Τελευταία Νέα
Αναλύσεις – Εκθέσεις

Capital Economics: Kάτω από 140% του ΑΕΠ έως το 2028 ο δείκτης χρέους της Ελλάδας αλλά... δεν πέρασε ο κίνδυνος

Capital Economics: Kάτω από 140% του ΑΕΠ έως το 2028 ο δείκτης χρέους της Ελλάδας αλλά... δεν πέρασε ο κίνδυνος
Η Ελλάδα είναι μια ειδική περίπτωση γιατί ο ρυθμός ανάπτυξής της θα πρέπει να είναι πάνω από τον μέσο όρο της ευρωζώνης
Kάτω από 140% του ΑΕΠ έως το 2028 αναμένεται να υποχωρήσει ο δείκτης χρέους της Ελλάδας, υπό προϋποθέσεις, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Capital Economics, τονίζει ωστόσο ότι αυτό δεν σημαίνει ότι πέρασε ο κίνδυνος για την ελληνική οικονομία.
Όπως εξηγούν οι αναλυτές, παρότι πρόσφατα ενισχύθηκαν οι ανησυχίες για τα δημόσια οικονομικά σε ορισμένες χώρες της ευρωζώνης, οι προοπτικές για το χρέος της Ελλάδας είναι αρκετά ευοίωνες.
Η σταθερή οικονομική ανάπτυξη, τα μεγάλα πρωτογενή πλεονάσματα και οι χαμηλές δαπάνες για τόκους αναμένεται να διατηρήσουν τον δείκτη χρέους σε πτωτική τάση για αρκετά ακόμη χρόνια.

Όπως σημειώνει η Capital Economics, η αριθμητική πίσω από τον δείκτη χρέους είναι φυσικά η ίδια για την Ελλάδα όπως και για άλλες χώρες.
Η τροχιά του χρέους προς το ΑΕΠ εξαρτάται από την τρέχουσα επιβάρυνση του χρέους, την αύξηση του ονομαστικού ΑΕΠ, τα ονομαστικά επιτόκια και το πρωτογενές δημοσιονομικό ισοζύγιο.
Αλλά η Ελλάδα είναι μια ειδική περίπτωση γιατί ο ρυθμός ανάπτυξής της θα πρέπει να είναι πάνω από τον μέσο όρο της ευρωζώνης για λίγο ακόμη, πρόκειται να έχει μεγάλα πρωτογενή πλεονάσματα του προϋπολογισμού και οι τόκοι που πληρώνει για το χρέος της είναι χαμηλοί.
Ως αποτέλεσμα, ο δείκτης χρέους της θα συνεχίσει να μειώνεται αρκετά γρήγορα, εκτιμούν οι αναλυτές.

Τρεις λόγοι για τη μείωση του δημοσίου χρέους

Όπως εξηγεί η Capital Economics, «υπάρχουν αρκετοί λόγοι να πιστεύουμε ότι οι βραχυπρόθεσμες προοπτικές ανάπτυξης της Ελλάδας είναι καλύτερες από τον μέσο όρο της ευρωζώνης».
Πρώτον, υπάρχει ακόμη μεγάλο περιθώριο για κάλυψη της διαφοράς μετά την (θεαματική) κατάρρευση μεταξύ του 2008 και του 2012.
Εξάλλου, το ΑΕΠ εξακολουθεί να είναι σχεδόν 20% μικρότερο από το 2008.Επιπλέον, οι επιχειρηματικές έρευνες δείχνουν ότι η ανάπτυξη θα είναι υψηλότερη από τον μέσο όρο της ευρωζώνης τους επόμενους δώδεκα μήνες.
Και ο ιδιωτικός τομέας της Ελλάδας είναι λιγότερο εκτεθειμένος στην αυστηροποίηση της νομισματικής πολιτικής από πολλές άλλες οικονομίες: η πίστωση του ιδιωτικού τομέα είναι στο 113% του ΑΕΠ, σε σύγκριση με περίπου 180% στη Γερμανία και την Ισπανία και 280% στη Γαλλία, τονίζει ο οίκος και προβλέπει ότι η οικονομία της Ελλάδας θα αναπτυχθεί κατά 2-2,5% ετησίως το 2024-2025 πριν επιβραδυνθεί σε περίπου 1% ετησίως στη συνέχεια.

Δεύτερον, το μέσο επιτόκιο του δημόσιου χρέους της Ελλάδας είναι βέβαιο ότι θα παραμείνει αρκετά χαμηλό για κάποιο χρονικό διάστημα. Οι δαπάνες για τόκους στην Ελλάδα ήταν το 1,4% του δημόσιου χρέους της πέρυσι, το οποίο είναι μικρότερο από τον μέσο όρο της ευρωζώνης (1,9%), πόσο μάλλον από τα στοιχεία για την Ισπανία (2,2%) και την Ιταλία (3,0%).
Κατά τη διάρκεια της κρίσης της ευρωζώνης, μεγάλο μέρος του δημόσιου χρέους που οφειλόταν στους κατόχους ομολόγων του ιδιωτικού τομέα αντικαταστάθηκε με επίσημα δάνεια (από τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθεροποίησης και τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας), τα οποία έχουν πολύ χαμηλά επιτόκια και εξαιρετικά μεγάλες λήξεις. Η μέση διάρκεια για το δημόσιο χρέος της Ελλάδας είναι σχεδόν 20 χρόνια, επομένως η αύξηση των επιτοκίων θα μετακυλίεται στις δαπάνες για τόκους με ρυθμό… σαλιγκαριού.
Τρίτον, η Ελλάδα είναι πιθανό να έχει σημαντικά πρωτογενή δημοσιονομικά πλεονάσματα για τα επόμενα χρόνια.
Η κυβέρνηση έκανε μια τεράστια δημοσιονομική προσαρμογή τη δεκαετία του 2010 ως μέρος των προγραμμάτων σταθεροποίησης.
Αν και δεν είναι πλέον σε πρόγραμμα ΔΝΤ/ΕΕ, η Ελλάδα υπόκειται στους συνήθεις δημοσιονομικούς κανόνες της ΕΕ, οι οποίοι πρόκειται να αποκατασταθούν το επόμενο έτος, και η κυβέρνηση φαίνεται δεσμευμένη να τους τηρήσει.
Το πρωτογενές πλεόνασμα αναμένεται να αυξηθεί από 1,1% του ΑΕΠ φέτος σε 2,1% το 2024, κυρίως λόγω του τερματισμού ορισμένων εφάπαξ δαπανών για συντάξεις και ενεργειακές επιδοτήσεις.
Επιπλέον, η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας με επικεφαλής τον Πρωθυπουργό Μητσοτάκη, η οποία και έχει ιστορικό αρκετά περιοριστικής δημοσιονομικής πολιτικής. επανεξελέγη φέτος με κοινοβουλευτική πλειοψηφία και φαίνεται ότι θα παραμείνει στην εξουσία τουλάχιστον έως το 2027. 

capital1_4.JPG

Τα σενάρια για τη μείωση του χρέους

Δεδομένης αυτής της προοπτικής για την ανάπτυξη του ΑΕΠ, τις δαπάνες για τόκους και το πρωτογενές ισοζύγιο, ο δείκτης χρέους προς ΑΕΠ της Ελλάδας φαίνεται ότι θα μειωθεί αρκετά απότομα τα επόμενα χρόνια.
Το ΔΝΤ προβλέπει ότι θα πέσει στο 145% έως το 2028, αλλά η Capital Economics εκτιμά ότι θα μπορούσε να μειωθεί περαιτέρω.
Με βάση τις προβλέψεις της για την αύξηση του ΑΕΠ, ο δείκτης χρέους θα υποχωρήσει λίγο κάτω από το 140% του ΑΕΠ έως το 2028 εάν η Ελλάδα παρουσιάσει πρωτογενή πλεονάσματα προϋπολογισμού 1,5% για τα επόμενα πέντε χρόνια – κάτι που φαίνεται αρκετά εφικτό.
Εάν η Ελλάδα μπορούσε να έχει πλεόνασμα 2,5% ετησίως, ο δείκτης χρέους θα υποχωρούσε στο 135%.
Ομολογουμένως, ένα διαρκές πλεόνασμα άνω του 2% μπορεί να ακούγεται απίθανο – ιδιαίτερα δεδομένου ότι η Ελλάδα αντιμετωπίζει σημαντικές δημογραφικά προκλήσεις, αλλά είναι μικρότερο από το μέσο πρωτογενές πλεόνασμα κατά την τετραετία πριν από την πανδημία.

Προσοχή, η Ελλάδα δεν έχει διαφύγει τον κίνδυνο

Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι η Ελλάδα έχει ξεφύγει για πάντα τους κινδύνους, προειδοποιεί η Capital Economics. 
Το χρέος της θα παραμείνει υψηλό ακόμη και στο σχετικά αισιόδοξο σενάριο.
Επιπλέον, η αριθμητική του χρέους θα γίνει σταδιακά λιγότερο ευνοϊκή καθώς το επίσημο χρέος αποσύρεται και δημιουργείται νέο χρέος στην αγορά.
Ωστόσο, αυτοί τα εμπόδια είναι πιθανό να προκύψουν πολύ αργά και εν τω μεταξύ, οι προοπτικές θα συνεχίσουν να είναι σχετικά ευοίωνες.

capital2_1.JPG


www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης