Τελευταία Νέα
Οικονομία

Προϋπολογισμός 2023 με αβεβαιότητες για ανάπτυξη που μειώνεται στο 1,8% και πληθωρισμό 5% - Μελανό σημείο οι εξαγωγές

Προϋπολογισμός 2023 με αβεβαιότητες για ανάπτυξη που μειώνεται στο 1,8% και πληθωρισμό 5% - Μελανό σημείο οι εξαγωγές

Κουμπαράς 1 δισ. ευρώ για νέα μέτρα στήριξης... περιλαμβάνεται στον προυπολογισμό 2023

(upd) Ανάπτυξη 1,8% το 2023 από 5,6% φέτος και ταχύτητα πληθωρισμού 5% το 2023  από 9,9% φέτος προβλέπει ο προϋπολογισμός που κατατέθηκε στη Βουλή.
Η ανεργία προβλέπεται να παραμείνει στα ίδια επίπεδα και να μειωθεί οριακά στο 10,6% για το 2023 από 10,7% φέτος, ενώ οι επενδύσεις θα σημειώσουν αύξηση κατά 15,5% το επόμενο έτος  από 10% φέτος.
Μελανό σημειο είναι οι εξαγωγές οι οποίες το 2023 θα σημειώνουν σημαντική επιβράδυνση, υποχωρώντας στο 1% το 2023 (!) από 9,7% το 2022 και 24,1% το 2021.
Την ίδια στιγμή ο στόχος για τις εισαγωγές είναι 2,6% το 2023 και 10,1% το 2022.

Το Δημοσιονομικό Συμβούλιο

Ανάπτυξη 5,6% για το 2022
, προβλέπει η νέα αναθεωρημένη εκτίμηση του υπουργείου Οικονομικών, όπως περιλαμβάνεται στον κρατικό προϋπολογισμό σύμφωνα με το Δημοσιονομικό Συμβούλιο.
Η προηγούμενη εκτίμηση που περιλαμβανόταν στο Προσχέδιο ήταν στο 5,3%.
Για το 2023 η εκτίμηση κάνει λόγο για αύξηση στο ΑΕΠ 1,8% έναντι 2,1% που ανέφερε το Προσχέδιο.
Κατά συνέπεια, το ΑΕΠ σε απόλυτα μεγέθη για το 2023 αναμένεται να διαμορφωθεί σύμφωνα με το Σχέδιο Κρατικού Προϋπολογισμού στο ίδιο σχεδόν επίπεδο με εκείνο του Προσχεδίου, δηλαδή στα 194,850 δισ. ευρώ σε σταθερές τιμές 2015 έναντι 194,506 δισ. του προσχεδίου).
Σύμφωνα με το Δημοσιονομικό Συμβούλιο, η αναθεώρηση αυτή των προβλέψεων του ΥΠΟΙΚ συμβαδίζει με τις αντίστοιχες εκτιμήσεις του ΔΝΤ οι οποίες ανέρχονται σε 5,2% και 1,8% αντιστοίχως, ενώ η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εμφανίζεται περισσότερο αισιόδοξη για το τρέχον έτος (6,0%), αλλά πιο συγκρατημένη για το 2023 (1,0%).
Το πρωτογενές πλεόνασμα αναμένεται σε 0,7% του ΑΕΠ το 2023, επίπεδα χαμηλότερα από τις προβλέψεις της Κομισιόν.

Πληθωρισμός

Η πρόβλεψη για τον πληθωρισμό του 2023 αναθεωρήθηκε σε 5% από 3% που ήταν η εκτίμηση στο Προσχέδιο. Η αναθεώρηση αυτή προς τα πάνω του επιπέδου των τιμών συμβαδίζει με τη διατήρηση του πληθωρισμού σε υψηλά επίπεδα (9,5% σύμφωνα με τα πλέον πρόσφατα στοιχεία του Οκτωβρίου ).
Το σενάριο που περιλαμβάνεται στον Προϋπολογισμό προβλέπει μικρή περαιτέρω επιβράδυνση της ιδιωτικής κατανάλωσης και των επενδύσεων, οι οποίες διαμορφώνονται σε 1% και 15,5% αντιστοίχως, έναντι 1,3% και 16% του Προσχεδίου.
Πιθανή ύφεση στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης που αποτελούν τους κυριότερους εμπορικούς εταίρους της Ελλάδας θα επηρεάσει αρνητικά τις ελληνικές εξαγωγές αγαθών και υπηρεσιών (τουρισμός), που προβλέπεται να διαμορφωθούν από το 9,7% το 2022 σε 1% το 2023.
Από την άλλη πλευρά, η αποτελεσματική αξιοποίηση των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης αναμένεται να συντηρήσει την επενδυτική δυναμική με τον ακαθάριστο σχηματισμό παγίου κεφαλαίου να αυξάνεται κατά 15,5% το 2023 έναντι 10% το 2022. Η πρόβλεψη αυτή έχει σημαντικό βαθμό αβεβαιότητας συναρτώμενο τόσο με τις προσδοκίες επιχειρήσεων και νοικοκυριών όσο και με το αυξανόμενο κόστος δανεισμού.

Πρωτογενές πλεόνασμα 0,7% το 2023

Για το τρέχον έτος, αναθεωρεί προς το καλύτερο τις προβλέψεις του Προγράμματος Σταθερότητας 2022-25 τόσο για το Ισοζύγιο της Γενικής Κυβέρνησης από -4,4% σε -4,1% όσο και για το πρωτογενές αποτέλεσμα, από -2,0% σε -1,6%, ευθυγραμμιζόμενο με τις προβλέψεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Για το 2023 αναθεωρεί τις προβλέψεις προς το χειρότερο, από -1,4% σε -2% και από +1,1% σε +0,7% αντίστοιχα, επίπεδα χαμηλότερα από τις προβλέψεις τις Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

Δημόσιο χρέος

Τέλος οι προβλέψεις για το ύψος του χρέους της Κεντρικής Διοίκησης, της Κεντρικής και της Γενικής Κυβέρνησης, δεν διαφοροποιούνται από αυτές του Προσχεδίου, διατηρώντας την αυξητική τους πορεία κατά 2 περίπου δις ευρώ κατ’ έτος για τα έτη 2022 και 2023.
Ως ποσοστό του ΑΕΠ, ωστόσο, το δημόσιο χρέος προβλέπεται να διαγράψει εντυπωσιακή μείωση, με το χρέος της Γενικής Κυβέρνησης να μειώνεται κατά 25 εκατοστιαίες μονάδες το τρέχον έτος και 9,6 το επόμενο.
Αυτό οφείλεται στην μεγάλη εκτιμώμενη μεγέθυνση του ονομαστικού ΑΕΠ για το 2022 κατά 16%, απόρροια κυρίως του πληθωρισμού αλλά και της υψηλής πραγματικής μεγέθυνσης.

Όπως μετέδιδε νωρίτερα το bankingnews.gr

Ανεβαίνει ο πήχης για τον πληθωρισμό και χαμηλώνει για την ανάπτυξη το 2023 με το τελικό κείμενο του νέου προϋπολογισμού που κατατίθεται σήμερα 21 Νοεμβρίου 2022 στη Βουλή.

Σε δημοσιονομικό πεδίο διατηρείται η δέσμευση για την επιστροφή σε πρωτογενή πλεονάσματα ενώ προβλέπεται έκτακτο αποθεματικό της τάξης του 1 δισ. ευρώ για τη χρηματοδότηση μέτρων στήριξης των νοικοκυριών και των επιχειρήσεων απέναντι στα πλήγματα της ενεργειακής κρίσης.

Σε σχέση με το προσχέδιο οι μακροοικονομικές προβλέψεις για το 2023 έχουν αναθεωρηθεί επί τα χείρω με το τελικό κείμενο να λαμβάνει υπόψη τα σύννεφα της ύφεσης που βρίσκονται πάνω από την ευρωζώνη και να κινείται συντηρητικά.
Ετσι ο πήχης για την ανάπτυξη το επόμενο έτος χαμηλώνει κάτω από την αρχική πρόβλεψη για 2,1%, ενώ στο δυσμενές σενάριο το ΑΕΠ θα κόψει σε ταχύτητα σημειώνοντας αύξηση μόλις 1%.
Το 2022 ο ρυθμός επέκτασης της ελληνικής οικονομίας θα ανέλθει στο 5,5% έναντι πρόβλεψης 5,3% στο προσχέδιο, με το ΑΕΠ να διαμορφώνεται πάνω από τα 210 δισ. ευρώ το 2022 και στα 220 δισ. ευρώ το 2023.

Υψηλότερα συγκριτικά με τις εκτιμήσεις του Οκτωβρίου τοποθετείται ο πληθωρισμός για φέτος και το 2023.
Με βάση τη νέα πρόβλεψη η αύξηση του πληθωρισμού από 9,1% στο προσχέδιο του προϋπολογισμού θα κινηθεί στη ζώνη του 10% για το 2022 και στο 4,5%-5% για το 2023 από 3%.
Η επί το δυσμενέστερο αναθεώρηση του πληθωρισμού είναι αποτέλεσμα των νέων προβλέψεων για μεγαλύτερη ένταση και διάρκεια του κύματος των ανατιμήσεων σε ευρύ φάσμα αγαθών και υπηρεσιών με εφαλτήριο την ακρίβεια στην ενέργεια.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του οικονομικού επιτελείου, η αποκλιμάκωσή του πληθωρισμού αναμένεται να ξεκινήσει από το δεύτερο τρίμηνο του 2023 αλλά το σκηνικό παραμένει ομιχλώδες.

Στο δημοσιονομικό μέτωπο το πρωτογενές έλλειμμα για φέτος συμπιέζεται στο 1,7% του ΑΕΠ λόγω της ισχυρότερης ανάπτυξης και των υπερεισπράξεων από φόρους, ενώ το 2023 θα υπάρξει πρωτογενές πλεόνασμα στην περιοχή του 0,7% του ΑΕΠ.
Το δημόσιο χρέος λόγω της μεγαλύτερης ονομαστικής ανάπτυξης από τον πληθωρισμό θα διαμορφωθεί στο 169,1% φέτος, για να υποχωρήσει στο 161% του ΑΕΠ το 2023.
Σε απόλυτα μεγέθη όμως θα παραμείνει υψηλό: 355 δισ. ευρώ το 2022 και 357 δισ. ευρώ το 2023 (!).

Ο νέος προϋπολογισμός δεν αναμένεται να καταγράφει μέτρα-έκπληξη για την ενίσχυση των νοικοκυριών, με πηγές του οικονομικού επιτελείου να επισημαίνουν ότι δεν αποκλείονται νέες κινήσεις για τη προστασία και την ενίσχυση των εισοδημάτων με βάση την πορεία του πληθωρισμού και τις εξελίξεις στην πραγματική οικονομία και τα δημόσια οικονομικά.
Πάντως σε κάθε περίπτωση οι όποιες πρόσθετες παρεμβάσεις θα είναι μετρημένες και στοχευμένες.

Το βέβαιο είναι ότι στο τελικό σχέδιο του προϋπολογισμού θα περιλαμβάνεται το πακέτο των φόρο-ελαφρύνσεων των 2,4 δισ. ευρώ με κατάργηση της εισφοράς αλληλεγγύης από την 1-1-2023 και για τους εργαζόμενους στο δημόσιο και τους συνταξιούχους όλων των ταμείων, τη διατήρηση των μειωμένων ασφαλιστικών εισφορών, την κατάργηση υπό προϋποθέσεις του τέλους επιτηδεύματος, την αναστολή του ΦΠΑ στις νέες οικοδομές, του φόρο υπεραξίας στις αγοραπωλησίες ακινήτων και του φόρο-μπόνους για την ανακαίνιση ακινήτων έως το τέλος του 2024 και την εξάμηνη παράταση του μειωμένου ΦΠΑ στις συγκοινωνίες, τον καφέ και μη αλκοολούχα ποτά, την εστίαση.

Μάριος Χριστοδούλου
www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης