκρουσης με την Κίνα.
Το μέλλον του προγράμματος και ο παράγοντας Πεκίνο

Αν και η αρχική πρόθεση ήταν η ανάθεση του συμβολαίου εντός του 2024, τον Δεκέμβριο του 2024, το Πεντάγωνο ανακοίνωσε ότι η απόφαση θα εναπόκειτο στην κυβέρνηση Trump.
Στον προϋπολογισμό του 2025, η USAF διέθεσε 19,6 δισεκατομμύρια δολάρια για την ανάπτυξη του NGAD, καθιστώντας το το ακριβότερο ερευνητικό πρόγραμμα της Πολεμικής Αεροπορίας.
Μιλώντας στο ετήσιο McAleese Defense Program Conference στις 18 Μαρτίου 2025, ο Lt. Gen. Dale R. White, επικεφαλής των προμηθειών της USAF, τόνισε:
"Παρότι η απόφαση για το NGAD τέθηκε σε αναμονή, δεν σταματήσαμε την προετοιμασία, τη στρατηγική μας και την ανάπτυξη των απαραίτητων τεχνολογιών."
Οι αξιωματούχοι της USAF υποστηρίζουν σταθερά ότι απαιτείται ένα επανδρωμένο αεροσκάφος έκτης γενιάς, το οποίο θα συμπληρώνεται από drones, προκειμένου να αντιμετωπιστούν οι μελλοντικές απειλές, κυρίως από την Κίνα.
Eπισημαίνεται ότι η ανακοίνωση της ανάθεσης του NGAD ήρθε μόλις λίγες ημέρες μετά την δεύτερη δοκιμαστική πτήση του J-36, του μαχητικού έκτης γενιάς της Κίνας, γεγονός που εντείνει την αεροπορική κούρσα εξοπλισμών μεταξύ των δύο υπερδυνάμεων.
Οι ΗΠΑ στο κυνήγι των... κινεζικών θαυμάτων 6ης γενιάς

Στα τέλη του 2024, το Πεκίνο προκάλεσε παγκόσμια αίσθηση αποκαλύπτοντας δύο νέα μαχητικά αεροσκάφη, το J-36 και το J-50, ενισχύοντας περαιτέρω τη στρατιωτική του ισχύ.
Την ίδια στιγμή, η USAF, η οποία είχε δοκιμάσει ένα πρωτότυπο NGAD ήδη από το 2020, δεν παρέμεινε αδρανής, αναγνωρίζοντας την ανάγκη να ενισχύσει τις ικανότητές της.
Μιλώντας στο ASA 2025 Warfare Symposium που πραγματοποιήθηκε τον Μάρτιο στο Colorado, ο General Kenneth Wilsbach, επικεφαλής της Air Combat Command—της διοίκησης που διαχειρίζεται τα μαχητικά, τα αναγνωριστικά και τα αεροσκάφη ηλεκτρονικού πολέμου της USAF—τόνισε ότι το κινεζικό μαχητικό έκτης γενιάς είναι σχεδιασμένο για αποστολές αεροπορικής υπεροχής.
"Τα αεροσκάφη έκτης γενιάς προορίζονται για αεροπορική υπεροχή," δήλωσε ο Wilsbach, αναφερόμενος στις φωτογραφίες του κινεζικού μαχητικού που διέρρευσαν τον Δεκέμβριο του 2024.
"Ξέρουμε γιατί αναπτύχθηκε. Το ερώτημα είναι, τι θα κάνουμε εμείς για αυτό; Το να μην κάνουμε τίποτα δεν είναι επιλογή."
Παρότι ο ρόλος του J-36, το οποίο πραγματοποίησε άλλη μία δοκιμαστική πτήση αυτόν τον μήνα, δεν μπορεί να επιβεβαιωθεί ανεξάρτητα, η κυριαρχία στους αιθέρες θεωρείται διαχρονικά καθοριστικός παράγοντας στον πόλεμο.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η ρωσο-ουκρανική σύγκρουση, η οποία διαρκεί πάνω από τρία χρόνια, καθώς καμία πλευρά δεν έχει καταφέρει να επιτύχει πλήρη αεροπορική υπεροχή—έναν παράγοντα που συχνά κρίνει την εξέλιξη των μαχών.
Ο Maj. Gen. Joseph D. Kunkel, διευθυντής στρατηγικού σχεδιασμού, επιχειρησιακής ενσωμάτωσης και πολεμικών σεναρίων της USAF, δήλωσε στο ίδιο συμπόσιο:
"Όλοι γνωρίζετε ότι θέσαμε το NGAD σε παύση. Το κάναμε για να αναστοχαστούμε και να το μελετήσουμε. Δοκιμάσαμε μια σειρά διαφορετικών επιλογών, αλλά καμία δεν αποδείχθηκε πιο κρίσιμη για την αεροπορική υπεροχή σε ένα περιβάλλον τόσο έντονα αμφισβητούμενο όσο το σημερινό."
Το στρατηγικό διακύβευμα και οι αντιρρήσεις του Elon Musk
Η σημασία του NGAD για την εθνική ασφάλεια των ΗΠΑ δεν μπορεί να υποτιμηθεί, ιδίως καθώς ένας μελλοντικός πόλεμος με την Κίνα θεωρείται από πολλούς ως ρεαλιστικό ενδεχόμενο.
Ακόμη πιο αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι το πρόγραμμα προχωρά, παρά τη διαφωνία του Elon Musk.
Ο μεγιστάνας, ο οποίος είναι ειδικός σύμβουλος στην κυβέρνηση Trump, έχει ταχθεί ανοιχτά κατά των επανδρωμένων μαχητικών και υποστηρίζει ότι το μέλλον των πολεμικών συγκρούσεων ανήκει στα drones και στην τεχνητή νοημοσύνη.
Με την πρόσφατη ανάθεση του συμβολαίου, τόσο το NGAD όσο και η Boeing επιστρέφουν δυναμικά στο προσκήνιο—μια εξέλιξη που λίγοι είχαν προβλέψει.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών