
Ένα αεροσκάφος EA-18G Growler του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ συνετρίβη στον κόλπο του Σαν Ντιέγκο το πρωί της 12ης Φεβρουαρίου, ενώ προσπαθούσε να προσγειωθεί στη Ναυτική Αεροπορική Βάση North Island.
Η συντριβή αυτού του αεροπλάνου ήταν η τέταρτη συντριβή μέσα σε 15 χρόνια, διευκρινίζουν στην ηλεκτρονική έκδοση του MWM.
Ενώ παράλληλα το τελευταίο περιστατικό σηματοδοτεί την τέταρτη συντριβή αμερικανικού στρατιωτικού αεροσκάφους τις τελευταίες 15 ημέρες.
Το εν λόγω αεροσκάφος έπεσε περίπου στις 10:15 π.μ. τοπική ώρα, ακριβώς έξω από την ακτή κοντά στη ναυτική βάση.
Βίντεο κατέγραψε τη στιγμή που το αεροσκάφος, κατεβαίνοντας σε απότομη γωνία, βούτηξε με το ρύγχος του πρώτα στο νερό με υψηλή ταχύτητα πριν εξαφανιστεί.
Οι δύο πιλότοι εκτοξεύθηκαν με ασφάλεια και διασώθηκαν από ένα κοντινό αλιευτικό σκάφος, όπως επιβεβαίωσε η Ακτοφυλακή των ΗΠΑ.
Η εκπρόσωπος του Ναυτικού, είπε ότι η συντριβή συνέβη κατά τη διάρκεια ενός «ελιγμού επαναφοράς», όπου το αεροσκάφος εγκαταλείπει την προσγείωση και απογειώνεται ξανά.
Οι πιλότοι, οι οποίοι δεν έχουν ακόμη ανακοινωθεί δημοσίως, παρέμειναν στο νερό για περίπου ένα λεπτό πριν διασωθούν.
Μεταφέρθηκαν σε τοπικό νοσοκομείο και είναι σε σταθερή κατάσταση, σύμφωνα με αξιωματούχους.
Τη στιγμή της συντριβής, ο κόλπος του Σαν Ντιέγκο παρουσίαζε βροχερές και ομιχλώδεις συνθήκες.
Έρευνα έχει ήδη ξεκινήσει για να διαπιστωθεί τι προκάλεσε το ατύχημα.
Τι συμβαίνει με τα αμερικανικά αεροσκάφη....
Το περιστατικό ήταν το δεύτερο ατύχημα με EA-18G σε λιγότερο από έξι μήνες, με το προηγούμενο δυστύχημα να συνέβη τον Οκτώβριο κατά τη διάρκεια μιας συνηθισμένης εκπαιδευτικής πτήσης, σκοτώνοντας και τα δύο μέλη του πληρώματος.
Στις 28 Ιανουαρίου, ένα F-35A της Πολεμικής Αεροπορίας των ΗΠΑ συνετρίβη στην αεροπορική βάση Eielson στην Αλάσκα και μια μέρα αργότερα, ένα μεταφορικό ελικόπτερο UH-60 Blackhawk του Στρατού των ΗΠΑ συγκρούστηκε με ένα αεροσκάφος της American Airlines κοντά στο Εθνικό Αεροδρόμιο Reagan στην Ουάσιγκτον, σκοτώνοντας 67 άτομα.
Στις 6 Φεβρουαρίου, τρεις εργολάβοι του Πενταγώνου και ένας πεζοναύτης σκοτώθηκαν όταν ένα αναγνωριστικό αεροσκάφος Super King Air 350 συνετρίβη στις Φιλιππίνες. Εκτός από τις συντριβές που οδήγησαν στην απώλεια αεροσκάφους, τα περιστατικά περιελάμβαναν ένα αεροσκάφος F-22 που αναγκάστηκε να κάνει αναγκαστική προσγείωση στην αεροπορική βάση Kadena στην Οκινάουα, την πέμπτη τέτοια προσγείωση από επιρρεπή σε ατυχήματα μαχητικά αεροσκάφη στην εγκατάσταση σε λιγότερο από ένα χρόνο.

Στις 30 Ιανουαρίου, ένα βομβαρδιστικό B-52H οπλισμένο με πυρηνικά όπλα αναγκάστηκε επίσης να κάνει αναγκαστική προσγείωση στην αεροπορική βάση Offutt στη Νεμπράσκα. Από την αρχή της δεκαετίας, υπάρχουν αυξανόμενες ανησυχίες σχετικά με τη δυνατότητα συντήρησης του στόλου αεροσκαφών του στρατού των ΗΠΑ και από τότε έχουν σημειωθεί επανειλημμένα ατυχήματα υψηλού κινδύνου. Τα προβλήματα μερικές φορές επηρέαζαν μεμονωμένα αεροσκάφη σε μεγαλύτερο βαθμό.
Για παράδειγμα, στις αρχές του 2024, ο στρατός των ΗΠΑ έχασε τέσσερα επιθετικά ελικόπτερα AH-64 Apache σε ατυχήματα σε λιγότερο από 44 ημέρες, συμπεριλαμβανομένων δύο σε λιγότερο από τρεις ημέρες.
Το χρονικό της νέας συντριβής
Το αεροσκάφος έπεσε περίπου στις 10:15 π.μ. τοπική ώρα, ακριβώς έξω από την ακτή κοντά στην ναυτική βάση. Βίντεο κατέγραψε τη στιγμή που το τζετ, κατεβαίνοντας σε απότομη γωνία, βούτηξε με το ρύγχος του πρώτα στο νερό με υψηλή ταχύτητα πριν εξαφανιστεί από το οπτικό πεδίο.
Η εκπρόσωπος του Ναυτικού, είπε ότι η συντριβή συνέβη κατά τη διάρκεια ενός «ελιγμού επαναφοράς», όπου το αεροσκάφος εγκαταλείπει την προσγείωση και απογειώνεται ξανά.
Οι πιλότοι, οι οποίοι δεν έχουν ακόμη ταυτοποιηθεί δημοσίως, παρέμειναν στο νερό για περίπου ένα λεπτό πριν διασωθούν. Μεταφέρθηκαν σε τοπικό νοσοκομείο και είναι σε σταθερή κατάσταση, σύμφωνα με αξιωματούχους.
Τη στιγμή της συντριβής, ο κόλπος του Σαν Ντιέγκο παρουσίαζε βροχερές και ομιχλώδεις συνθήκες. Έρευνα έχει ήδη ξεκινήσει για να διαπιστωθεί τι προκάλεσε το ατύχημα.
Το αεροσκάφος, αξίας λίγο κάτω από 80 εκατομμύρια δολάρια, παραμένει βυθισμένο στον κόλπο. Παραμένει άγνωστο αν οι πιλότοι εξέπεμψαν σήμα κινδύνου πριν τη συντριβή.
Το Ναυτικό ανέφερε ότι εντόπισε την τοποθεσία της συντριβής στον βυθό, με τα σκάφη ασφαλείας του λιμανιού να βρίσκονται στην περιοχή καθώς τα συνεργεία εργάζονται για να μειώσουν οποιονδήποτε πιθανό περιβαλλοντικό αντίκτυπο από το βυθισμένο αεροσκάφος.
Η υπηρεσία είπε: «Το κοινό υπενθυμίζεται να μην προσεγγίζει, να μην αγγίζει ή να συλλέγει τυχόν συντρίμμια που μπορεί να ξεβραστούν στην ακτή. Όποιος εντοπίσει ύποπτα συντρίμμια αεροσκάφους πρέπει να το αναφέρει στις τοπικές αρχές ή να καλέσει την Ναυτική Βάση Coronado.»
Σύμφωνα με αναφορές, το Growler ίσως συμμετείχε στην Άσκηση Bamboo Eagle 25-1, μια διεθνή εκπαιδευτική άσκηση που σχεδιάστηκε για να ενισχύσει τη συνεργασία μεταξύ των αεροπορικών δυνάμεων των συμμάχων. Η άσκηση, υπό την ηγεσία του Κέντρου Πολεμικής Αεροπορίας των ΗΠΑ, περιλαμβάνει τη συμμετοχή της Βασιλικής Αεροπορίας, της Βασιλικής Αυστραλιανής Αεροπορίας και, για πρώτη φορά, της Βασιλικής Καναδικής Αεροπορίας.
Με επικέντρωση στην Ευέλικτη Πολεμική Απασχόληση, η εκπαίδευση στοχεύει στην προετοιμασία των δυνάμεων για ταχεία ανάπτυξη και συνεχιζόμενες επιχειρήσεις υπό αμφισβητούμενες συνθήκες. Ο Ταξίαρχος Κρίστοφερ Νίεμι δήλωσε ότι τέτοιες ασκήσεις ενισχύουν τις δυνατότητες των συμμάχων ως απάντηση σε αναδυόμενες απειλές.
Το EA-18G Growler είναι μια εξειδικευμένη παραλλαγή του F/A-18 Super Hornet, σχεδιασμένη για να παρέχει προηγμένες δυνατότητες ηλεκτρονικού πολέμου.
Το Growler είναι εξοπλισμένο με εξελιγμένα συστήματα παρεμβολής ραντάρ, διακοπής σημάτων και ηλεκτρονικής επίθεσης, καθιστώντας το σημαντικό όπλο στον σύγχρονο αεροπορικό πόλεμο. Το αεροσκάφος είναι ικανό να καταστείλει τις αεροπορικές άμυνες του εχθρού, να διακόψει τις επικοινωνίες και να υποστηρίξει αποστολές κρούσης σε περιβάλλοντα υψηλού κινδύνου.
Το Growler λειτουργεί κυρίως από τα τάγματα ηλεκτρονικών επιθέσεων του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ, όπως το VAQ-135, που είναι εδρεύον στη Ναυτική Αεροπορική Βάση (NAS) Whidbey Island, Ουάσιγκτον.
Η πρώτη επιχειρησιακή μονάδα Growler παραδόθηκε στο Whidbey Island το 2008, και από τότε, το αεροσκάφος έχει παίξει σημαντικό ρόλο σε παγκόσμιες στρατιωτικές επιχειρήσεις.
Η διάταξη του Growler με δύο θέσεις περιλαμβάνει έναν πιλότο μπροστά και έναν αξιωματικό ηλεκτρονικού πολέμου (EWO) πίσω, ο οποίος διαχειρίζεται τα περίπλοκα συστήματα παρεμβολής και αντιμέτρων του αεροσκάφους.
Η συντριβή του EA-18G Growler στον κόλπο του Σαν Ντιέγκο στις 12 Φεβρουαρίου 2025 είναι το δεύτερο μεγάλο ατύχημα που εμπλέκει το αεροσκάφος σε μόλις τρεις μήνες, εγείροντας ανησυχίες για ενδεχόμενα ζητήματα ασφαλείας.
Μυστήρια συντριβή
Το Ναυτικό ανέφερε ότι εντόπισε την τοποθεσία της συντριβής στον βυθό, με τα σκάφη ασφαλείας του λιμανιού να βρίσκονται στην περιοχή καθώς τα συνεργεία εργάζονται για να μειώσουν οποιονδήποτε πιθανό περιβαλλοντικό αντίκτυπο από το βυθισμένο αεροσκάφος.
Η υπηρεσία είπε: «Το κοινό υπενθυμίζεται να μην προσεγγίζει, να μην αγγίζει ή να συλλέγει τυχόν συντρίμμια που μπορεί να ξεβραστούν στην ακτή. Όποιος εντοπίσει ύποπτα συντρίμμια αεροσκάφους πρέπει να το αναφέρει στις τοπικές αρχές ή να καλέσει την Ναυτική Βάση Coronado.»
Σύμφωνα με αναφορές, το Growler ίσως συμμετείχε στην Άσκηση Bamboo Eagle 25-1, μια διεθνή εκπαιδευτική άσκηση που σχεδιάστηκε για να ενισχύσει τη συνεργασία μεταξύ των αεροπορικών δυνάμεων των συμμάχων. Η άσκηση, υπό την ηγεσία του Κέντρου Πολεμικής Αεροπορίας των ΗΠΑ, περιλαμβάνει τη συμμετοχή της Βασιλικής Αεροπορίας, της Βασιλικής Αυστραλιανής Αεροπορίας και, για πρώτη φορά, της Βασιλικής Καναδικής Αεροπορίας.
Με επικέντρωση στην Ευέλικτη Πολεμική Απασχόληση, η εκπαίδευση στοχεύει στην προετοιμασία των δυνάμεων για ταχεία ανάπτυξη και συνεχιζόμενες επιχειρήσεις υπό αμφισβητούμενες συνθήκες. Ο Ταξίαρχος Κρίστοφερ Νίεμι δήλωσε ότι τέτοιες ασκήσεις ενισχύουν τις δυνατότητες των συμμάχων ως απάντηση σε αναδυόμενες απειλές.
Το EA-18G Growler είναι μια εξειδικευμένη παραλλαγή του F/A-18 Super Hornet, σχεδιασμένη για να παρέχει προηγμένες δυνατότητες ηλεκτρονικού πολέμου.
Το Growler είναι εξοπλισμένο με εξελιγμένα συστήματα παρεμβολής ραντάρ, διακοπής σημάτων και ηλεκτρονικής επίθεσης, καθιστώντας το σημαντικό όπλο στον σύγχρονο αεροπορικό πόλεμο. Το αεροσκάφος είναι ικανό να καταστείλει τις αεροπορικές άμυνες του εχθρού, να διακόψει τις επικοινωνίες και να υποστηρίξει αποστολές κρούσης σε περιβάλλοντα υψηλού κινδύνου.
Το Growler λειτουργεί κυρίως από τα τάγματα ηλεκτρονικών επιθέσεων του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ, όπως το VAQ-135, που είναι εδρεύον στη Ναυτική Αεροπορική Βάση (NAS) Whidbey Island, Ουάσιγκτον.
Η πρώτη επιχειρησιακή μονάδα Growler παραδόθηκε στο Whidbey Island το 2008, και από τότε, το αεροσκάφος έχει παίξει σημαντικό ρόλο σε παγκόσμιες στρατιωτικές επιχειρήσεις.
Η διάταξη του Growler με δύο θέσεις περιλαμβάνει έναν πιλότο μπροστά και έναν αξιωματικό ηλεκτρονικού πολέμου (EWO) πίσω, ο οποίος διαχειρίζεται τα περίπλοκα συστήματα παρεμβολής και αντιμέτρων του αεροσκάφους.
Η συντριβή του EA-18G Growler στον κόλπο του Σαν Ντιέγκο στις 12 Φεβρουαρίου 2025 είναι το δεύτερο μεγάλο ατύχημα που εμπλέκει το αεροσκάφος σε μόλις τρεις μήνες, εγείροντας ανησυχίες για ενδεχόμενα ζητήματα ασφαλείας.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών