Ο χειρισμός υποθέσεων αποκλειστικά από τον Πρόεδρο της Αρχής, τα ζητήματα καταστρατήγησης της νομοθεσίας και ο γρήγορος Φλωρίδης
Ένα χρόνο συμπληρώνει χωρίς συνεδρίαση η ολομέλεια της Α' Μονάδας της Αρχής για το Ξέπλυμα του βρώμικου χρήματος (διερεύνησης χρηματοοικονομικών πληροφοριών), με απόλυτη ευθύνη του Υπουργού Οικονομικών κ. Κωστή Χατζηδάκη ο οποίος -όπως αναφέρουν οι πληροφορίες- μετά από αυτή την καθυστέρηση έχει υπογράψει τη σχετική απόφαση που προωθείται προς δημοσίευση για να αρχίσει ξανά η λειτουργία της ολομέλειας.
Πάνω από 500 υποθέσεις
Προς το παρόν πάντως δημοσίευση δεν υπάρχει.
Το εντυπωσιακό όμως είναι ότι στο διάστημα αυτό, ο επικεφαλής της Αρχής για το Ξέπλυμα κ. Χαράλαμπος Βουρλιώτης - κατά πληροφορίες - χειρίστηκε αποκλειστικά πάνω από 500 υποθέσεις και προχώρησε σε δεσμεύσεις για τις οποίες θα ενημερωθούν (!!!) τα μέλη της Ολομέλειας κατά την πρώτη συνεδρίασή τους.
Δεν είναι σαφές ποιες από τις υποθέσεις προχώρησαν και πόσες δεσμεύσεις λογαριασμών γίνει ενώ η εντός ανδρός λειτουργία της Α Μονάδας που έχει 11 μέλη η οποία εγείρει σοβαρά ερωτήματα καταστρατήγησης της νομοθεσίας με ευθύνη του Υπουργείου Οικονομικών .
Πάντως άρθρο 42 του νόμου 4557/2018 αναφέρεται πως «Όταν διεξάγεται έρευνα από την Αρχή, η δέσμευση των λογαριασμών, τίτλων και χρηματοπιστωτικών προϊόντων και του περιεχομένου των θυρίδων, καθώς και η απαγόρευση της μεταβίβασης ή εκποίησης οποιουδήποτε περιουσιακού στοιχείου μπορεί να διαταχθούν σε επείγουσες περιπτώσεις από τον Πρόεδρο της Αρχής, με τους όρους και τις προϋποθέσεις που προβλέπονται στις παρ. 1 έως 3, εφόσον συντρέχουν βάσιμες υπόνοιες κατά την περ. δ΄ της παρ. 2 του άρθρου 48. To αντίγραφο της διάταξης του Προέδρου της Αρχής διαβιβάζεται αμελλητί στον αρμόδιο εισαγγελέα, χωρίς αυτό να παρακωλύει την συνέχιση της έρευνας από την Αρχή».
Οι επείγουσες περιπτώσεις των άρθρων 1 έως 3 περιλαμβάνουν τις περιπτώσεις όπου έχει εμπλακεί η δικαιοσύνη και είναι αμφίβολο υπό αυτά τα δεδομένα πως κρίνεται το επείγον. Άραγε πως έγινε ο χειρισμός σε πάνω από 500 υποθέσεις οι οποίες μπορεί να προσεγγίζουν και τις 1000 κατά άλλες πηγές;.
Η σύνθεση
Σημειώνεται ότι Α’ Μονάδα της Αρχής Καταπολέμησης της Νομιμοποίησης Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες συγκροτείται από τον Πρόεδρο και έντεκα (11) μέλη της Αρχής με τους αναπληρωτές τους και ειδικότερα:
α) ένα στέλεχος από τη Διεύθυνση Ερευνών Οικονομικού Εγκλήματος, ένα από τη Γενική Διεύθυνση του Σώματος Δίωξης Οικονομικού Εγκλήματος (Σ.Δ.Ο.Ε.) και ένα από τη Γενική Γραμματεία Οικονομικής Πολιτικής και Στρατηγικής του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών που προτείνονται από τον αρμόδιο Υπουργό,
β) ένα στέλεχος από την Α.Α.Δ.Ε. που προτείνεται από τον Διοικητή της,
γ) ένα στέλεχος από το Υπουργείο Δικαιοσύνης, που προτείνεται από τον αρμόδιο Υπουργό,
δ) ένα στέλεχος από την Τράπεζα της Ελλάδος που προτείνεται από τον Διοικητή της,
ε) ένα στέλεχος από την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς που προτείνεται από το Διοικητικό της Συμβούλιο,
στ) ένα στέλεχος από το Αρχηγείο της Ελληνικής Αστυνομίας που προτείνεται από τον Υπουργό Προστασίας του Πολίτη,
ζ) ένα στέλεχος από το Αρχηγείο του Λιμενικού Σώματος Ελληνικής Ακτοφυλακής που προτείνεται από τον Υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής,
η) ένα στέλεχος από την Επιτροπή Εποπτείας και Ελέγχου Παιγνίων που προτείνεται από τον Πρόεδρό της,
θ) ένα στέλεχος από την Επιτροπή Λογιστικής Τυποποίησης και Ελέγχων που προτείνεται από τον Πρόεδρό της.
Ο λόγος που η Αρχή δεν μπορούσε να λειτουργήσει -όπως έχει αποκαλύψει το ΒΝ- ήταν πως ο ΥΠΟΙΚ που ορίστηκε αμέσως μετά τις εκλογές άλλαξε το Οργανόγραμμα θέτοντας εκτός το στέλεχος που είχε οριστεί από το Υπουργείο Οικονομικών.
Ο ταχύς Φλωρίδης και η «απειλή» FATF
Δεν προχώρησε έγκαιρα στις αναγκαίες νομοθετικές παρεμβάσεις ώστε να αποκατασταθεί η τάξη και να λειτουργήσει η ολομέλεια. Σε αντίθεση με τον κ. Χατζηδάκη ο Υπουργός Δικαιοσύνης Γιώργος Φλωρίδης προχώρησε σe ταχεία διαδικασία ορισμού του κ. Βουρλιώτη ως επικεφαλής της Αρχής Ξεπλύματος για μια ακόμα τριετία αμέσως με τη λήξη της θητείας του με αποτέλεσμα να μην μείνει τελείως ακέφαλη η αρχή.
Πάντως το γεγονός ότι υπήρξε μη λειτουργία της Α' Μονάδας της Αρχής Ξεπλύματος επί ένα χρόνο δεν αποκλείεται να έχει επιπτώσεις στην επικείμενη αξιολόγηση της Ελλάδας από τη FATF.
Η Ομάδα Χρηματοοικονομικής Δράσης (FATF) είναι ένας διακυβερνητικός οργανισμός που ιδρύθηκε το 1989 με πρωτοβουλία της G7, η γραμματεία της στεγάζεται στην έδρα του ΟΟΣΑ στο Παρίσι και έχει σκοπό την ανάπτυξη πολιτικών για την καταπολέμηση της νομιμοποίησης εσόδων από παράνομες δραστηριότητες, της χρηματοδότησης της τρομοκρατίας και της διάδοσης όπλων μαζικής καταστροφής. Ως διεθνής φορέας που θέτει τα παγκόσμια πρότυπα συμμόρφωσης των χωρών ως προς την τεχνική τους επάρκεια και την αποτελεσματικότητά τους στην καταπολέμηση του ξεπλύματος χρήματος (ΞΧ) και της χρηματοδότησης της τρομοκρατίας (ΧΤ), παρακολουθεί την πρόοδο των χωρών μελών στην εφαρμογή των συστάσεών της μέσω διαδικασίας αμοιβαίας αξιολόγησης.
Η έκβαση της αξιολόγησης είναι βαρύνουσας σημασίας καθώς επιφέρει συνέπειες παρακολούθησης στην περίπτωση που κριθεί ότι κάποιοι τομείς/συστάσεις δεν εφαρμόζονται ικανοποιητικά.
Νίκος Καρούτζος
nkaroutzos@gmail.com
www.bankingnews.gr
Πάνω από 500 υποθέσεις
Προς το παρόν πάντως δημοσίευση δεν υπάρχει.
Το εντυπωσιακό όμως είναι ότι στο διάστημα αυτό, ο επικεφαλής της Αρχής για το Ξέπλυμα κ. Χαράλαμπος Βουρλιώτης - κατά πληροφορίες - χειρίστηκε αποκλειστικά πάνω από 500 υποθέσεις και προχώρησε σε δεσμεύσεις για τις οποίες θα ενημερωθούν (!!!) τα μέλη της Ολομέλειας κατά την πρώτη συνεδρίασή τους.
Δεν είναι σαφές ποιες από τις υποθέσεις προχώρησαν και πόσες δεσμεύσεις λογαριασμών γίνει ενώ η εντός ανδρός λειτουργία της Α Μονάδας που έχει 11 μέλη η οποία εγείρει σοβαρά ερωτήματα καταστρατήγησης της νομοθεσίας με ευθύνη του Υπουργείου Οικονομικών .
Πάντως άρθρο 42 του νόμου 4557/2018 αναφέρεται πως «Όταν διεξάγεται έρευνα από την Αρχή, η δέσμευση των λογαριασμών, τίτλων και χρηματοπιστωτικών προϊόντων και του περιεχομένου των θυρίδων, καθώς και η απαγόρευση της μεταβίβασης ή εκποίησης οποιουδήποτε περιουσιακού στοιχείου μπορεί να διαταχθούν σε επείγουσες περιπτώσεις από τον Πρόεδρο της Αρχής, με τους όρους και τις προϋποθέσεις που προβλέπονται στις παρ. 1 έως 3, εφόσον συντρέχουν βάσιμες υπόνοιες κατά την περ. δ΄ της παρ. 2 του άρθρου 48. To αντίγραφο της διάταξης του Προέδρου της Αρχής διαβιβάζεται αμελλητί στον αρμόδιο εισαγγελέα, χωρίς αυτό να παρακωλύει την συνέχιση της έρευνας από την Αρχή».
Οι επείγουσες περιπτώσεις των άρθρων 1 έως 3 περιλαμβάνουν τις περιπτώσεις όπου έχει εμπλακεί η δικαιοσύνη και είναι αμφίβολο υπό αυτά τα δεδομένα πως κρίνεται το επείγον. Άραγε πως έγινε ο χειρισμός σε πάνω από 500 υποθέσεις οι οποίες μπορεί να προσεγγίζουν και τις 1000 κατά άλλες πηγές;.
Η σύνθεση
Σημειώνεται ότι Α’ Μονάδα της Αρχής Καταπολέμησης της Νομιμοποίησης Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες συγκροτείται από τον Πρόεδρο και έντεκα (11) μέλη της Αρχής με τους αναπληρωτές τους και ειδικότερα:
α) ένα στέλεχος από τη Διεύθυνση Ερευνών Οικονομικού Εγκλήματος, ένα από τη Γενική Διεύθυνση του Σώματος Δίωξης Οικονομικού Εγκλήματος (Σ.Δ.Ο.Ε.) και ένα από τη Γενική Γραμματεία Οικονομικής Πολιτικής και Στρατηγικής του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών που προτείνονται από τον αρμόδιο Υπουργό,
β) ένα στέλεχος από την Α.Α.Δ.Ε. που προτείνεται από τον Διοικητή της,
γ) ένα στέλεχος από το Υπουργείο Δικαιοσύνης, που προτείνεται από τον αρμόδιο Υπουργό,
δ) ένα στέλεχος από την Τράπεζα της Ελλάδος που προτείνεται από τον Διοικητή της,
ε) ένα στέλεχος από την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς που προτείνεται από το Διοικητικό της Συμβούλιο,
στ) ένα στέλεχος από το Αρχηγείο της Ελληνικής Αστυνομίας που προτείνεται από τον Υπουργό Προστασίας του Πολίτη,
ζ) ένα στέλεχος από το Αρχηγείο του Λιμενικού Σώματος Ελληνικής Ακτοφυλακής που προτείνεται από τον Υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής,
η) ένα στέλεχος από την Επιτροπή Εποπτείας και Ελέγχου Παιγνίων που προτείνεται από τον Πρόεδρό της,
θ) ένα στέλεχος από την Επιτροπή Λογιστικής Τυποποίησης και Ελέγχων που προτείνεται από τον Πρόεδρό της.
Ο λόγος που η Αρχή δεν μπορούσε να λειτουργήσει -όπως έχει αποκαλύψει το ΒΝ- ήταν πως ο ΥΠΟΙΚ που ορίστηκε αμέσως μετά τις εκλογές άλλαξε το Οργανόγραμμα θέτοντας εκτός το στέλεχος που είχε οριστεί από το Υπουργείο Οικονομικών.
Ο ταχύς Φλωρίδης και η «απειλή» FATF
Δεν προχώρησε έγκαιρα στις αναγκαίες νομοθετικές παρεμβάσεις ώστε να αποκατασταθεί η τάξη και να λειτουργήσει η ολομέλεια. Σε αντίθεση με τον κ. Χατζηδάκη ο Υπουργός Δικαιοσύνης Γιώργος Φλωρίδης προχώρησε σe ταχεία διαδικασία ορισμού του κ. Βουρλιώτη ως επικεφαλής της Αρχής Ξεπλύματος για μια ακόμα τριετία αμέσως με τη λήξη της θητείας του με αποτέλεσμα να μην μείνει τελείως ακέφαλη η αρχή.
Πάντως το γεγονός ότι υπήρξε μη λειτουργία της Α' Μονάδας της Αρχής Ξεπλύματος επί ένα χρόνο δεν αποκλείεται να έχει επιπτώσεις στην επικείμενη αξιολόγηση της Ελλάδας από τη FATF.
Η Ομάδα Χρηματοοικονομικής Δράσης (FATF) είναι ένας διακυβερνητικός οργανισμός που ιδρύθηκε το 1989 με πρωτοβουλία της G7, η γραμματεία της στεγάζεται στην έδρα του ΟΟΣΑ στο Παρίσι και έχει σκοπό την ανάπτυξη πολιτικών για την καταπολέμηση της νομιμοποίησης εσόδων από παράνομες δραστηριότητες, της χρηματοδότησης της τρομοκρατίας και της διάδοσης όπλων μαζικής καταστροφής. Ως διεθνής φορέας που θέτει τα παγκόσμια πρότυπα συμμόρφωσης των χωρών ως προς την τεχνική τους επάρκεια και την αποτελεσματικότητά τους στην καταπολέμηση του ξεπλύματος χρήματος (ΞΧ) και της χρηματοδότησης της τρομοκρατίας (ΧΤ), παρακολουθεί την πρόοδο των χωρών μελών στην εφαρμογή των συστάσεών της μέσω διαδικασίας αμοιβαίας αξιολόγησης.
Η έκβαση της αξιολόγησης είναι βαρύνουσας σημασίας καθώς επιφέρει συνέπειες παρακολούθησης στην περίπτωση που κριθεί ότι κάποιοι τομείς/συστάσεις δεν εφαρμόζονται ικανοποιητικά.
Νίκος Καρούτζος
nkaroutzos@gmail.com
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών