
Σε λίγες ημέρες, συμπληρώνονται δύο χρόνια από τη σιδηροδρομική τραγωδία στα Τέμπη με τη μετωπική σύγκρουση δύο αμαξοστοιχιών και τον θάνατο 57 ανθρώπων. Επί του παρόντος, όμως, απαντήσεις δεν έχουν δοθεί… Ευθύνες δεν έχουν καταλογιστεί… Και τα ερωτήματα των συγγενών παραμένουν αναπάντητα…
Μέσα σε αυτό το σκηνικό εντύπωση, προκαλεί το γεγονός ότι με καθυστέρηση δύο ετών, «ανακαλύφθηκαν» νέα βίντεο, που -σε πρώτη «ανάγνωση»- φέρονται να επιβεβαιώνουν τους ισχυρισμούς της Hellenic Train αλλά και της κυβέρνησης ότι η εμπορική αμαξοστοιχία δεν μετέφερε -παράνομα- εύφλεκτο φορτίο. Τα νέα βίντεο φέρονται να καταγράφουν την πορεία της εμπορικής αμαξοστοιχίας από τρεις εκ των περίπου 900 καμερών του σιδηροδρομικού δικτύου και φέρεται να προέρχονται από την περιοχή της Ραψάνης αλλά και μέσα στη σήραγγα των Τεμπών, ελάχιστα πριν από τη μοιραία σύγκρουση.
Από την πλευρά τους πάντως οι πραγματογνώμονες σημειώνουν ότι ακόμη κι αν επαληθευθεί η γνησιότητα του συγκεκριμένου οπτικού υλικού, το μόνο το οποίο αλλάζει είναι ίσως μόνο ο χώρος εναπόθεσης του αναφερόμενου «ύποπτου» φορτίου (πιθανόν διαλύτες σε δεξαμενή), που συνδέεται με τη μεγάλη έκρηξη.
Κατεπείγουσα έρευνα για τα βίντεο που παραδόθηκαν
Ο Εφέτης Ανακριτής Λάρισας, Σωτήρης Μπακαϊμης, διέταξε κατεπείγουσα έρευνα για τα τρία βίντεο που παρέδωσε στην ανάκριση της υπόθεσης των Τεμπών, η εταιρία που έχει αναλάβει τη βιντεοεπιτήρηση της διαδρομής των τρένων για λογαριασμό του ΟΣΕ. Ο κ. Μπακαϊμης θέτει συγκεκριμένα ερωτήματα προς τους δικαστικούς πραγματογνώμονες που θα ελέγξουν και θα αναλύσουν το επίμαχο υλικό το οποίο χαρακτηρίζει «ιδιαίτερης σημασίας».
Ο Εφέτης Ανακριτής Λάρισας που παρέλαβε και κατέσχεσε τα τρία βίντεο στις 5 Φεβρουαρίου, έχει ήδη δώσει εντολή από τις 7 Φεβρουαρίου στους δικαστικούς πραγματογνώμονες της τραγωδίας, Απόστολο Βασιλάκο, Μηχανολόγο Μηχανικό και Σταύρο Μπατζόπουλο, Ηλεκτρολόγο Μηχανικό, να διενεργήσουν έλεγχο και ανάλυση στα τρία βίντεο που προσκομίστηκαν από τον πληρεξούσιο δικηγόρο της εταιρείας Βασίλη Καπερνάρο και να πιστοποιήσουν ότι η εμπορική αμαξοστοιχία που εμφανίζεται σε αυτά είναι αυτή που ενεπλάκη στην μοιραία μετωπική με την επιβατική αμαξοστοιχία. Επίσης ζητά να ελέγξουν αν από το επίμαχο οπτικό υλικό προκύπτει, αν πίσω από τις ηλεκτράμαξες «μεταφέρεται ή όχι - είναι τοποθετημένο ή όχι, βυτίο ή παλέτα με ικανό αριθμό δοχείων μεταφοράς υγρών καυσίμων/υδρογονανθράκων/διαλυτών, στοιχείο που συνιστά ισχυρισμό μερίδας διαδίκων και των ορισθέντων από αυτούς τεχνικών συμβούλων».
Ο κ. Μπακαϊμης τονίζει στο έγγραφο του προς τους δύο πραγματογνώμονες ότι «Την έκθεσή σας αυτή, έρευνας και ανάλυσης, παρακαλούμε να ολοκληρώσετε και να μας εγχειρήσετε στον ταχύτερο δυνατό χρόνο, ενόψει της ιδιαίτερης σημασίας του υπό διερεύνηση ψηφιακού υλικού για την ουσία της υπόθεσης και ειδικότερα για το αν είχε φορτωθεί και μεταφερόταν με την ανωτέρω εμπορική αμαξοστοιχία παράνομα εύφλεκτο υλικό».
Η εντολή του Εφέτη Ανακριτή Λάρισας αναφέρει ως προς το επίμαχο υλικό που παρέδωσε η εταιρία:
«Στα πλαίσια της διενεργούμενης από εμάς κυρίας ανακρίσεως, την 5-2-2025 εμφανίστηκε στο Ανακριτικό Γραφείο ο Βασίλειος Καπερνάρος, δικηγόρος, μέλος του Δικηγορικού Συλλόγου Αθηνών (ΑΜ ΔΣΑ 008473), ενεργών ως πληρεξούσιος δικηγόρος της εταιρείας περιορισμένης ευθύνης με την επωνυμία «ΙΝΤΕΡ ΣΤΑΡ ΣΕΚΙΟΥΡΙΤΙ Ε.Π.Ε.», με αντικείμενο εμπορικής δραστηριότητας τη βιντεοεπιτήρηση του σιδηροδρομικού δικτύου Αθήνα - Θεσσαλονίκη δυνάμει σχετικής ενεργής σύμβασης (κατά το επίμαχο διάστημα του σιδηροδρομικού δυστυχήματος αλλά και μέχρι σήμερα) με τον «Οργανισμό Σιδηροδρόμων Ελλάδος Α.Ε.» (Ο.Σ.Ε. Α.Ε.) και μας παρέδωσε μία (1) εξωτερική μονάδα αποθήκευσης (usb stick), μάρκας SanDisk, η οποία περιέχει τρία (3) βίντεο, που αφορούν στο ως άνω διερευνώμενο από εμάς δυστύχημα.
Κατόπιν τούτων, επειδή αφενός έργο του ανακριτή και κύριο αντικείμενο της κυρίας ανακρίσεως αποτελεί η ανακάλυψη-εξακρίβωση της αληθείας και η συγκέντρωση-συλλογή των αναγκαίων αποδεικτικών στοιχείων για τη βεβαίωση τέλεσης των ανωτέρω εγκλημάτων (άρθρο 239 ΚΠΔ) και αφετέρου κρίνεται ιδιαίτερα ουσιώδες για την υπόθεση να διερευνηθεί και αναλυθεί το εν λόγω ψηφιακό υλικό (τρία (3) video), παρακαλούμε όπως, υπό τις ως άνω ιδιότητές σας και με τις συγκεκριμένες ειδικότητες που φέρετε, προβείτε στην έρευνα και ανάλυση του οπτικού αυτού υλικού, συντάσσοντας σχετική έκθεση έρευνας-ανάλυσης, με την οποία ειδικότερα να γίνεται παράθεση όσων στοιχείων εντοπίσετε, από τα οποία αποδεικνύεται:
α) ότι η εμφανιζόμενη στο ψηφιακό υλικό διερχόμενη εμπορική αμαξοστοιχία ταυτίζεται με την εμπλακείσα στο διερευνώμενο από εμάς σιδηροδρομικό δυστύχημα της 28-2-2023 εμπορική αμαξοστοιχία 63503, παραθέτοντας ειδικότερα όλα τα στοιχεία που αποδεικνύουν το γεγονός αυτό και μπορείτε από την έρευνα-ανάλυση να εντοπίσετε (αριθμοί και διακριτικά φορταμαξών, αριθμοί και διακριτικά εμπορευματοκιβωτίων κλπ.), καθώς και ό,τι άλλο κρίνετε ουσιώδες και άξιο μνείας με βάση την έρευνα-ανάλυση του ψηφιακού αυτού υλικού και β) αν στο ίδιο αυτό ψηφιακό υλικό, αμέσως πίσω από τις ηλεκτράμαξες της εν λόγω εμπορικής αμαξοστοιχίας, είτε επί των φορταμαξών με τα χαλύβδινα ελάσματα είτε επί της φορτάμαξας με το πρώτο εμπορευματοκιβώτιο, που κατά τη σειρά σύνθεσης του εν λόγω συρμού ακολουθούσε είτε και στα βαγόνια που ακολουθούν μέχρι το πέρας του συρμού, μεταφέρεται ή όχι - είναι τοποθετημένο ή όχι, βυτίο ή παλέτα με ικανό αριθμό δοχείων μεταφοράς υγρών καυσίμων/υδρογονανθράκων/διαλυτών, στοιχείο που συνιστά ισχυρισμό μερίδας διαδίκων και των ορισθέντων από αυτούς τεχνικών συμβούλων.
Τα ψηφιακά αυτά αρχεία αναφέρονται αναλυτικά στην ως άνω σχετική, από 5-2-2025, έκθεση κατάσχεσης του εν λόγω ψηφιακού υλικού στην οποία προβήκαμε κατά τον ΚΠΔ.
Την έκθεσή σας αυτή, έρευνας και ανάλυσης, παρακαλούμε να ολοκληρώσετε και να μας εγχειρήσετε στον ταχύτερο δυνατό χρόνο, ενόψει της ιδιαίτερης σημασίας του υπό διερεύνηση ψηφιακού υλικού για την ουσία της υπόθεσης και ειδικότερα για το αν είχε φορτωθεί και μεταφερόταν με την ανωτέρω εμπορική αμαξοστοιχία παράνομα εύφλεκτο υλικό».
Υπενθυμίζεται, όπως αναφέρεται και στην εντολή προς τους δύο πραγματογνώμονες, ότι ο κ. Μπακαϊμης με απόφαση της Ολομέλειας Εφετών Λάρισας ανέλαβε στις 10 Μαρτίου 2023 τη διενέργεια κύριας ανάκρισης για το τραγικό πολύνεκρο δυστύχημα της 28ης Φεβρουαρίου 2023 για τις πράξεις:
1) διατάραξη της ασφάλειας της συγκοινωνίας μέσων σταθερής τροχιάς (σιδηροδρόμου) με επικίνδυνες για την ασφάλεια της συγκοινωνίας πράξεις, η οποία είχε ως αποτέλεσμα: α) τον θάνατο περισσοτέρων και μεγάλου αριθμού προσώπων (κατά συρροή), β) τη βαριά σωματική βλάβη περισσοτέρων προσώπων (κατά συρροή), καθώς και βλάβη εγκαταστάσεων κοινής ωφέλειας, γ) τον κίνδυνο περισσοτέρων προσώπων και δ) τον κοινό κίνδυνο σε περισσότερα ξένα πράγματα,
2) ανθρωποκτονία από αμέλεια κατά συρροή
3) βαριά σωματική βλάβη από αμέλεια κατά συρροή από υπόχρεο λόγω του επαγγέλματός του να καταβάλλει ιδιαίτερη επιμέλεια και προσοχή και
4) απλή σωματική βλάβη από αμέλεια κατά συρροή από υπόχρεο λόγω του επαγγέλματός του να καταβάλλει ιδιαίτερη επιμέλεια και προσοχή, φερόμενες ως τελεσθείσες στη Λάρισα τον Ιανουάριο του 2023 και στις 28-2-2023 (σιδηροδρομικό δυστύχημα στην περιοχή Ευαγγελισμού Τεμπών Λάρισας).
Το «ασυμβίβαστο» των πραγματογνωμόνων
Πάντως, ο δικαστικός εμπειρογνώμονάς Ανδριανός Γκουρμπάτσης διαπιστώνει σημαντικό «κώλυμα» για τους δύο εμπειρογνώμονες στους οποίους στάλθηκαν τα νέα βίντεο. Κι αυτό διότι πρόκειται για πρόσωπα που έχουν ήδη αποφανθεί ότι η μεγάλη έκρηξη μετά τη σύγκρουση των δύο αμαξοστοιχιών οφείλεται στα έλαια σιλικόνης.
Σύμφωνα μάλιστα, με τον κ. Γκουρμπάτση οι συγγενείς έχουν ήδη υποβάλλει μήνυση εις βάρος των δύο πραγματογνωμόνων.
Μαρινάκης: Η Δικαιοσύνη θα αποδείξει τη γνησιότητα των βίντεο
Με αφορμή τα νέα βίντεο με τη μοιραία αμαξοστοιχία ο κ. Μαρινάκης τόνισε: «Τα βίντεο είναι πολύ σημαντικά, μένει να αποδειχτούν απολύτως ακριβή κι αληθή, αυτό θα το κάνει η Δικαιοσύνη, εμείς δεν θα γίνουμε δικαστές, δεν θα βγάλουμε πορίσματα κι αποφάσεις».
Παράλληλα, ο κ. Μαρινάκης σημείωσε ότι τη Δικαιοσύνη την απονέμουν οι δικαστές και η Δικαιοσύνη. «Δεν θα γίνουμε ούτε ΠΑΣΟΚ ούτε ΣΥΡΙΖΑ. Δεν απονέμεται Δικαιοσύνη στα πάνελ και τηλεοπτικά παράθυρα».
«Όλοι θέλουμε Δικαιοσύνη, δεν υπάρχει συγκάλυψη, έρχονται στοιχεία και όλα ερευνώνται» πρόσθεσε.
Έως 4 τόνοι αρωματικοί υδρογονάνθρακες
Πάντως, τα πρώτα δευτερόλεπτα μετά τη σύγκρουση στα Τέμπη περιγράφονται στο προσχέδιο του πορίσματος υπό τον Εθνικό Οργανισμό Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας Μεταφορών (ΕΟΔΑΣΑΑΜ).
Σε αυτό το προσχέδιο του πορίσματος που προέκυψε από τη διερεύνηση του σιδηροδρομικού δυστυχήματος των Τεμπών σκιαγραφούνται τα περιστατικά που προηγήθηκαν της σύγκρουσης των δύο αμαξοστοιχιών, ο ίδιος ο μηχανισμός της σύγκρουσης, καθώς και τα αίτια των αναφλέξεων που ακολούθησαν. Σύμφωνα με το προσχέδιο φαίνεται πως μέχρι την ολοκλήρωση του τελικού πορίσματος θα τεκμηριωθεί η εκτίμηση για ύπαρξη ποσότητας 3,5-4 τόνων, πιθανότατα αρωματικών υδρογονανθράκων, στο τρίτο βαγόνι της εμπορικής, το οποίο και ανεφλέγη μετά τη σύγκρουση. Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, η μικρή διαρροή ελαίων σιλικόνης που περιείχαν οι μετασχηματιστές στα δύο πρώτα βαγόνια του εμπορικού συρμού δεν είναι ικανή για την πρόκληση της έκρηξης που σημειώθηκε. Αυτό ενισχύεται και από το γεγονός ότι οι μετασχηματιστές δεν έχουν υποστεί παρά ελάχιστες ρωγμές.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών