Γράφει ο Ευάγγελος Κ. Τρανώρης Δικηγόρος Παρ’ Αρείω Πάγω –
Μέλος Συντακτικής Επιτροπής Νομικού Βήματος – Μέλος του Συνδέσμου Ελλήνων Εμπορικολόγων
Μεγάλο κρότο και μία εν μέρει ανακούφιση προκάλεσε η “δυνατότητα;;” επιχειρηματιών να ρυθμίσουν τις οφειλές των εταιρειών τους, οι οποίες τους βαρύνουν λόγω συνυπευθυνότητας, προς τους Δημόσιους και Ασφαλιστικούς Φορείς.
Η εν λόγω πρόβλεψη αφορά νομικά πρόσωπα, τα οποία έχουν τεθεί σε λύση ή εκκαθάριση ή έχουν παύσει να υφίστανται, τα οποία ούτως ή άλλως λόγω του ανενεργού Α.Φ.Μ. τους, δεν δύνανται να υπαχθούν στον Εξωδικαστικό Μηχανισμό Ρύθμισης Οφειλών του Ν. 4738/2020.
Πρώτη εξαγγελία, αποτέλεσε η τροποποίηση του άρθρου 7 παρ. 3, περ. Γ) του Ν. 4738/2020, με το άρθρο 64 Ν.5072/2023,ΦΕΚ Α 198/04.12.2023, ως εξής: “γ) το πρόσωπο της παρ. 1 έχει τεθεί σε λύση ή εκκαθάριση. Οφειλές προς το Δημόσιο και Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης, που έχουν βεβαιωθεί σε βάρος νομικού προσώπου της παρούσας ή νομικού προσώπου που έχει παύσει να υφίσταται κατά τον χρόνο υποβολής της αίτησης, δύνανται να ρυθμιστούν με αίτηση τρίτου προσώπου, που έχει κατά νόμο εις ολόκληρον ευθύνη με το νομικό πρόσωπο για τις βεβαιωμένες σε βάρος του οφειλές, εφόσον ο αιτών δεν εξαιρείται από το πεδίο εφαρμογής του παρόντος Κεφαλαίου.
Κατά παρέκκλιση της υποπερ. 2 της περ. α) του άρθρου 22, μετά την απώλεια της ρύθμισης της παρούσας, επιτρέπεται νέα ρύθμιση των ίδιων οφειλών, εφόσον η αίτηση υποβάλλεται από τρίτο πρόσωπο που έχει κατά νόμο εις ολόκληρον ευθύνη γι’ αυτές και δεν εξαιρείται από το πεδίο εφαρμογής του παρόντος κεφαλαίου. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης ρυθμίζονται τεχνικά και άλλα θέματα για την απεικόνιση στην πλατφόρμα του εξωδικαστικού μηχανισμού ρύθμισης οφειλών των οφειλών του νομικού προσώπου σε αίτηση συνυπεύθυνων προσώπων.”
Εν συνεχεία, την 26η Ιανουαρίου 2024, άμεσα θα έλεγε κανείς, δημοσιεύτηκε η υπ’ αριθμ. ΥΑ 13131 ΕΞ 2024 (ΦΕΚ B’ 560/26.01.2024): “Ρύθμιση τεχνικών και άλλων θεμάτων για την άντληση στην ηλεκτρονική πλατφόρμα του εξωδικαστικού μηχανισμού ρύθμισης οφειλών των οφειλών του νομικού προσώπου που έχει τεθεί σε λύση ή εκκαθάριση ή έχει παύσει να υφίσταται σε αίτηση συνυπεύθυνων προσώπων, σύμφωνα με την περ. γ’ της παρ. 3 του άρθρου 7 του ν. 4738/2020 (Α’ 207), όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 75 του ν. 5043/2023 (Α’ 91) και το άρθρο 64 του ν. 5072/2023 (Α’ 198)”.
Πράγματι, η ως άνω Υπουργική απόφαση ρυθμίζει αναλυτικότατα τη Διαδικασία Οφειλών Συνυπευθυνότητας πριν την υποβολή της αίτησης:
Πριν από την υποβολή της αίτησης της παρ. 1 του άρθρου 8 του ν. 4738/2020 (Α` 207), το συνυπεύθυνο πρόσωπο υποχρεούται:
Α) Ως προς το Δημόσιο, να επιβεβαιώνει την ιδιότητα της συσχέτισής του και τη χρονική περίοδο συνυπευθυνότητας μέσω της ψηφιακής πύλης «myAADE» στην ενότητα «Στοιχεία Μητρώου – Φυσικού Προσώπου».
Σε περίπτωση που τα στοιχεία του πρώτου εδαφίου της παρούσας παραγράφου δεν είναι επικαιροποιημένα, το συνυπεύθυνο πρόσωπο πρέπει να προβαίνει για την επικαιροποίηση αυτών σε υποβολή αιτήματος μέσω της Εφαρμογής Ψηφιακής Υποδοχής και Διαχείρισης Αιτημάτων της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων «Τα Αιτήματά μου» για την καταχώριση των μεταβολών στο Φορολογικό Μητρώο, καταθέτοντας τα απαιτούμενα κατά περίπτωση δικαιολογητικά σύμφωνα με την υπό στοιχεία ΠΟΛ. 1006/31.12.2013 (Β` 19/2014) απόφαση του Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων.
Το συνυπεύθυνο πρόσωπο ενημερώνεται από την Α.Α.Δ.Ε. ως προς την ολοκλήρωση της διαδικασίας της πρώτης παραγράφου του σημείου (α) του παρόντος άρθρου.
Β) Ως προς τους Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης, να επιβεβαιώνει την ιδιότητά του και τη χρονική περίοδο συνυπευθυνότητας μέσω της εκάστοτε αρμόδιας υπηρεσίας Ασφάλισης και Εισφορών του e-ΕΦΚΑ. Σε περίπτωση που τα στοιχεία του πρώτου εδαφίου της παρούσας παραγράφου δεν είναι επικαιροποιημένα στο Μητρώο του e-ΕΦΚΑ, το συνυπεύθυνο πρόσωπο υποβάλλει αίτηση με τα κατά περίπτωση απαιτούμενα δικαιολογητικά για την επικαιροποίηση αυτών. Το συνυπεύθυνο πρόσωπο ενημερώνεται από την αρμόδια υπηρεσία Ασφάλισης και Εισφορών του e-ΕΦΚΑ ως προς την ολοκλήρωση της διαδικασίας της πρώτης παραγράφου του σημείου (β) του παρόντος άρθρου.
Μπορεί η διαδικασία να μοιάζει κατανοητή, αλλά στην πραγματικότητα οι απαντήσεις των Δημόσιων Οικονομικών Υπηρεσιών (Δ.Ο.Υ.), οι οποίες πρέπει να διεκπεραιώσουν τα αιτήματα προς το Δημόσιο διαφέρουν και φαίνεται να αδυνατούν να κάνουν συσχέτιση του φυσικού με το νομικό πρόσωπο, λόγω, ως μας ενημερώνουν, της αδυναμίας της πλατφόρμας του “taxisnet” να συσχετίσει τα στοιχεία ή αδυναμίας εγγραφής της σχέσης συνυπευθυνότητας στο Μητρώο του φυσικού προσώπου, καθώς δεν προβλέπεται κάτι τέτοιο στην πλατφόρμα του “taxisnet” ή σε κάθε περίπτωση πρέπει να αναμένετε κάποιους μήνες ακόμη..
Ακολουθεί η παρ. 3 της προς συζήτηση υπουργικής απόφασης, η οποία προβλέπει το εξής: “Αναγγελία οφειλών συνυπευθυνότητας κατά την υποβολή της αίτησης, 1. Κατά την υποβολή της αίτησης της παρ. 1 του άρθρου 8 του ν. 4738/2020 (Α` 207) ο αιτών – συνυπεύθυνο πρόσωπο επιλέγει σχετική ένδειξη στην ηλεκτρονική πλατφόρμα του εξωδικαστικού μηχανισμού ρύθμισης οφειλών της Γενικής Γραμματείας Χρηματοπιστωτικού Τομέα και Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους για να συμπεριληφθούν στην αίτησή του το σύνολο των οφειλών από συνυπευθυνότητα που έχουν βεβαιωθεί σε βάρος νομικού ή νομικών προσώπων τα οποία έχουν τεθεί σε λύση ή εκκαθάριση ή έχουν παύσει να υφίστανται. 2. Σε περίπτωση που ο αιτών – συνυπεύθυνο πρόσωπο δεν έχει ολοκληρώσει την διαδικασία του άρθρου 2, κατά την υποβολή της αίτησής του στην ηλεκτρονική πλατφόρμα του εξωδικαστικού μηχανισμού ρύθμισης οφειλών αντλούνται, από τα δεδομένα της Α.Α.Δ.Ε. και του Κ.Ε.Α.Ο. αντίστοιχα, μόνο οι ατομικές του οφειλές και ο αιτών ενημερώνεται σχετικά από την ηλεκτρονική πλατφόρμα του εξωδικαστικού μηχανισμού ρύθμισης οφειλών της Γενικής Γραμματείας Χρηματοπιστωτικού Τομέα και Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους. 3. Η Α.Α.Δ.Ε. αναγγέλλει στην ηλεκτρονική πλατφόρμα του εξωδικαστικού μηχανισμού ρύθμισης οφειλών της Γενικής Γραμματείας Χρηματοπιστωτικού Τομέα και Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους, τα στοιχεία οφειλών, όπως αυτά τηρούνται στη βάση δεδομένων της, αναφορικά με τις υφιστάμενες κατά την ημερομηνία ολοκλήρωσης της ανωτέρω διαδικασίας οφειλές.
Το Κ.Ε.Α.Ο. αναγγέλλει τα στοιχεία οφειλών όπως αυτά τηρούνται στη βάση δεδομένων του κατά τη στιγμή της άντλησης”. Προφανώς, η σχετική ένδειξη είναι ένα κομμάτι που δεν βλέπουμε ακόμη στην πλατφόρμα του εξωδικαστικού μηχανισμού ρύθμισης οφειλών της Γενικής Γραμματείας Χρηματοπιστωτικού Τομέα και Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους. Η προσπάθεια του επιχειρηματία, εταίρου, διαχειριστή να ρυθμίσει το σύνολο των οφειλών του, ακόμη και των προερχόμενων από λυθείσα εταιρεία του, είναι ακόμη μετέωρη.
Σίγουρα, η εν λόγω ρύθμιση αποτελεί μία βελτίωση της πλατφόρμας του εξωδικαστικού μηχανισμού Ν. 4738/2020, συμφέρουσα για αμφότερες τις πλευρές. Κατά πόσον είναι όμως δυνατή η επίλυση των τεχνικών θεμάτων; Θεωρητικά, δυνάμει της υπ’ αριθμ. ΥΑ 13131 ΕΞ 2024 (ΦΕΚ B’ 560/26.01.2024), μοιάζουν όλα να έχουν επιλυθεί, πλήρως κατανοητά και απλοϊκά, πρακτικά, δυστυχώς, βρισκόμαστε ακριβώς στο ίδιο σημείο, που βρισκόμασταν προ της τελευταίας τροποποίησης του Ν. 4738/2020, την 4η.12.2023 (ήτοι 9 μήνες πριν), με την αδυναμία ρυθμίσεως εξ’ συνυπευθυνότητας οφειλών.
Το Δημόσιο συνεχίζει να χάνει έσοδα, ο επιχειρηματίας παραμένει εγκλωβισμένος, αντιμέτωπος με τους κινδύνους των κατασχέσεων και εκτελέσεων, την ίδια δε στιγμή που οι αρμόδιοι φορείς αντιμετωπίζουν τις παρούσες διατάξεις με άγνοια.
www.bankingnews.gr
Η εν λόγω πρόβλεψη αφορά νομικά πρόσωπα, τα οποία έχουν τεθεί σε λύση ή εκκαθάριση ή έχουν παύσει να υφίστανται, τα οποία ούτως ή άλλως λόγω του ανενεργού Α.Φ.Μ. τους, δεν δύνανται να υπαχθούν στον Εξωδικαστικό Μηχανισμό Ρύθμισης Οφειλών του Ν. 4738/2020.
Πρώτη εξαγγελία, αποτέλεσε η τροποποίηση του άρθρου 7 παρ. 3, περ. Γ) του Ν. 4738/2020, με το άρθρο 64 Ν.5072/2023,ΦΕΚ Α 198/04.12.2023, ως εξής: “γ) το πρόσωπο της παρ. 1 έχει τεθεί σε λύση ή εκκαθάριση. Οφειλές προς το Δημόσιο και Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης, που έχουν βεβαιωθεί σε βάρος νομικού προσώπου της παρούσας ή νομικού προσώπου που έχει παύσει να υφίσταται κατά τον χρόνο υποβολής της αίτησης, δύνανται να ρυθμιστούν με αίτηση τρίτου προσώπου, που έχει κατά νόμο εις ολόκληρον ευθύνη με το νομικό πρόσωπο για τις βεβαιωμένες σε βάρος του οφειλές, εφόσον ο αιτών δεν εξαιρείται από το πεδίο εφαρμογής του παρόντος Κεφαλαίου.
Κατά παρέκκλιση της υποπερ. 2 της περ. α) του άρθρου 22, μετά την απώλεια της ρύθμισης της παρούσας, επιτρέπεται νέα ρύθμιση των ίδιων οφειλών, εφόσον η αίτηση υποβάλλεται από τρίτο πρόσωπο που έχει κατά νόμο εις ολόκληρον ευθύνη γι’ αυτές και δεν εξαιρείται από το πεδίο εφαρμογής του παρόντος κεφαλαίου. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης ρυθμίζονται τεχνικά και άλλα θέματα για την απεικόνιση στην πλατφόρμα του εξωδικαστικού μηχανισμού ρύθμισης οφειλών των οφειλών του νομικού προσώπου σε αίτηση συνυπεύθυνων προσώπων.”
Εν συνεχεία, την 26η Ιανουαρίου 2024, άμεσα θα έλεγε κανείς, δημοσιεύτηκε η υπ’ αριθμ. ΥΑ 13131 ΕΞ 2024 (ΦΕΚ B’ 560/26.01.2024): “Ρύθμιση τεχνικών και άλλων θεμάτων για την άντληση στην ηλεκτρονική πλατφόρμα του εξωδικαστικού μηχανισμού ρύθμισης οφειλών των οφειλών του νομικού προσώπου που έχει τεθεί σε λύση ή εκκαθάριση ή έχει παύσει να υφίσταται σε αίτηση συνυπεύθυνων προσώπων, σύμφωνα με την περ. γ’ της παρ. 3 του άρθρου 7 του ν. 4738/2020 (Α’ 207), όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 75 του ν. 5043/2023 (Α’ 91) και το άρθρο 64 του ν. 5072/2023 (Α’ 198)”.
Πράγματι, η ως άνω Υπουργική απόφαση ρυθμίζει αναλυτικότατα τη Διαδικασία Οφειλών Συνυπευθυνότητας πριν την υποβολή της αίτησης:
Πριν από την υποβολή της αίτησης της παρ. 1 του άρθρου 8 του ν. 4738/2020 (Α` 207), το συνυπεύθυνο πρόσωπο υποχρεούται:
Α) Ως προς το Δημόσιο, να επιβεβαιώνει την ιδιότητα της συσχέτισής του και τη χρονική περίοδο συνυπευθυνότητας μέσω της ψηφιακής πύλης «myAADE» στην ενότητα «Στοιχεία Μητρώου – Φυσικού Προσώπου».
Σε περίπτωση που τα στοιχεία του πρώτου εδαφίου της παρούσας παραγράφου δεν είναι επικαιροποιημένα, το συνυπεύθυνο πρόσωπο πρέπει να προβαίνει για την επικαιροποίηση αυτών σε υποβολή αιτήματος μέσω της Εφαρμογής Ψηφιακής Υποδοχής και Διαχείρισης Αιτημάτων της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων «Τα Αιτήματά μου» για την καταχώριση των μεταβολών στο Φορολογικό Μητρώο, καταθέτοντας τα απαιτούμενα κατά περίπτωση δικαιολογητικά σύμφωνα με την υπό στοιχεία ΠΟΛ. 1006/31.12.2013 (Β` 19/2014) απόφαση του Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων.
Το συνυπεύθυνο πρόσωπο ενημερώνεται από την Α.Α.Δ.Ε. ως προς την ολοκλήρωση της διαδικασίας της πρώτης παραγράφου του σημείου (α) του παρόντος άρθρου.
Β) Ως προς τους Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης, να επιβεβαιώνει την ιδιότητά του και τη χρονική περίοδο συνυπευθυνότητας μέσω της εκάστοτε αρμόδιας υπηρεσίας Ασφάλισης και Εισφορών του e-ΕΦΚΑ. Σε περίπτωση που τα στοιχεία του πρώτου εδαφίου της παρούσας παραγράφου δεν είναι επικαιροποιημένα στο Μητρώο του e-ΕΦΚΑ, το συνυπεύθυνο πρόσωπο υποβάλλει αίτηση με τα κατά περίπτωση απαιτούμενα δικαιολογητικά για την επικαιροποίηση αυτών. Το συνυπεύθυνο πρόσωπο ενημερώνεται από την αρμόδια υπηρεσία Ασφάλισης και Εισφορών του e-ΕΦΚΑ ως προς την ολοκλήρωση της διαδικασίας της πρώτης παραγράφου του σημείου (β) του παρόντος άρθρου.
Μπορεί η διαδικασία να μοιάζει κατανοητή, αλλά στην πραγματικότητα οι απαντήσεις των Δημόσιων Οικονομικών Υπηρεσιών (Δ.Ο.Υ.), οι οποίες πρέπει να διεκπεραιώσουν τα αιτήματα προς το Δημόσιο διαφέρουν και φαίνεται να αδυνατούν να κάνουν συσχέτιση του φυσικού με το νομικό πρόσωπο, λόγω, ως μας ενημερώνουν, της αδυναμίας της πλατφόρμας του “taxisnet” να συσχετίσει τα στοιχεία ή αδυναμίας εγγραφής της σχέσης συνυπευθυνότητας στο Μητρώο του φυσικού προσώπου, καθώς δεν προβλέπεται κάτι τέτοιο στην πλατφόρμα του “taxisnet” ή σε κάθε περίπτωση πρέπει να αναμένετε κάποιους μήνες ακόμη..
Ακολουθεί η παρ. 3 της προς συζήτηση υπουργικής απόφασης, η οποία προβλέπει το εξής: “Αναγγελία οφειλών συνυπευθυνότητας κατά την υποβολή της αίτησης, 1. Κατά την υποβολή της αίτησης της παρ. 1 του άρθρου 8 του ν. 4738/2020 (Α` 207) ο αιτών – συνυπεύθυνο πρόσωπο επιλέγει σχετική ένδειξη στην ηλεκτρονική πλατφόρμα του εξωδικαστικού μηχανισμού ρύθμισης οφειλών της Γενικής Γραμματείας Χρηματοπιστωτικού Τομέα και Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους για να συμπεριληφθούν στην αίτησή του το σύνολο των οφειλών από συνυπευθυνότητα που έχουν βεβαιωθεί σε βάρος νομικού ή νομικών προσώπων τα οποία έχουν τεθεί σε λύση ή εκκαθάριση ή έχουν παύσει να υφίστανται. 2. Σε περίπτωση που ο αιτών – συνυπεύθυνο πρόσωπο δεν έχει ολοκληρώσει την διαδικασία του άρθρου 2, κατά την υποβολή της αίτησής του στην ηλεκτρονική πλατφόρμα του εξωδικαστικού μηχανισμού ρύθμισης οφειλών αντλούνται, από τα δεδομένα της Α.Α.Δ.Ε. και του Κ.Ε.Α.Ο. αντίστοιχα, μόνο οι ατομικές του οφειλές και ο αιτών ενημερώνεται σχετικά από την ηλεκτρονική πλατφόρμα του εξωδικαστικού μηχανισμού ρύθμισης οφειλών της Γενικής Γραμματείας Χρηματοπιστωτικού Τομέα και Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους. 3. Η Α.Α.Δ.Ε. αναγγέλλει στην ηλεκτρονική πλατφόρμα του εξωδικαστικού μηχανισμού ρύθμισης οφειλών της Γενικής Γραμματείας Χρηματοπιστωτικού Τομέα και Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους, τα στοιχεία οφειλών, όπως αυτά τηρούνται στη βάση δεδομένων της, αναφορικά με τις υφιστάμενες κατά την ημερομηνία ολοκλήρωσης της ανωτέρω διαδικασίας οφειλές.
Το Κ.Ε.Α.Ο. αναγγέλλει τα στοιχεία οφειλών όπως αυτά τηρούνται στη βάση δεδομένων του κατά τη στιγμή της άντλησης”. Προφανώς, η σχετική ένδειξη είναι ένα κομμάτι που δεν βλέπουμε ακόμη στην πλατφόρμα του εξωδικαστικού μηχανισμού ρύθμισης οφειλών της Γενικής Γραμματείας Χρηματοπιστωτικού Τομέα και Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους. Η προσπάθεια του επιχειρηματία, εταίρου, διαχειριστή να ρυθμίσει το σύνολο των οφειλών του, ακόμη και των προερχόμενων από λυθείσα εταιρεία του, είναι ακόμη μετέωρη.
Σίγουρα, η εν λόγω ρύθμιση αποτελεί μία βελτίωση της πλατφόρμας του εξωδικαστικού μηχανισμού Ν. 4738/2020, συμφέρουσα για αμφότερες τις πλευρές. Κατά πόσον είναι όμως δυνατή η επίλυση των τεχνικών θεμάτων; Θεωρητικά, δυνάμει της υπ’ αριθμ. ΥΑ 13131 ΕΞ 2024 (ΦΕΚ B’ 560/26.01.2024), μοιάζουν όλα να έχουν επιλυθεί, πλήρως κατανοητά και απλοϊκά, πρακτικά, δυστυχώς, βρισκόμαστε ακριβώς στο ίδιο σημείο, που βρισκόμασταν προ της τελευταίας τροποποίησης του Ν. 4738/2020, την 4η.12.2023 (ήτοι 9 μήνες πριν), με την αδυναμία ρυθμίσεως εξ’ συνυπευθυνότητας οφειλών.
Το Δημόσιο συνεχίζει να χάνει έσοδα, ο επιχειρηματίας παραμένει εγκλωβισμένος, αντιμέτωπος με τους κινδύνους των κατασχέσεων και εκτελέσεων, την ίδια δε στιγμή που οι αρμόδιοι φορείς αντιμετωπίζουν τις παρούσες διατάξεις με άγνοια.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών